ŠTO ZNAČI kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti po preko milijun pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio. (Ili da se Justin Bieber preselio nama?).
Nije bitno slušate li ovakvu muziku ili ne, te kakvi su vaši osobni stavovi o svemu i ostalo, ali morate priznati da je iz aspekta marketinga stvarno fascinantno da je netko ovako dobro pročitao svoju ciljnu skupinu i sve maestralno posložio, piše marketinški stručnjak Kenan Kurdić.
I ništa od svega toga nije slučajno. Jasmin Fazlić (to mu je pravo ime) možda izgleda kao klošar i pjeva/repa o niskim strastima, skupim autima i lakim ženama, ali je svoj proizvod, novi album pod nazivom #99, lansirao tako dobro da od njega mogu učiti skoro sve kompanije na Balkanu, čak i one s debelim budžetima i visokoobrazovanim marketing stručnjacima.
Istina je da on već ima izgrađeno ime iza sebe u muzici kojom se bavi, i da bi vjerojatno dobre rezultate postigao i bez dodatnog truda oko promocije, ali nije ništa prepustio slučaju i staroj slavi. I sve što je napravljeno nije vrijedno spomena u nekom fensi marketinškom časopisu ili nagrade u Cannesu ili na Cliou, ali jednostavnost i posloženost svega je zaista fantastična:
Hype + Influenceri
Još tjednima prije objavljivanja samog albuma, Jala je koristio svoje profile na društvenim mrežama da zainteresira publiku i prikaže proces samog stvaranja i teasere pjesama. Što nije ništa neobično, svatko to radi. Je l' tako?
Ali su se u kreiranje hypea oko novog albuma uključili i drugi njegovi kolege dijeleći objave na svojim profilima i postavljajući cover art albuma za profilnu sliku. Svi kolege koji su sudjelovali u ovome prave sličnu muziku kao on i imaju gotovo istu ciljnu skupinu, što je Jali omogućilo da milijune (da, toliko ljudi na Balkanu sluša ovo) informira o onome što dolazi.
Također, promoviranje preko kolega iz iste branše i žanra pokazuje da Jala ima sjajan odnos sa svima njima i da ih ne gleda kao konkurenciju. Jer kolač je velik, ima dovoljno za sve ako se pametno podijeli.
Reference iz popularne kulture
To je odlika i blockbuster holivudskih filmova: da kroz svoju priču provuku ono što je u tom trenutku popularno, a što je ujedno i predmet interesiranja njihove ciljne skupine. Bitno je povezati brend s drugim uspješnim i poznatim brendovima, jer tako se ostvaruje jako pozitivna asocijacija kod ciljne skupine. Tako naprimjer Hobbs & Shaw, jedan od filmova koji je najviše zaradio u tijeku ove godine, ima u sebi spoiler za popularnu seriju Game of Thrones.
Jala zna za čim teži njegova ciljna skupina, što (želi da) vozi, što (želi da) pije, što (želi da) nosi, itd. Tako on u svega 6 pjesama spominje 20 različitih brendova, koji su dobro poznati na našim prostorima. Tu su: Mercedes, Nike, Audemars Piguet, Patek Phillipe (jedna se pjesma čak zove po njemu), Rolex, Jack Daniels, Louis Vuitton, Diadora, Dior, Swatch, Gucci, BMW, Apple, Belaire, Jim Beam, Maybach, Audi, MasterCard, Campari i Belvedere.
Pored toga, spominje i poznate osobe koje su neizostavan dio današnje popularne kulture, pa su tako tu: Khabib Nurmagomedov, Mike Tyson, Irina Shyk, 2Pac, Alberto Tomba, Džej, Relja, Nikolija, Kate Moss i Vladimir Putin.
Najbolje je lansirati proizvod kad je 100% spreman.
Jala je uradio pravu rijetkost kada je riječ o muzičarima kod nas - odjednom je izbacio spotove za sve pjesme na albumu. Puno je novca potrošeno na produkciju šest spotova, ali se jako dobar dio vratio već u prva 24 sata od pregleda na YouTube kanalu.
Album definitivno ne bi doživio ovakav boom da svih šest spotova nije bilo spremno u isto vrijeme, što je još jedan dokaz kako je najbolje u potpunosti pripremiti proizvod prije izlaska na tržište, kako bi se ostvarila maksimalna dobit i došlo do što većeg broja korisnika.
