Foto: 123rf
ZA SVE one koji dosad nisu stigli/mogli besplatno pregledati dječje autosjedalice, ponovimo malo gradivo jer unatoč tomu što misle da je to jednostavno, više od 80 posto roditelja u Hrvatskoj ne koristi je pravilo i time izravno ugrožavaju sigurnost svog djeteta!
Nije problem u samim sjedalicama, problem je u velikim greškama pri njihovom postavljanju i vezanju djeteta, a takve greške najčešće dovode do ozljeda i smrtnosti. Naime, upravo su nesreće u prometu najveći problem smrtnosti djece u dobi od 1 do 12 godina pa ako stvarno želite zaštititi svoje dijete, svakako pročitajte koje su to najčešće greške koje činite!
1. Obavezno pročitajte uputstva
Nemojte misliti da znate pravilno namjestiti autosjedalicu i dijete u nju samo zato što vam je netko to već pokazao, ili ste susjedi lani namjestili njenu. Ne, to nije tako lako jer svaki proizvođač za svaki model autosjedalica ima različita uputstva sa specifičnim uputama pa si zato radije uzmite nešto vremena da ih dobro proučite jer u uputstvima točno piše kako se postavlja baš taj model na model vašeg automobila, što je također vrlo važno znati kako se kasnije ne bi pokajali! Zato, ako ste u međuvremenu promijenili automobil, ponovno pročitajte upute i promijenite što je potrebno promijeniti.
2. Nije svaki sigurnosni pojas jednako siguran za vaše dijete
U ovom dijelu svakako vidite gdje leži pojas kada ga zavežete jer donji dio pojasa ne smije ići niti preko djetetovog trbuha, niti preko nogu, već isključivo na bokovima dok onaj gornji dio pojasa mora lijepo ležati preko kosti ramena pa preko prsa - nikako ispod vrata ili pazuha!
3. Dijete mora što duže ostati okrenuto leđima!
Shvaćamo da je mnogo lakše ako svoje dijete u vožnji vidite u retrovizoru no manja bi djeca trebala što duže ostati svezana unatraške, i to kako kažu stručnjaci - do namjanje dvije godine! Naravno, i to ovisi o modelu same sjedalice, no smatra se da djetetova anatomija do te dobi još uvijek nije dovoljno čvrsta da bi u sjedećem stavu u kojem većina djece sjedi, mogla spriječiti ozlijede. Prvenstveno ozlijede kralježnice. Zato je iznimno važno i da djetetova glava (u naopakoj poziciji), odnosno djetetove noge u normalnoj poziciji ne budu preblizu prednjem sjedalu jer i taj razmak znatno utječe na sigurnost. Zato neki modeli imaju tu mogućnost da i veće dijete može biti sigurno postavljeno unatraške.
4. Pojasevi ne smiju biti prelabavi!
Iako djeca ne vole kada su čvrsto svezana i ne mogu se puno micati, poanta sigurnosne sjedalice upravo je ta da dijete bude zavezano čvrsto, inače ništa od sigurnosti!
Je li pojas dovoljno čvrsto svezan lako se provjeri - ukoliko kažiprstom možete proći između pojasa i djetetove ključne kosti, pojas je svezan kako treba, a ukoliko ima prostor za više od jednog prsta, ili prst jedva prolazi, tada malo odtegnite ili još malo stegnite pojas.
5. Slijepo slijeđenje zakona
Ne morate se baš u svemu povoditi prema zakonu jer ako zakon kaže da je vaše dijete dovoljno staro da prestane sjediti u klasičnoj autosjedalici, odnosno na postolju (busteru) to ne znači da će ono nakon tih dobnih okvira biti sigurno u automobilu bez ičega.
Naš zakon kaže da djeca do 12 godina starosti MORAJU biti vezana u autosjedalici, odnosno, i tu se rade razlike između manje i veće djece pa roditelji najčešće već u dobi od šest godina ostavljaju djetetu samo buster. No, busteri se uglavnom ne pričvršćuju jer nemaju tu funkciju, već samo služe tome da se dijete podigne kako bi se moglo normalno vezati pojasom iz automobila.
Svi će roditelji reći, pa neću valjda školarca voziti kao bebu, no morate znati da postoje i veće autosjedalice za djecu do 36 kilograma, što je okvirno realna kilaža za djecu čak i stariju od 12 godina te u njima školarci neće biti skučeni.
Uostalom, u ovom primjeru nije važno koliko dijete ima godina, već koliko je teško, odnosno, koliko je jaka njihova muskulatura.
6. Pa već smo namjestili sigurnosno remenje!
Kako dijete raste tako se moraju namještati i pojasevi. Logično, naravno - jer kako dijete raste tako se u sjedećem položaju mijenja i njegova pozicija pa opet valja posvetiti pozornost da pojasevi od sjedalice budu adekvatno čvrsti, a pojas od automobila da počinje od ramena te blago pada preko prsa, odnosno, da donji dio pojasa ne ide preko trbuha već preko bokova.
7. Sigurnosna plastika na remenju ne služi za ljepotu!
Onaj plastični/gumeni dio koji drži remenje skupa u gornjem dijelu sjedalice, odnosno, kod dječjih prsa ne služi samo za ljepotu - njih je također iznimno važno namjestiti pravilno kako bi se pojasevi ravnomjerno rasporedili na ramenima, odnosno kako ne bi spadali.
8. Odabir sjedalice prema dobi djeteta
Dob nema veze s veličinom pa stoga kako vaše dijete raste tako bi trebala "rasti" i sjedalica, ili u suprotnom, ukoliko kupujete autosjedalicu za malo dijete nipošto nemojte odmah kupiti veliku koju će moći koristiti sve do kraja korištenja.
Zato umjesto o tome za koju je dob namijenjena, raspitajte se za koliku je kilažu i visinu sjedalica namijenjena.
9. Takvu smo dobili, valjda je dobra!
Polovna oprema za djecu definitivno nije ništa lošija od nove (ukoliko naravno nije strgana), no to nije slučaj s autosjedalicama, posebno ako su one već sudjelovale u zaštiti djeteta prilikom čak i blaže nesreće.
Ukoliko imate priliku dobiti polovnu autosjedalicu svakako tražite i njena uputstva jer kako smo u prvoj i najvećoj greški naveli, sjedalica se mora namjestiti prema točnim uputama.
U suprotnom, ukoliko dobijete samo sjedalicu bez da uopće znate o kojem se modelu radi - riskirate život svog djeteta - jer ne samo da ćete ju vrlo vjerojatno krivo namjestiti (80 posto Hrvata ne zna ih točno namjestiti), već nikada nećete dobiti priliku saznati jesu li takve sjedalice još uvijek "sigurne" jer poznato je da proizvođači sustavno povlače s polica određene nesigurne modele.