ZORAN STEFANOVIĆ, vlasnik Stefan GP-a, biznismen u čijem je vlasništvu i projektantska kompanija ACMO, čovjek je koji jednog dana želi dovesti Formulu 1 u Srbiju. Ponajprije, želi svoju momčad uvesti u jedno od najprestižnijih natjecanja na svijetu. To mu nije uspjelo u prijavama za tekuću sezonu, njegova je molba odbijena u ljeto 2009. godine. No, Stefanović ne misli odustati. U razgovoru za Index progovorio je o budućoj F1 stazi u Staroj Pazovi, pokušaju ulaska u oktanski cirkus, prijateljstvu s Berniejem Ecclestoneom i impresivnim imenima koja želi vidjeti u svojoj momčadi...
Možete li za početak reći nekoliko riječi o stazi u Staroj Pazovi? Popriličan interes je izazvala želja vaše AMCO korporacije da u Staroj Pazovi napravi automobilističku stazu.
"Prije nešto više od dvije godine započeli smo posao na drugom mjestu, ali se to nije završilo. U međuvremenu smo radili još stvari, a na početku godine se javlja Općina Stara Pazova, imali smo nekoliko sastanaka i na kraju potpisali sporazum o suradnji i sad je u postupku odvajanja zemljišta. Projekt je arhitektonsko-građevinski osmišljen. Ideja je da to bude automobilistička staza, ali i motoutrke, utrke atletičara, pa čak i koncerti. Sama staze je prvo trebala imati oko 3,5 kilometara, ali je kasnije odlučeno da će imati oko 4,5 kilometara. U sebi će sadržavati jednu manju stazu i Grand prix stazu, a manja staza će biti oko nepuna tri kilometra. Tribina uz ciljnu ravninu će imati kapacitet 20 tisuća ljudi, a cijela staza oko 60 tisuća."
Rekli ste da je prvotni plan bio da staza bude na drugom mjestu. Gdje točno?
Kakve su reakcije ljudi iz Formule?
"Nema nekih posebnih reakcija. Mi imamo dobar odnos s tri momčadi i s njima smo se dogovorili da mogu doći na stazu i testirati je. Osnovna ideja je bila da to bude staza za testove."
Je li realno da uskoro u Srbiji gledamo utrke Formule 1?
"Bernie Ecclestone najavljuje dosta Grand prixa, ali vidjet ćemo. Mi trenutno ne radimo ozbiljno na tome. Imamo Ecclestoneovu podršku, on misli da bi bilo dobro da se to dogodi, ali trenutno nam F1 utrka u Srbiji nije prioritet. Što će biti poslije, vidjet ćemo."
Dosta se pisalo o vašem pokušaju ulaska u Formulu na početku ove sezone. Najavljeno je slanje materijala u Bahrein, ali je na kraju zapelo oko guma. Možete li ispričati što je bilo i kako ste ušli u dogovor s Toyotom?
"Pokušali smo ući u Formulu, a cijela stvar je počela prije godinu i pol dana. Pripremili smo se, jedan broj ljudi iz Engleske i ostatka Europe je bio u momčadi. Logično, najmanje je bilo naših ljudi. Pripremili smo se, prijavili i imali smo paket za koji smo mislili da je realan i da je mogao funkcionirati. Poslije toga smo krenuli u razgovore je li moguće da uđemo umjesto nekih momčadi za koje se znalo da se neće pojaviti na prvoj utrci, a kamoli izdržati cijelu sezonu. To, nažalost, nije prošlo. Imali smo aranžman koji je bio da sami napravimo auto, a kad je stvar odbijena, nismo radili auto za ovu sezonu. Međutim, dogodilo se da je jedan od naših partnera s kojim smo bili u načelnom dogovoru, Toyota, prestao voziti i napravili smo dogovor da se njihov automobil i cijeli paket prebaci."
Kakav ste ugovor imali s Toyotom?
"Tu se radi o detaljima posla, a naša je praksa da o takvim stvarima ne govorimo."
Objavili ste impresivnu listu kandidata za sezonu 2010. Tu su bili Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher, Christian Klien, Takuma Sato...
