Screenshot: Bluehole/PUBG
PlayerUnknown's Battlegrounds nastavlja impresionirati rezultatima na svim frontovima. Igra ne samo da se odlično prodaje, već je u jednom trenutku bila igranija od velikana CS:GO-a i Dote 2 na Steamu, a prošli mjesec bila je gledanija i na Twitch.tv platformi od League of Legendsa. Međutim, kakvu budućnost čeka popularnog PUBG-a i može li uspjeti kao esport, za Index Esport je prokomentirao jedan od najboljih regionalnih igrača i dobro poznato lice na domaćoj esport sceni, Maro "sprEEEzy" Miličević.
>>NOVA HIT IGRA NASTAVLJA S RASTOM PlayerUnknowns Battlegrounds i dalje trese industriju
Malo je tko očekivao da će PlayerUnknown's Battlegrounds postići takav uspjeh u tako kratkom vremenu, kada je igra ušla u Early Access u ožujku. Nakon više od pet mjeseci prodano je preko osam milijuna primjeraka, igra je u jednom trenutku prestigla CS:GO i Dotu 2 na Steamu, s više od 900 tisuća igrača igri u isto vrijeme. Na nedavno završenom Gamescomu održan je i PUBG Invitational, prvi ozbiljni LAN turnir, a u kolovozu igra je prestigla i League of Legends na Twitch.tv platformi, što je prvi put da je netko skinuo LoL s prvog mjesta od 2014.
Međutim, brojne su igre pretendirale na tron i pokušavale uspjeti u svijetu esporta. Rijetke su uspjele u tome, a već dugo vremena nijedna igra nije došla ni blizu najpopularnijim esport naslovima. CS:GO, Dota 2 i League of Legends najpopularnije su igre svjetskog esporta, a PUBG im se opasno približava. Ipak, Gamescom Invitational je pokazao i brojne nedostatke igre, pogotovo kao popularnog esporta. Zašto je PUBG toliko popularan i može li biti esport naslov prokomentirao nam je Maro "sprEEEzy" Miličević, mladi Dubrovčanin koji je završio računarstvo na zagrebačkom FER-u i ima bogato iskustvo u esportu.
Maro "sprEEEzy" Miličević dobro je poznato ima na domaćoj esport sceni. StarCraft 2 i Dotu 2 igrao je na visokoj razini, a posljednje nedavne uspjehe postigao je u Overwatchu kao kapetan i flex igrač tima Acertas Gaming koji je osvojio sva regionalna natjecanja na kojima su igrali. S druge strane, kao programer, Maro je sudjelovao u brojnim domaćim esport projektima, a trenutno svojim iskustvom i znanjem pomaže Counter-Strike Adria organizaciji. Protekli mjesec Maro je došao do ranka 1. na američkom i europskom PUBG serveru, a trenutno je na testiranju za nekoliko ozbiljnih timova.
Kao i mnogi, Maro je za PUBG saznao na Twitch.tv platformi, za vrijeme agresivne kampanje studija Bluehole koja je uključivala brojne popularne streamere. Evo zašto je po njemu PUBG danas izrazito popularan.
"PUBG je igra jedinstvena po tome što su pobjede veliko zadovoljstvo igračima, a u svakom porazu se može naći nešto zabavno i zanimljivo. Nema "klasičnog" lomljenja miša i tipkovnice nakon svake smrti kao u CS:GO ili deranja na suigrače u LoL-u. Ako se pogine unutar prvih 30 sekundi, nema veze, odmah se ide u sljedeći match. Ovo se odnosi na sve igrače: od najniže do najviše razine."
U svijetu kojim dominiraju pucačine iz prvog lica i MOBA igre, PUBG donosi nešto novo. Battle royale žanr dosad nije imao previše uspjeha u svijetu esporta, ali nova perjanica mogla bi to promijeniti.
"Battle royale žanr, iako prisutan već nekoliko godina, dosad nije doživio uspjehe FPS ili MOBA naslova. Igrači iz sličnih igara poput H1Z1 i Arma 3 su vrlo brzo prešli na PUBG. Razlozi za to su različiti, ali većina se može složiti sa sljedećim: PUBG sadrži vrlo dobar balans strategije, preživljavanja i klasičnog "pucanja", dok ostale igre u tom žanru teže više jednom od navedenih, što se ne dopada svim gamerima. Ovo je također privuklo igrače iz drugih igara: CS:GO, Overwatch, LoL, Dota, itd. Dodatni razlog uspjeha ove igre je moguće zasićenje tržišta igrama istim žanrovima (poglavito MOBA). Bez obzira na to kakvu igrač ima gaming pozadinu, gotovo svi igrači su morali početi učiti igru od samih osnova."
Međutim, i on se slažem s tim da igra ima problema jer je i dalje u Early Access fazi, ali ključni ljudi konstantno rade na tome da je poboljšaju.
"PUBG i dalje ima ogroman broj različitih bugova, glitcheva i problema sa serverima, ali to sve dovodi do još većeg broja urnebesnih i nepredvidivih događaja. Većina igrača igra na casual razini, stoga se ne zamaraju previše izgubljenim ratingom zbog npr. nasumične eksplozije njihova auta usred vožnje. Svaki match počinje sa 100 ljudi na otoku, a pobjednik je onaj koji posljednji preživi. Svaka pobjeda je kombinacija strategije, vještine, ali ponajviše sreće zbog velikog broja nasumičnih faktora. To znači da i najlošiji igrači mogu nekad pobijediti. Međutim, Brendan "PLAYERUNKNOWN" Greene je pokazao da sluša sugestije iz zajednice i većina velikih problema se uklanja vrlo brzo nakon što se pojave, što ovu igru razlikuje od drugih popularnih naslova."
