Foto: Getty Images/Guliver Image
AMERIČKA televizijska mreža Turner jedna je od najvećih u državi. pod svojim 'kišobranom' drži kanale kao što su CNN-a, TNT-a, TBS-a i Cartoon Networka, dok je ogranak Turner Sports zadužen za prijenos nekih od najvećih sportskih događanja poput NBA-a, NASCAR-a, MLB-a, a od sljedeće godine u SAD-u će prenositi i UEFA Champions League.
No unatoč koncesijama za mnoge sportske događaje, Turner se u 2016. odlučio za pokretanje i emitiranje vlastite esport lige naziva ELEAGUE. Zašto?
>>>ESPORT ĆE BITI INDUSTRIJA VRIJEDNA 1,1 MILIJARDU DO 2019.
>>>NOGOMETNI KLUBOVI MASNO PLAĆAJU SVOJE E-MOMČADI
Iz studija od 1000 kvadrata na TV emitiraju Counter-Strike
Pokretanje lige je možda preblag termin za ono što je američka TV kuća napravila. Uz to što su već prošle godine podijelili preko 2 milijuna dolara nagradnog fonda, u svom kompleksu u Atlanti odučili su sagraditi novi studio samo za ELEAGUE. Veličine 1000 kvadratnih metara i opremljen vrhunskom opremom kakvu koriste i za, primjerice, "Inside the NBA" s Charlesom Barkleyem i Shaquilleom O'Nealom, Turner je podigao ljestvicu što se tiče kvalitete prijenosa esporta.
Velik nagradni fond i vrhunski studio su svakako bitni, no kako bi Turner Sports osigurao da ELEAGUE bude prihvaćen od strane inače zatvorenog kruga gaming fanova, ključna je bila odluka da zaposle iskusne ljude iz same esport industrije.
Tako na stol za analizu nisu postavili američku verziju Gorana "Evidentno" Vlaovića već veterane industrije poput Richarda Lewisa, produkciju je preuzeo Jason Baker koji se Counter-Strikeom bavi od 2002., a Sue "smix" Lee vodila je intervjue poput Mile Horvat u najboljim danima. Srećom, u esportu nema sudaca, pa tako nema ni potrebe za ELEAGUE verzijom Matea Beusana.
"E-sport ne treba TV, TV treba esport"
U 2016. su odigrane dvije sezone ELEAGUEa, a za glavnu igru odabran je Counter-Strike: Global Offensive. Unatoč tome što se igra bazira na terorizmu, a liga emitira na Američkoj televiziji, Turner nije imao nikakvih problema te je program odlično prihvaćen.
Gledanost nije probila rekorde ni srušila klasične sportske prijenose NBA All-Starsa, no to nije ni bio cilj kažu iz TV kuće: "ELEAGUE je rezultirao u milijunima novih gledatelja na TBS-u, ljudi koji u prethodnim mjesecima nisu gledali naš kanal. To su gledatelji koji se specifično uključuju kako bi gledali esport i time privlačimo mlađu publiku." rekla je Christina Alejandre, potpredsjednica esporta u Turner Sportsu.
Taj komentar, a i onaj Joosta van Dreunena, analitičara tvrtke Superdata, kako "Esport ne treba TV, već TV treba esport" jasno opisuje zašto se Turner odlučio na ovaj veliki projekt. TV i klasični sportovi sve manje zanimaju mlađe generacije, na što ukazuju mnoga istraživanja, pa se velike tvrtke u sve većem broju bacaju na esport tržište. Slično je stanje i sa sportskim klubovima: PSG, Schalke i FC Copenhagen samo su neki od klubova koji su već debelo zagazili u esport vode, a trend prate i bivše NBA zvijezde: Rick Fox i Shaquille O'Neal uložile su u Counter-Strike ekipe kako bi mogli biti dio ELEAGUEa.
>>>I PIQUE ULAŽE U ESPORT, ZAPOSLIO 30 PROGRAMERA
ELEAGUE je donio novosti u još jednom segmentu, a to je surađivanje s mainstream sponzorima. Dok je većina esport događanja sponzorirao od strane tvrtki poput Intela ili drugih proizvođača hardvera koji su usko vezani uz gaming, ELEAGUEu su partneri Snickers te lanci brze hrane Arby's i Buffalo Wild Wings. S takvim sponzorskim ugovorima, analitičar Manny Anekal procjenjuje da je ELEAGUE u 2016. Turner koštao svega desetak milijuna dolara, što je malena investicija za tvrtku koja je u 2015. ostvarila 10 milijardi dolara prihoda.
Domaće televizije i esport?
ELEAGUE se tako Turneru pokazao kao puni pogodak, ponajviše zbog toga što nisu nametali televizijski model, već prihvatili pravila koja postoje u esportu. Manji televizijski esport projekti postoje u mnogim državama, pa tako Engleska ima GINX TV, Švedska i Danska nacionalne esport lige, a Koreja već odavno dva kanala posvećena esportu.
Domaće TV kuće još uvijek nisu prihvatile esport (poneke reprize ili prijenose u "mrtvim terminima" ne računamo), no to nas ne čudi s obzirom da se u nas uvijek preferira vraćanje u prošlost umjesto kretanja naprijed. Ipak, uz globalni rast, esport na Hrvatskoj televiziji se dogoditi prije ili kasnije.