AKO želite da vaša djeca u školi imaju dobre ocjene, trebali biste im dati do znanja da to očekujete. Točno? Možda ipak nije tako. Istraživanja pokazuju da djeca takva očekivanja mogu protumačiti kao pritisak. A takav pritisak ne pomaže im u uspjehu.
Ono što djeca misle da njihovi roditelji očekuju od njih može imati značajnu ulogu u oblikovanju dječjih šansi za budući uspjeh. Roditeljski pritisak može djeci povećati rizik od stresa, kao i negativno utjecati na njihovu dobrobit. To je osobito istinito ako roditelji ocjene i postignuća cijene više od empatije, suosjećanja, dobrote i socijalnih vještina.
Dobrota se računa
Istraživači s Državnog sveučilišta u Arizoni krenuli su u istraživanje uloga koje su roditelji imali u psihološkom zdravlju i akademskom uspjehu djece. Zatražili su od 506 učenika šestih razreda da na popisu od šest opcija rangiraju tri stvari za koje vjeruju da njihovi roditelji žele od njih.
Tri od tih vrijednosti odnosile su se na osobni uspjeh, poput dobivanja dobrih ocjena i uspješne karijere kasnije u životu. Ostale tri vrijednosti imale su veze s dobrotom i pristojnošću prema drugim ljudima. Zatim su usporedili ove odgovore s uspjehom djece u školi, gledajući ocjene i izvještaje o ponašanju.
Najbolji su rezultati bili kod djece koja su vjerovala da njihovi roditelji dobrotu cijene jednako ili više od osobnih postignuća.
S druge strane, djeca koja su smatrala da njihovi roditelji stavljaju veći naglasak na postignuća, a ne na to da budu ljubazni prema drugima, imala su veći rizik od negativnih ishoda, poput depresije, tjeskobe, nižeg samopoštovanja, problema u ponašanju, kritike roditelja, problema s učenjem i nižih ocjena, prenosi Very Well Family.
Jasna poruka: Kada roditelji postignuća stavljaju ispred suosjećanja i pristojnosti, to postavlja temelje za stres, depresiju, anksioznost i lošije ocjene, što se može vidjeti već u šestom razredu.
"Čak i kad je samo jedan roditelj naglasio akademski uspjeh, ocjene su bile slabije", kaže koautorica studije, dr. Suniya Luthar, profesorica psihologije na Državnom sveučilištu u Arizoni.
No, nema ništa loše u tome da djecu potičete da se trude najviše što mogu. Problemi se javljaju kada roditelji forsiraju, kritiziraju i šalju poruku da djeca trebaju pobijediti pod svaku cijenu ili da bi njihovo samopoštovanje trebalo proizaći iz vanjskih provjera (poput nagrada ili najviših ocjena) umjesto pozitivnih odnosa s drugim ljudima.
Ipak, postoje pozitivni načini za motivaciju djece za uspjeh u školi. Luthar savjetuje da fokus ne stavljate isključivo na učenje, ne ističete da je pobjeda ili najviša ocjena jedino mjerilo uspjeha te ne kritizirate djecu kada dobiju lošiju ocjenu. Odnosno, ne ističite njihove neuspjehe i nemojte stavljati fokus samo na njihove pogreške.