Jedna od zanimljivijih situacija na PUBG Invitationalu je bila kada su igrači koristili vodu kako bi preživjeli jer se u vodi ne može pucati.
Screenshot: Twitch.tv
Popularnost PUBG-a daje mu odlične šanse da se etablira i u svijetu esporta. Veliki broj igrača neće biti dovoljan jer igra mora biti i primamljiva igračima koji ju ne igraju aktivno te uvelike ovisi o produkciji prijenosa i kako će se pratiti priče pojedinih igrača i timova kao i sam prijenos mečeva.
PUBG Invitational pokazao je da to u ovom slučaju neće biti tako jednostavno. Dovođenje 80 igrača na turnir koji paralelno igraju jedan meč gotovo je nemoguće prenositi jer se događa puno priča u isto vrijeme. Još jedan veliki problem je faktor sreće koji može presuditi da glavni favorit pogine prvi i ispadne iz meča, a time nabrijavanje i priča o favoritu nisu korisne.
Špekulira se kako je postavljanje turnira koštalo 300 tisuća dolara, što je ogroman novac za ono što je bilo prikazano gledateljima na ekranima. Za Maru ovo su neke od ključnih stvari koje će PUBG morati promijeniti kako bi egzistirao u svijetu esporta.
"Smanjenje broja igrača unutar jednog matcha. Sto ljudi u jednom matchu jednostavno nije izvedivo s tehničke strane. Na Gamescom Invitationalu smo mogli vidjeti da je barem jedan igrač u svakom matchu imao tehničkih poteškoća, a to je gotovo nemoguće izbjeći. Osim toga, svi organizatori ne mogu osigurati 100 računala za igranje u isto vrijeme. Trenutno se radi na mapi koja bi trebala biti 3-4 puta manja pa se može reći da se taj problem rješava."
Screenshot: Twitch.tv
Još jedan veliki problem u kompetitivnom igranju PUBG-a je i faktor sreće, za koji Maro smatra da mu u tolikoj razini nije mjesto u esportu.
"Veliki problem je nasumična priroda igre: tko će naći kakvu opremu, na kojem dijelu otoka će biti zona i sl. Esportovi ne bi se trebali temeljiti na slučajnim događajima. Ovaj problem će biti puno teže riješiti od ostalih jer će očito trebati raditi posebne postavke za kompetitivno igranje. Vjerojatno će se trebati potpuno promijeniti način na koji zona trenutno radi. Osim toga, tri matcha s kojima će se proglasiti pobjednik (kao na Gamescomu) definitivno su premalo da bi se odredio ukupni pobjednik. Vjerujem da će se ubuduće igrati veći broj matcheva."
Uz to, Bluehole će se morati odlučiti kako žele profilirati PUBG esport i koji će mod biti natjecateljski. Većina esport naslova ima jedan istaknuti mod, dok ostali služe za zabavu igrača koji ne traže toliko razinu kompetitivnosti. Duo modovi ili 2v2 se dosad u esportu nije pokazao kao najsretnije rješenje, a teško je očekivati da će to PUBG promijeniti. Tu je i problem zloupotrebljavanja kamere u trećem licu.
"Podijeljenost igrača između igranja iz prvog (kao u npr. CS:GO) ili trećeg lica (kao u npr. GTA). Trenutno je glavni način igranja iz trećeg lica. Bluehole također trenutno radi na poboljšanju igranja iz prvog lica koji bi trebao biti kompetitivniji i više isticati vještine pojedinaca. No većina casual igrača gotovo sigurno želi igrati iz trećeg lica, što dovodi do ponovne podjele."
Još jedna mogućnost unutar igre morat će se poboljšati ako PUBG želi svojim gledateljima pružiti prijenose kakve danas možemo gledati u ostalim esport naslovima. Spectator mod omogućava gledanje i prijenos mečeva, ali u ovoj fazi igre on još nije na optimalnoj razini, što po Mari uvelike otežava praćenje mečeva.
"Trenutno je vrlo teško gledati matcheve jer spectator mode nije niti blizu dovršen i sve izgleda poprilično usporeno i nepregledno. Naravno, ovaj problem može se jednostavno riješiti uz nešto uloženog truda."
PlayerUnknow's Battlegrounds je već sada ostavio veliki trag na industriji videoigara, a uskoro će slično pokušati i u esportu. Međutim, dalek je put do vrha, a veterani neće sigurno stajati sa strane i mirno gledati. Postoji mogućnost i da PUBG ne ispuni očekivanja temeljena na nedavnim rezultatima i da kao bezbroj drugih naslova ostane negdje na sredini. Bez obzira na to, o ovoj ćemo igri slušati i čitati barem još neko vrijeme.
Maru želimo puno uspjeha u PUBG-u i nadamo se da će uskoro dobiti priliku da zaigra na velikim turnirima u bojama neke esport organizacije. Kako to izgleda iz njegove perspektive, možete provjeriti na njegovu Twitch.tv kanalu.