Jeste li sigurni da znate kvalitetno razgovarati?

Foto: 123rf 

SASTOJCI odličnog razgovora su: iskrenost, jezgrovitost, jasnoća i zdrava doza slušanja. Celeste Headlee u TED predavanju otkrila je deset korisnih pravila za odličnu konverzaciju.
 
U vrijeme kada imamo čvrste i oprečne stavove o politici, vjeri, hrani, odgoju, kada se razgovara o klimatskim promjenama i za ili protiv cijepljenja, više ne vrijede pravila o razgovoru iz pristojnosti i o vremenu i zdravlju. Danas svaki razgovor ima potencijal pretvoriti se u raspravu i sukob. I o relativno trivijalnim temama strastveno se raspravlja i zauzima stav za ili protiv. Ispitivanja na deset tisuća Amerikanaca pokazalo je da smo u ovom trenutku polarizirani i podijeljeni više nego ikada u povijesti. Svoje odluke, uključujući izbor partnera, mjesta stanovanja, čak i prijatelja,  temeljimo na već stečenim uvjerenjima. To znači da se međusobno ne slušamo.
 
Razgovor traži ravnotežu između govorenja i slušanja, a tu smo ravnotežu izgubili. Dijelom možemo okriviti tehnologiju. Prema ispitivanjima većina tinejdžera bira konverzaciju porukama i zatim preko ekrana umjesto razgovora licem u lice. Jedan je učitelj došao do zaključka da su u školama previdjeli naučiti djecu vještini komuniciranja, a istovremeno da nema važnije vještine u 21. stoljeću nego voditi usklađeni i samopouzdani razgovor.

Može se kvalitetno razgovarati i s osobama s kojima naizgled nemamo zajedničkih tema pa čak i s osobama s kojima se duboko ne slažemo na osobnoj razini. Upute za kvalitetan razgovor, primjerice pokazivanje interesa i klimanje u znak slušanja zaboravite. Ako uistinu slušate sugovornika za tim jednostavno nema potrebe. Usmjerite pažnju na sugovornika. Možete razgovarati bez da se dosađujete, bez da gubite vrijeme i bez da vrijeđate drugu osobu. Većina razgovora može biti dobra, možete se osjećati inspirirano i uključeno, osjećati da ste se povezali i da ste se savršeno razumjeli.


10 pravila za kvalitetan razgovor:

1. Nema multitaskinga. Budite prisutni, u tom trenutku. Ostavite sve uređaje i ne mislite na bilo što drugo. Ako ne želite razgovor, ne razgovarajte. Nemojte u razgovoru biti „na pola“.

2. Nemojte „propovijedati“, čvrsto tvrditi. Ako ne želite drugo mišljenje, odgovor, mogućnost argumentiranja  i slično - „pišite blog“. Propovijedanje je dosadno, potpuno predvidljivo. U svaki razgovor treba ući s pretpostavkom da nešto možemo naučiti od sugovornika. Svatko je stručnjak za nešto, odnosno zna nešto što je vrijedno naučiti. To znači da ponekad svoje mišljenje treba ostaviti po strani.

3. Postavljajte otvorena pitanja:
tko, što, kada, zašto ili kako? Kako je bilo? Kako si se osjećao? Na komplicirano pitanje dobit ćete sažet odgovor, na otvorena pitanja dobit ćete mnogo zanimljivije odgovore.

4. „Go with a flow.“
Nemojte se zadržati na nekoj misli ili priči već slušajte sugovornika. Priče i ideje će nadolaziti, a vi ih trebate pustiti da odu.

5. Ako nešto ne znate, recite da ne znate. Kao da vas sluša veliki broj slušatelja; nemojte pokušavati biti stručnjak za nešto što niste. Govorenje ne bi trebalo biti „jeftino“.

6. Ne uspoređujte svoje iskustvo s iskustvom sugovornika. Nikada nije isto. Sva iskustva su individualna. I ono najvažnije, tema niste vi i ne oduzimajte taj trenutak sugovorniku. Razgovori nisu prilika za samopromociju.

7. Pokušajte se ne ponavljati. To je vrlo dosadno, a često to činimo i to osobito na poslu ili u razgovoru s djecom kada želimo naglasiti nešto.

8. Ne iznosite nepotrebne podatke. Ljude ne zanima koja je godina bila, imena, datumi i slični detalji. Zanimate ih vi, tko ste i što imate zajedničko.

9. Slušajte!
To je najvažnija vještina. Ne slušamo se međusobno jer radije govorimo i tako držimo kontrolu; ne moramo razgovarati o nečemu što nas ne zanima, mi smo u centru pažnje, možemo jačati svoj identitet. Drugi razlog što ne slušamo je što gubimo pažnju. Treba uložiti truda i energije u pažnju jer možemo izgovoriti oko duplo manje riječi po minuti nego što ih možemo čuti pa dok slušamo naše misli ispunjavaju taj nedostatak riječi. No ako ne možete usmjeriti punu pažnju na sugovornika, ne možete niti uistinu razgovarati. Tada ste dvoje ljudi koji međusobno izvikuju rečenice. Trebamo slušati s namjerom da razumijemo, ne s namjerom da odgovorimo.

10. Budite jezgroviti.
„Dobar razgovor je poput minice. Dovoljno kratak da zadrži pažnju, a dovoljno dugačak da pokrije „objekt“.“

Sve se svodi na zanimanje za druge osobe. Bilo bi dobro da što više držite usta zatvorena, a misli otvorene i da se pripremite biti zadivljeni, iznenađeni. I nećete se razočarati. Izađite van i razgovarajte s ljudima.
 
 
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.