Foto: Getty Images / Guliver image
PLANOVI su trajali 20 godina, a VN Rusije 2014. postala je novo odredište u Formuli 1.
Iako su kao moguća odredišta spominjani glavni grad Rusije Moskva i St. Petersburg, utrka se održava u Sočiju, na obali Crnoga mora.
Bila je to nezaboravna godina za Soči jer su u veljači 2014. održane i Zimske Olimpijske Igre.
Utrka Formule 1 vozi se na Sochi International Street Circuitu koju je, naravno, dizajnirao Herman Tilke. Staza je duga 5848 m, od čega su više od 1,5 km javne prometnice, sastoji se od 16 zavoja, 11 desnih, a vozi se u smjeru kazaljke na satu.
Staza ima dva glavna pravca koji to i nisu jer su presječeni vrlo blagim zavojima koji se prolaze punim gasom. Tu se ujedno nalaze i dvije DRS zone. Ostatak staze čine većinom srednje spori i spori zavoji, a iznimka je dugi, superbrzi treći zavoj koji su bolidi u kvalifikacijama prolazili s više od 280 km/h.
Zbog navedenih obilježja koriste se srednje razine downforcea, a zbog puno sporih zavoja naglasak je i na dobroj trakciji. Površina staze izuzetno je ravna i glatka, što je uzrokovalo neočekivano malu potrošnju guma (Pirelli je 2014. donio soft i medium gume). Tako je Nico Rosberg odvozio gotovo cijelu utrku (52 od 53 kruga) na jednom setu medium guma i usput postavio svoj najbrži krug utrke u 52. krugu (drugi najbrži krug utrke, iza Bottasa koji je svoje vrijeme ostvario u posljednjem, 53. krugu).
Prvi sektor sastoji se od startno-ciljne ravnine koja se nastavlja na izuzetno blagi desni zavoj (ujedno i prva DRS zona), a prvo kočenje je uoči desnog zavoja broj 2 pod pravim kutem. Slijedi uzbudljivi, superbrzi lijevi zavoj broj 3 i još jedan desni pod pravim kutem, čime završava prvi sektor.
Drugi sektor počinje još jednim desnim zavojem pod pravim kutem, a slijedi nekoliko uzastopnih srednje sporih zavoja. Nakon još jednog desnog zavoja pod pravim kutem slijedi dugi ravni dio i druga DRS zona. Ovaj pravac zapravo i nije čisti pravac nego skreće blago udesno, ali bolidi Formule 1 ga u svim uvjetima prolaze punim gasom.
Pred kraj druge DRS zone počinje treći sektor koji se sastoji od snažnog kočenja s više od 300 km/h uoči sekvence sporih zavoja 13 i 14, a slijede spora šikana, kratki pravac i za kraj još dva spora desna zavoja pod pravim kutem koji su u Sočiju očito pravi hit.
Osim srednje razine downforcea, bolidi su zbog ravne staze vrlo blizu tlu, a moguće je koristiti dosta tvrde postavke ovjesa. Također, rubnici su vrlo niski i ravni te nije potrebno vršiti posebne preinake na bolidu kako bi ih vozači mogli agresivno napadati. Kao i obično, najviše vremena dobiva se u sporim zavojima pa je trakcija iz brojnih sporih zavoja najvažnija za dobro vrijeme u Sočiju.
Kočnice nisu posebno opterećene jer se na samo dva mjesta koči s velikih brzina (nakon DRS zona), a izuzetno ravna podloga i gladak asfalt Pirelli su natjerali da 2015. u Soči donese soft i supersoft komponente guma. Ove godine Pirelli je pripremio supersoft, soft i medium gume.
POVIJEST
Trenutak koji je odlučio prvu VN Rusije – Rosberg blokira kotače na kočenju u drugi zavoj i uništava prednje gume. Hamilton je došao do jedne od lakših pobjeda u karijeri, a Rosberg se uspio oporaviti i osvojiti drugo mjesto (12. 10. 2014.) Dvaput u Rusiji je slavio Hamilton, a jednom Rosberg.
