KAKO STVARI stoje, ovo će biti jedna od najdosadnijih sezona u povijesti Formule 1.
Brutalno dominantan Mercedes je dobio svih sedam dosadašnjih utrka, a Hamilton je Bottasu prepustio samo Melbourne i Baku. Na svim ostalim utrkama slavio je Britanac, a samo na zadnje dvije utrke Mercedesovi bolidi nisu osvojili prva dva mjesta.
Nakon sedam utrka Mercedes ima čak 123 boda prednosti ispred Ferrarija, a Hamilton bježi 29 bodova Bottasu i čak 62 boda Vettelu. Po svemu sudeći, ništa drukčije neće biti ni ovog vikenda u Le Castelletu, gdje se vozi Velika nagrada Francuske.
Po mišljenju brojnih bivših i sadašnjih fanova Formule 1, jedan od najgledanijih sportova na svijetu postao je dosadan i predvidljiv. Nema više karizmatičnih i zabavnih likova, nema više spektakularnih pretjecanja, a nema ni previše skandala, koji su u većoj ili manjoj mjeri kroz povijest bili sastavni dio letećeg cirkusa Formule 1.
U aferi “Watergate” 1982. godine Lotus, Williams i Brabham nisu imali turbo punjače i nisu imali šanse protiv konkurencije. Instalirali su na bolide poseban tank s vodom kako bi prošli vaganje i onda bi vodu tijekom utrke ispuštali i tako postali lakši i brži kako bi nadoknadili zaostatak za bolidima s turbom. Ayrton Senna je 1989. godine u odlučujućoj utrci diskvalificiran zbog udaranja velikog rivala Alaina Prosta, zbog čega je Francuz osvojio naslov.
Bizarna priča iz Indianapolisa
No u moru ludih priča i skandaloznih odluka, najčudnija utrka u povijesti održala se u ovo vrijeme prije točno 14 godina u Sjedinjenim Državama. Imidž Formule 1 na najatraktivnijem tržištu godinama je bio u padu i FIA je na sve moguće načine pokušavala približiti svoj proizvod naciji koja je bila naviknuta na NASCAR, IndyCar i brojne druge auto-moto cirkuse diljem goleme zemlje.
Interes za Formulu 1 u SAD-u nikad nije bio prevelik, ali od 1917. do 1957. godine utrka se uopće nije održavala. Kad se vratila, organizatori su jedva pokrivali sve troškove i nagrade vozačima, a američki GP procvat je doživio u ‘60-ima i ‘70-ima dok se vozilo u Watkins Glenu u državi New York. No do 1980. je vozačima dosadila loša i neodržavana staza te agresivni i pijani navijači. Formula se od 1981. do 1988. nije vozila u SAD-u, da bi se onda vratila u Phoenix, što je bio potpuni debakl. Senninu pobjedu 1991. godine na ulicama Phoenixa gledalo je samo 18.500 ljudi.
Nakon devet godina izbivanja Formula 1 vratila se 2000. godine u Indianapolis i polako vraćala ljude, da bi organizacija bila na udaru kritika nakon što je 2002. godine Michael Schumacher praktički stao na ciljnoj ravnini kako bi propustio Barrichella, koji je na isti način njemu pustio u Austriji. Amerikanci u sportu obožavaju show, dramu i incidente, ali mrze prevaru. A Formula im je 2002. godine učinila upravo to te im 2005. zabila još jedan nož u leđa.
Fernando Alonso je u Indianapolis došao kao vodeći u poretku s 59 bodova. Kimi Raikkonen imao je 37, a Michael Schumacher 21 bod. Da nešto neće biti u redu, bilo je jasno već na prvim treninzima kad su momčadi na Michelinovim gumama imale jako puno problema s odustajanjima i proklizavanjima. Staza u Indianapolisu bila je atipična za Formulu 1 s velikim ovalnim, iznimno brzim lijevim zavojem koji je strašno trošio stražnju lijevu gumu. Golem pritisak uzrokovao je zamor materijala na bočnom dijelu gume, zbog čega je Ralfu Schumacheru na Toyoti stražnja lijeva guma pukla u punoj brzini u zavoju broj 13 te se Schumijev brat zakucao u zid. Izvukao se bez ijedne ozljede, ali njegova nesreća dala je naslutiti da će do nedjeljnog starta utrke 19. lipnja 2005. polako, ali sigurno sve otići kvragu.
