VLAKOVI za spavanje se nastavljaju vraćati u kontinentalnu Europu uslijed povećanih upozorenja na klimatske promjene te sve veću želju ljudi za kvalitetnijim putovanjem.
Živeći u glavnom gradu Švedske Stockholmu, Julia Senninger (33) redovno putuje željeznicom, ne samo da bi posjetila svoju obitelj u Luksemburgu već i da bi stigla do svojih destinacija za odmor, piše BBC. Julia preferira putovanje vlakom više nego letenje uglavnom iz ekoloških razloga. Ipak, dodaje da su vlakovi jednostavno ugodniji, posebno usluge spavanja.
"To je mnogo zabavnije. Upoznaš više ljudi i vodiš više zanimljivih razgovora", kaže Julia.
Julia ima sreće jer se vlakovi za spavanje nastavljaju vraćati u kontinentalnu Europu, s brojnim novim uslugama koje su pokrenute od prošlog ljeta, ili će početi kasnije ove ili 2024. godine.
Puno manji karbonski otisak
Još u listopadu su Senninger i njen suprug putovali tada tek pokrenutom uslugom za spavanje od Stockholma do Hamburga, drugog po veličini grada u Njemačkoj. Liniju vodi švedska željeznička kompanija SJ, a polazi iz Stockholma svakog dana u 17:30 i stiže u Hamburg u 6:30.
"Rezervirali smo vlak čim je krenuo. Još uvijek zvuči kao da je to dugo vremena, ali odeš na spavanje, a u vlaku je tako lijepa atmosfera", kaže Senninger, koja radi za arhitektonsku firmu.
Karbonski otisak koji vlak ostavlja je samo djelić onog koji ostavlja zrakoplov. Let od Stockholma do Hamburga rezultira oko 250 kilograma emisije ugljičnog dioksida po putniku, prema proračunima na web stranici EcoPassenger. Nasuprot tome, C02 koji se oslobađa prilikom putovanja vozom na električni pogon je samo 26 kilograma.
Ovaj njihov noćni vlak ima devet vagona, kapacitet 400 putnika, predložila ga je švedska vlada, a kompanija planira i produžiti rutu do Berlina.
Cijene vlakova i do 50 posto skuplje od aviona
Ljubitelje vlakova je oduševila ranije i vijest da će belgijsko-nizozemska željeznička kompanija European Sleeper početi prevoziti ljude noću iz Bruxellesa i Amsterdama do Berlina. S obzirom na pozitivan odgovor korisnika, od sljedeće godine će i oni produžiti rutu, do Praga.
Francuska planira 2024. godine lansirati vlakove za spavanje koji bi vozili na 10-ak destinacija. Kažu da će biti kao hoteli na šinama sa staromodnim šarmom 20-ih godina. Cat Jones je osnivačica i izvršna direktorica ekskluzivne putničke agencije Byway Travel koja ne nudi letove. Jones kaže da vraćanje popularnosti spavaćih vlakova "vraća radost u putovanje".
"Smisao putovanja je iskustvo, a ne samo dolazak. Ljudi se povezuju i praznik počinje kada se otvore vrata u vlaku", kaže ona.
Međutim, ovisno o lokaciji, putovanje vlakom može biti skuplje od letenja. Cijene vlakova u Britaniji su čak 50 posto skuplje od avionskih karata. No spavanje u vlaku štedi novac za hotel.