"U Beogradu je bilo točno 30 vozača, a 38 ih je bilo ukupno zainteresirano. Imali smo jedan manji broj ljudi s kojima smo radili dogovor jer smatramo da je potrebno imati jedan solidan pedigre da bi netko vozio u Formuli 1."
Koje vozače biste željeli sljedeće sezoni u momčadi?
"Načelno smo se dogovorili s nekolicinom i može se dogoditi da se u sljedećih mjesec dana dogodi nešto konkretnije. Naš interes za određenim vozačima postoji, ali to je stvar koja se mijenja iz tjedna u tjedan. Imamo dobar odnos sa sedam-osam vozača i realno je da s njima možemo napraviti dogovor."
Nakon toga ste tužili FIA-u jer ste tvrdili da forsira Cosworth motore.
"Taj potez smo povukli jer smo bili opravdano ljuti. Dođete u situaciju da netko proglasi da netko drugi ima monopol i time vas izbaci iz igre. Mi smo imali ugovor s drugima, ali smo zbog toga morali ići s Cosworthom. To je jednostavno nelojalna utakmica i to je potpuno jasno. No, nema smisla do beskonačnosti se naganjati s nekim, a na kraju krajeva se riješi samo po sebi i nije jedina stvar koja je problem. Tako da smo brzo od toga dignuli ruke i sve je ostalo na PR razini. Iako je stvar s tužbom bila ozbiljna, to se moglo i dalje tjerati, ali to nismo htjeli jer mislimo da na kraju nitko ne bi bio pobjednik."
Kolike su šanse da sljedeće sezone gledamo Stefan GP u Formuli 1?
"Teško je reći, vidjet ćemo. Postupak je otvoren, u lipnju će biti službene prijave i vidjet ćemo kako će ići. Pripremamo se, radimo sasvim ozbiljno i uskoro ćemo objaviti što smo dosad napravili. Moramo se spremiti prije nego što postupak bude službeno završen. Znači, ne možete pričekati da se donese odluka pa da onda počnete s radom. Automobili od ove godine, pa tako ni Toyotin auto koji smo mislili koristiti, ne mogu bez konstruktivnih prepravki, odnosno pravljenja novog automobila koji će se moći koristiti 2011. Promijenjena su pravila, od toga da nemate isti pristup za aerodinamiku pa do toga da je nos vozila znatno niži. Puno posla je pred nama, moramo napraviti kompletno nove bolide."
Prije nešto više od 20 godina željeli ste na Grobniku organizirati utrku Formule 1?
"Da, u posao smo krenuli 1987., ja sam to vodio i od tada datira moje poznanstvo s Berniejem Ecclestoneom. Stvari su išle dobro, ali se projekt nije uspio realizirati zbog političke situacije u to vrijeme. Nakon toga smo odlučili pokušati napraviti F1 momčad."
Prvi pokušaj dogodio se 1997. Nekako je uvriježeno mišljenje da ste tada pokušali preuzeti bolide propale Lole Mastercard.
"Nije bila ideja da se uđe umjesto Lole nego je Lola propala, mi smo nezavisno od njih radili posao. To je radila ekipa u Engleskoj. Kad je Lola Cars propala financijski, onda je stečajni upravitelj ponudio meni da otkupimo cijelu firmu. Dakle, ne samo automobile nego cijelu firmu. Mi smo to odbili. I tu je priča krenula, netko je čuo dio i proširio priču da je to bilo u vezi Formule 1."
Što je s izjavom da ste radili za njemačku vojsku?
"Nikad nismo rekli da smo radili za njemačku vojsku. Naš inženjer je radio konstrukciju motora za jednu njemačku firmu koja je, kasnije se saznalo, to isporučila Bundeswehru. I to smo mi javno rekli."
I u srpskim i u svjetskim medijima dio javnosti vas kritizira. Jedni smatraju da ste čovjek koji puno više priča nego što radi, a neki mediji su, primjerice, momčad prozvali i Fantasy GP.
"Ima ljudi koji imaju različita mišljenja i svatko ima pravo na to. Ljudi znaju biti zli ili neobaviješteni, ali ako ćete stalno ispravljati nečije priče, proći će vam život u tome. Nitko nije svijetu ugodio. Mi radimo svoj posao i to se vidi, a na to što će netko reći ne možemo utjecati."