Sastanak kao cirkus
Nakon završetka treninga, Michelinov šef Pierre Dupasquier pozvao je na sastanak sve momčadi i priopćio da njegove gume neće izdržati duže od 10 krugova ako se bolidi u spornom zavoju nekako ne uspore. Dupasquier je predložio da se na tom mjestu postavi šikana koja bi smanjila brzinu bolida, što je bio toliko šokantan prijedlog da su ostali mislili da se Michelinov šef zafrkava.
No njemu do zafrkancije nije bilo jer je znao da njegove gume jednostavno neće moći izdržati utrku, a nitko u slavnoj francuskoj tvrtki nije mogao objasniti što se događa. Michelin nije imao izbora pa je iz Francuske posebnim zrakoplovom dopremio nove gume, ali one su se pokazale identične ovima na kojima se Indianapolis nije mogao voziti.
Kontrolor utrke Charlie Whiting bio je šokiran činjenicom da Michelin nije osigurao ispravne gume za utrku, a Dupasquierov govor bio je šokantniji iz minute u minutu. Rekao je predstavnicima BAR-a, McLarena, Red Bulla, Renaulta, Saubera, Toyote i Williamsa da im ne može jamčiti sigurnost ako se zavoj nekako ne uspori, a ideju o instaliranju šikane je predložio Minardiju i Jordanu dok Ferrarijev šef Jean Todt još nije bio na sastanku. Te tri momčadi jedine su imale Bridgestoneove gume koje nisu imale nikakvih problema sa stazom.
Instaliranjem šikane u zavoj broj 13, bolidi na Michelinima bili bi u prednosti jer su ionako bili brži cijelu sezonu. No kako bi se izgledi izravnali, krenule su razne potpuno lude ideje. Nekome je palo na pamet da bi u tom slučaju bolidi na Michelinima trebali u svakom krugu proći kroz bokseve. Netko drugi je predložio da Bridgestone proda gume ostalim momčadima samo za ovu utrku, a najbizarnija ideja je bila da se ugradi šikana u zavoj, ali da se utrka ne boduje za Svjetsko prvenstvo. Ili da se boduje, ali da Michelinovi bolidi ne mogu osvojiti maksimalan broj bodova.
Prije nego što su još neki suludi prijedlozi bili bačeni na stol, na sastanak je došao Jean Todt i rekao da nikakva šikana ne dolazi u obzir, a predsjednik FIA-e Max Mosley poručio je “inovatorima” da će otkazati utrku ako se promijeni izgled staze. Mosley je bio toliko ljutit da je zaprijetio da će u slučaju revijalne utrke povući sve svoje ljude, što bi značilo da bi organizatori u dva dana morali naći stotine novih ljudi. Od direktora utrke, preko onih koji mašu zastavama uz stazu, do - vozača safety cara.
Na tribinama 100.000 ljudi, a nitko ne zna hoće li se utrka održati
Tako se sa sastanka otišlo bez ikakvog rješenja, ali definitivno je odlučeno da se izgled staze neće mijenjati. U kvalifikacijama je najbrži bio Jarno Trulli u Toyoti. Iza njega je bio McLaren Kimija Raikkonena, a drugi red u gridu popunili su Jenson Button i Giancarlo Fisichella. I dok je više od 100.000 ljudi punilo tribine Indianapolis Motor Speedwaya, nitko nije znao hoće li se utrka uopće održati.
