IZ udruge SIDRO - odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću u petak su uputili otvoreno pismo, u kojem zahtijevaju hitno donošenje epidemioloških uputa za rad predškolskih ustanova, koje će uvažiti sve njihove posebnosti.
U otvorenom pismu iz udruge oštro negoduju zbog odnosa prema ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju te navode da su još jednom suočeni s potpunim preskakanjem prve stepenice institucionalnog odgoja i obrazovanja.
Podsjećaju na to da je Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) jučer izdao nove Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije covida-19 za ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, osnovnoškolske ustanove kojima je osigurana mogućnost zbrinjavanja djece rane i predškolske dobi te učenika koji pohađaju razrednu nastavu.
Ističu da veći dio ne smatraju provedivim na način iza kojega bi mogli profesionalno stajati, a ne mogu, kažu, ni preuzeti odgovornost za sigurnost djece, tj. njihovo zdravlje u mjeri koju smatraju dostatnom.
"Potpuno smo isto pisali u svibnju 2020., kada smo obrazložili i argumentirali razloge takvog promišljanja, tražeći da se upute za rad predškolskih ustanova propišu zasebno u odnosu na školske ustanove, uz uvažavanje specifičnosti odgojno-obrazovnih procesa koji se u dječjim vrtićima provode. Nažalost, HZJZ i Ministarstvo znanosti i obrazovanja ne nalaze potrebnim uvažiti mišljenje struke i razvojne specifičnosti djece različite dobi, već ponovno u potpuno iste rečenice i iste epidemiološke mjere stavljaju dijete jasličke dobi i dijete u, primjerice, četvrtom razredu osnovne škole."
Iz udruge ističu da je jedna od specifičnosti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja da se ostvaruje u situacijama fizičke i socijalne blizine, a ne distance, te da se i njega smatra dijelom odgojno-obrazovnog procesa, u kojemu odgajatelj u izravnoj interakciji s djetetom ostvaruje emocionalnu prisnost i povezanost.
Smatraju da bi inzistiranje na fizičkoj i socijalnoj udaljenosti moglo imati, i već ima, nepovoljan utjecaj na razvoj djece te da moguće može izazvati i neke ozbiljnije psihičke i emocionalne posljedice, posebice kod mlađe i osjetljivije djece.
Navode da se sada više ne spominje maksimalan broj djece u skupini, ali se i dalje govori o distanci, fizičkom udaljavanju djece međusobno, odgojitelja i djece, kao i odgojitelja u kolektivu, te da uputa sadržava i niz preporuka koje se ne tiču izravno odgojno-obrazovnog rada, nego higijensko-zaštitnih mjera, koje su zbog prostornih, tehničkih i kadrovskih uvjeta u vrtiću teško provedive.
Tvrde da se u uputi ponovo navode takozvana odstupanja koja se mogu pojaviti u odnosu na očekivana ponašanja djece, ocjenjujući da takva kvalifikacija odražava nerazumijevanje osnovnih razvojnih značajki djece rane i predškolske dobi i suštine odgojno-obrazovnog rada odgajatelja.
"Opet smo stavljeni u situaciju u kojoj se od nas traži da organiziramo odgojno-obrazovni rad u vrtiću na način koji u mnogo čemu kolidira s našim poznavanjem struke, profesionalnom odgovornošću i našim realnim kapacitetima. Uvjereni smo da bi se dio ovog problema izbjegao da je u sastavljanju upute sudjelovala naša struka, a, koliko nam je poznato, to nije bio slučaj. Od nas se traži za zadovoljimo higijenske standarde, za koje nemamo prostorno-materijalne, kadrovske, ni sanitarne uvjete, od nas se traži da preuzmemo odgovornost za zdravlje i sigurnost djece, uz upute koje su nejasne i kontradiktorne, da sami donosimo odluke o područjima o kojima ne znamo dovoljno jer izlaze iz okvira naše stručne osposobljenosti," naveli su iz udruge SIDRO iz Kastva.