Foto: Instagram/Facebook
OVAKVE škole/vrtići više nisu čudni, otvara ih se sve više.
Zamislite školu u kojoj djeca nemaju mali odmor na otvorenom samo pet minuta, ili im se šetnje po šumi ne preporučuju kao dobra doza raspoloženja poslije škole, samo zato što je upravo šuma njihova škola, a glavni zadatak u takvoj šumskoj školi je igra na otvorenom, bez obzira na to pada li vani kiša, snijeg ili je dan vremenski idealan za biti vani.
I tako svaki dan, barem četiri sata...
Takve škole odnedavno mogu pohađati američka djeca vrtićkog uzrasta, od tri do pet godina, koja u takvim, sve brojnijim šumskim školama, istražuju floru i faunu, grade utvrde i penju se na stabla.
Škole, doduše, imaju pravila ponašanja, tako da sloboda nije upitna, ali se točno zna da štapovi, primjerice, nisu mačevi za igru, a odrasli i dalje djeluju kao nadzornici, no škole u kojima je šuma učionica doista su nešto novo u odnosu na statično obrazovanje.
U težnjama da djeci približe prirodu, takve škole njeguju niz aktivnosti za djecu. Djeca mogu na licu mjesta ispitati mikroskopom svoje okruženje, mogu bolje istražiti gljive i bilje koje pronađu u igri i učenju, iz prve ruke naučiti o životinjama koje su vidjeli ili sreli putem, učiti o važnosti stabala, a prva slova ne napisati na papiru kao sva druga djeca, nego ih ucrtati u otpadnu koru debla.
A to je tek manji dio nastavnog plana jedne od takvih šumskih škola. Ovoga puta predstavljamo jednu od njih, šumsku školu Fiddleheads, koja se nalazi u cedrovoj šumi blizu botaničkog vrta u Seattleu.
"Prednosti obrazovanja na otvorenom poboljšavaju sve aspekte života djece", kažu nastavnici te škole i objašnjavaju da djeca tamo ne uče samo o prirodi. ''Uče kako riješiti probleme, izoštriti svoja čula i naučiti puno zabavnih činjenica, uče kako biti empatični prema drugim bićima, kako kontrolirati svoje osjećaje i njima upravljati te kako raditi timski i surađivati s vršnjacima. Osim toga, postoji dosta dokaza koji kažu da se igrom na otvorenom smanjuje rizik od pretilosti, poboljšavaju ravnoteža i agilnost, smiruju djeca s visokom razinom energije, smanjuje se njihov stres i smiruje duša, a ono najbolje još nismo ni spomenuli", priznali su učitelji za New York Times gdje su otkrili i tu jednu, možda najbolju stvar koju pružaju šumske škole - to je mjesto na kojem se na dječji višak energije i njihovu znatiželju gleda isključivo pozitivno, isto kao i na sve glasne radnje koje se djeci obično brane kad pričamo o boravku u zatvorenom.
A da su ovakve škole/vrtići sve potrebniji i popularniji dokazuju, s jedne strane, znanstveni podaci koji kažu da što ranije uvođenje djece u prirodni svijet ima jako pozitivan utjecaj na njihovo mentalno, fizičko i društveno blagostanje te s druge - popis šumskih vrtića koji je sve veći i veći...