Svih 20 bolida izašlo je na krug zagrijavanja, a onda se dogodilo nezamislivo. Jedan po jedan, bolidi s Michelinovim gumama otišli su u boks, a na startu utrke ostalo ih je samo šest. U jednoj od najlegendarnijih scena u povijesti Formule 1, safety car je stao na kraj potpuno praznog grida, koji je izgledao ovako:
5. Michael Schumacher (Ferrari)
7. Rubens Barrichello (Ferrari)
17. Tiago Monteiro (Jordan-Toyota)
18. Christijan Albers (Minardi-Cosworth)
19. Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota)
20. Patrick Friesacher (Minardi-Cosworth)
Na startu su bili samo bolidi s Bridgestoneovim gumama, dok su ostali iz sigurnosnih razloga odbili sudjelovati u utrci.
“Nekad budeš prvi pa ti izgleda kao da se utrkuješ sam, ali ovo nije bio slučaj. Osjećaj je bio grozan jer smo znali da nas je samo šest na stazi. Kao vozač uvijek daješ sve od sebe, ali to je bilo užasno”, prisjetio se kasnije Barrichello.
Dok su on, Schumacher i totalni autsajderi iz Jordana i Minardija usamljeni jurcali stazom, više od 100.000 ljudi potpuno je izgubilo živce. Bijesni navijači počeli su na stazu bacati limenke i boce koje samo slučajno nisu uzrokovale nesreću, a najdramatičniji trenutak dogodio se kad je Schumacher nehotice izgurao Barrichella na travu dok je izlazio iz boksa, ali Brazilac je ostao na stazi. Jedino pravo pretjecanje napravio je Karthikeyan koji je pretekao Albersa za četvrto mjesto.
Kad je Schumacher prošao prvi kroz cilj, na tribinama je ostalo tek nekoliko tisuća ljudi. Barrichello je zaostao sekundu i pol, Monteiro i Karthikeyan po jedan, a Albers i Friesacher po dva kruga. Ceremonija proglašenja pobjednika bila je mučna jer nitko ovu utrku nije želio dobiti. Schumacher i Barrichello su uzeli trofeje i ubrzo otišli s podija, ali razdraganog Monteira nije bilo briga ni za gume, ni za Michelin, ni za ikoga drugog. Portugalac je došao do prvog i jedinog postolja u karijeri i slavio ga je kao da je osvojio Svjetsko prvenstvo.
Schumachera je pobjeda gurnula na treće mjesto jer njegovi konkurenti nisu nastupili, a pobjeda u Indianapolisu bila mu je jedina te sezone koju je na kraju osvojio Fernando Alonso.
Odmah nakon utrke ona je prozvana “Indygate”, a Michelin je drastično kažnjen. FIA ga je već 29. lipnja kaznila zbog kršenja pravila i nemogućnosti da momčadima omogući utrku. U danima nakon utrke BBC je objavio da momčadi na Michelinovim gumama nisu imale izbora jer bi, da su pustile vozače na stazu, kazneno odgovarale pred sudom u Indiani zbog “svjesnog dovođenja u opasnost ljudskih života”.
Formula 1 još nije popravila imidž u SAD-u
Revoltirani američki mediji optužili su Maxa Mosleyja da nije napravio sve kako bi se utrka normalno održala. Michelin je svim gledateljima vratio novac za ulaznice, a njih 20.000 je nasumičnim odabirom dobilo besplatne ulaznice za sljedeću godinu na kojoj je, za divno čudo, također bilo 130.000 gledatelja. Momčadi su razmatrale opciju da na kraju sezone odvoze još jednu revijalnu utrku u Indianapolisu, ali se od tog prijedloga na kraju odustalo, a navijači koji su imali ulaznice za kontroverznu utrku, dobili su besplatan ulaz na utrku Champ Cara, koji se sljedećeg vikenda vozio u Clevelandu.
Debakl u Indianapolisu Michelin je uskoro stajao izlaska iz Formule 1 koja se od 2008. do 2011. godine više nije održavala u Sjedinjenim Državama. Vratila se 2012. u Austin, u kojemu se vozi i danas, ali i dalje je u sjeni nevjerojatnih događaja iz Indianapolisa u ljeto 2005. godine.