Prva VN Rusije održala se samo tjedan dana nakon VN Japana u kojoj je Jules Bianchi zadobio teške ozljede glave nakon sudara s vozilom koje je micalo bolid Adriana Sutila. Momčad Marussije odlučila je na VN Rusije nastupiti samo s jednim bolidom pa smo tako vidjeli 21 umjesto 22 bolida. U znak poštovanja, momčad je sastavila njegov bolid koji je mirovao u njegovoj strani garaže.
Nakon prvog dana i prvih slobodnih treninga suci su odlučili izvršiti nekoliko promjena na stazi. Ubačeni su ležeći policajci na izlasku iz zavoja 2 i 3 kako vozači ne bi izlazili preširoko s namjerom bržeg ulaska u idući zavoj. Brzina prolaska kroz boks smanjena je s 80 km/h na 60 km/h zbog uskog ulaska u boks.
Mercedesovi vozači dominirali su kvalifikacijama, a Hamilton je osvojio pole position s točno dvije desetinke sekunde prednosti ispred Rosberga. Treće mjesto osvojio je Valtteri Bottas u Williamsu, također s Mercedesovim motorom.
Rosberg je nakon starta napao Hamiltona na kočenju u drugi zavoj, ali je blokirao kotače, presjekao zavoj i oštetio prednje gume. Ubrzo je vratio poziciju i na kraju kruga oštećene soft gume zamijenio novim setom medium guma na kojima je uspio odvoziti preostala 52 kruga i stići do drugoga mjesta.
Hamilton je tako došao do lagane pobjede, pri čemu je vodio u svim krugovima utrke. Bottas je u posljednjem krugu postavio najbrži krug utrke, što mu je prvi najbrži krug u Formuli 1.
Mercedesi su dominirali kvalifikacijama i na drugoj VN Rusije 2015. Rosberg je osvojio treći pole position sezone, 0.320 s ispred Hamiltona, što je 11. prvi startni red za Mercedes na 15 utrka. Rosberg je dobro startao i obranio vodstvo u prvih nekoliko zavoja, ali ga problemi s papučicom gasa prisiljavaju na odustajanje.
Hamilton je stigao do uvjerljive pobjede, 42. u karijeri čime je nadmašio broj pobjeda Ayrtona Senne. Mercedes isprva nije osigurao konstruktorski naslov, ali su nakon Raikkonenove kazne i Ferrarijeva gubitka od šest bodova stekli nedostižnu prednost od 172 boda četiri prije utrke prije kraja prvenstva. Prošle godine naslov su osigurali također u Rusiji, ali tada je to bila 16. utrka prvenstva pa je Mercedes ove godine trijumfirao utrku ranije.
Treća VN Rusije bila je četvrta utrka prvenstva 2016. i Hamilton je, kao i na prošloj utrci u Kini, u kvalifikacijama imao kvar na MGU-H jedinici, ovoga puta uoči Q3 pa je Britanac startao deseti. Rosberg dolazi do uvjerljive pobjede s pole positiona uz najbrži krug i vodstvu u svim krugovima utrke, što mu je prvi Grand Chelem u karijeri (Hamilton ih ima 2, a najviše Clark – 8).
Utrku je obilježio incident u drugome zavoju prvoga kruga kada je Kvyat u Red Bullu kasno kočio, pogodio Vettela koji je tako udario drugi Red Bull Daniela Ricciarda. Kao da to nije bilo dovoljno, Kvyat je ponovno udario Vettela u trećem zavoju i izbacio ga iz utrke, a kasnije je kažnjen s deset sekundi kazne koju je morao odraditi u boksu.
Prve bodove u sezoni osvojili su Alonso i Button u McLarenu te Sergio Perez u Force Indiji i Kevin Magnussen u Renaultu, što su ujedno bili i prvi bodovi u sezoni za francuskog konstruktora.