Igranje s tajmingom i platformama
Album nije istovremeno objavljen na svim muzičkim platformama. Amazon, iTunes i Google Play su bili prvi, #99 je na njima objavljen ujutro u nedjelju, 8. rujna. Ovo su premium platforme, na kojima se ne može besplatno slušati muzika (osim ako vam nije mrsko peglati se s Free Trial opcijom) tako da su oni najnestrpljiviji fanovi mogli kupiti album za 5$ do 7$ (zavisno od platforme) i tako prvi poslušati hitove. Također, ovo su jako popularne platforme među balkanskom dijasporom, koja u svojim zemljama prebivališta jako često plaća za muziku. Jala je na ovaj način zaradio određenu količinu novca i prije samog službenog predstavljanja albuma.
Sutradan, u ponedjeljak, 9. rujna, na red je došao i YouTube, ali je i to objavljivanje bilo zanimljivo. Prvo je objavljena pjesma "Gasira" u 14.00, potom "Patek" u 15.00, a onda i ostale s razmakom od po sat vremena. Na ovaj način je većinu svoje publike, koja nije poslušala pjesme na premium platformama dan prije, držao u iščekivanju i skupljao preglede na jednu po jednu pjesmu. Deezer i Spotify, platforme na kojima također možete besplatno slušati muziku, dočekali su svoj red tek u utorak, 10. rujna, nakon što su pregledi na YouTubeu već dostigli milijunske cifre. Na ovaj način je kompletiran spektar platformi - slušateljima je album postao dostupan gdje god da slušaju muziku, a Jala je optimizirao svoje šanse za profit već u samom startu na svakoj od njih.
Širenje brenda = Veća zarada
YouTube kanal s najvećim brojem pretplatnika, pjesme s milijunskim pregledima, unaprijed rasprodani koncerti... Ali uvijek može još! Po uzoru na planetarno popularne izvođače (Weekend, Kanye West...), koji širenjem svog osobnog brenda kroz odjeću, obuću i slično, zarađuju ogroman novac, Jala i ekipa su prije 3 godine odlučili pokrenuti svoj brend odjeće - Imperia Clothing.
Pored toga što standardno promovira svoj brend na društvenim mrežama, specijalno za album #99 napravljen je box stvari, što je prvi put da je nešto ovako napravljeno na Balkanu, nijedan izvođač to prije nije napravio na ovakav način.
Jala je svjestan uloge uzora koju nosi za veliki broj mladih s Balkana. On je dečko iz kvarta koji je od nule došao do vrha i ostali sada žele biti baš kao on. Biti jednako uspješni, imati istu frizuru, bradu, lifestyle i odjeću.
Ipak, odjeća nije ništa novo, ona je tu već tri godine i samo je doživjela novi vid promocije za novi album. Ono što je zaista novo je Imperia TV kanal, koji je premijerno predstavljen kad i novi album. Ovo predstavlja jednu novinu u širenju Imperia brenda, ali ima sav potreban potencijal da bude uspješan i popularan. Inače, neće biti samo muzički već i zabavni kanal koji će imati svoje redovne emisije, ekskluzivne intervjue i događanja s i iza scene, ali i će publiku voditi i u uzbudljivi svijet gaminga.
Širenje osobnog brenda jednog muzičara na stvari kao što su odjeća ili TV kanal predstavlja korak dalje u stvaranju lojalnije veze s ciljnom skupinom, koja svoju pripadnost Imperia "pravcu" sada može iskazati i putem načina oblačenja i contenta koji prati, a ne samo slušanjem muzike kao što je to prije bio slučaj. Ovakav potez mogu napraviti samo oni sa snažnim osobnim brendom koji su već izdominirali u određenoj kategoriji, pa imaju dovoljno prepoznatljivosti za širenje.
Počni promociju tamo gdje si najjači - kod kuće
Na dan kad je album službeno predstavljen široj javnosti, 9. rujna, Jala je s ekipom održao mini promociju (više proslavu ustvari) novog albuma. I to u srcu grada u kojem imaju najviše obožavatelja - u Sarajevu.
Jednim malim eventom dobili su zastupljenost u gotovo svim medijima u BiH, a čak i u nekim regionalnim i tako su i dan nakon objavljivanja albuma osigurali da svi pričaju o njima.
I na koncu, dok se jedni groze njihove muzike, drugi ih osuđuju a ipak slušaju u tajnosti, treći u transu idu na koncerte, Jala i Imperia nastavljaju rasti u svakom pogledu. I ne bi imali ovakav uspjeh da nemaju ogromnu bazu fanova (nema službenih podataka, ali sudeći po pregledima i društvenim mrežama, ona se mjeri u milijunima) koju izuzetno dobro poznaju - znaju što žele, na što se "pale" i što "prolazi" kod njih. Marketinški su pametni, mudro uklopljeni u dobri stari 4P marketinški miks - (Place, Product, Price, Promotion), te fantastično znaju što se gdje treba raditi, u koje vrijeme i s kim.