TRIKOVI Jedija u Kini ne pale.
I dok su fanovi Ratova zvijezda diljem svijeta danima čekali u redovima za prva prikazivanja Uspona Skywalkera, zadnjeg filma u 42 godine dugom serijalu, u Kini je slika drugačija.
Na tom je golemom tržištu film dosad pogledala šačica ljudi. U petak je ondje Uspon Skywalkera zaradio 12 milijuna juana (1,7 milijuna dolara), tek djelić zarade novog kineskog kriminalističkog filma koji je u prvom danu prikazivanja utržio 218 milijuna juana.
Chen Tao je rijedak superfan Ratova zvijezda u Kini. Ali to je postao slučajno, tek kada ga je za tu sagu zainteresirala unaprijed instalirana videoigra na novom računalu.
Chen danas vodi jednu od većih internetskih skupina štovatelja Ratova zvijezda i ima 30 tisuća pratitelja.
On Ratove zvijezda voli zbog bogatih detalja koje fanovi mogu povezivati filmovima, knjigama i igrama.
"To je kao velika slagalica, meni vrlo čarobna. Potiče želju da se istražuje svemir."
Ali takvih kao Chen u Kini je malo. Prošli film iz serijala, Posljednji jedi, u Kini je 2018. bio 47. film po gledanosti.
Daleko najuspješniji američki uradak bio je Marvelov film o superjunacima Osvetnici: Rat beskonačnosti, na broju šest.
Disney se zadnjih godina trudi privući kineske gledatelje Ratovima zvijezda, ali mu zasad to ne uspijeva.
Filmovi im prebanalni
Ravnodušnost se može objasniti činjenicom da su se Kinezi upoznali sa serijalom tek 1999. godine s Fantomskom prijetnjom, prethodnikom originalne trilogije, filmom koji su pokopali i fanovi i kritičari.
"Kada su Ratovi zvijezda lansirani 1977., bili su filmska revolucija", kaže analitičarka tržišta Steffi Noel.
"Od tada svaka nova epizoda izaziva nostalgiju", objašnjava.
Kineski gledatelji nemaju tu nostalgičnu povezanost sa serijalom.
Kada je 1977. George Lucas upoznao svijet s Lukeom Skywalkerom, Hanom Solom i ostalima, Kina je tek izašla iz kaotične Kulturne revolucije i imala je malo dodira s popularnom zapadnom kulturom.
Tri izvorna filma prikazana su tek na filmskom festivalu u Šangaju 2015.
Kada je franšiza napokon stigla do Kine, "tehnologija se činila zastarjelom", kaže Fan Yunxin.
"Svemirska opera nije nešto s čime se kineska publika može povezati", rekla je. Njoj se filmovi sviđaju, ali ne zna nijednog okorjelog fana.
Chen dodaje da kineski ljubitelji znanstvene fantastike preferiraju "tešku" znanstvenu fantastiku koja se temelji na znanstvenim teorijama i traže logičku dosljednost priče, dok su Ratovi zvijezda više poput "bajke iz Rimskog Carstva premještene u svemir".