Foto: Getty Images/Guliver Image
DUEL U pustinji. Tako su Englezi prozvali završnu utrku sezone Formule 1 u Abu Dhabiju gdje će se Mercedesov Lewis Hamilton i Nico Rosberg boriti za titulu svjetskog prvaka. Situacija je vrlo jednostavna. Nijemac ima 12 bodova više od Hamiltona i za prvi naslov prvaka u karijeri bit će mu dovoljno da završi podiju.
Godinama pada gledanost
Formula 1, iako i dalje jedan od najgledanjih sportova na svijetu, od 2008. godine bilježi konstantan pad gledanosti, osobito zadnjih nekoliko godina. Danas najskuplji oktanski sport prati trećina manje ljudi nego prije osam godina. Puno je tu faktora. Od globalne krize koja je tada zadesila svijet, preko činjenice da je Ecclestone maknuo utrke s besplatnih, nacionalnih televizija na "pay-per-view" servise, do činjenice da više nema pretjerano zanimljivih vozača. Kako na stazi tako i van nje.
Nema više onih luđaka kao u osamdesetima, koji su ozbiljno ugrožavali živote jedni drugima ne bi li došli do naslova. Nema više ni ludog Schumachera koji je, kako kažu, "gazio preko leševa" samo da pobjedi, a Alonso i Raikkonen, iako spektakularni "pacijenti", već godinama nisu na vrhu. Hamilton i Rosberg su veliki rivali, bilo je svega među njima. No, nisu ni blizu nekim rivalstvima iz povijesti.
1989.: Alain Prost (McLaren) i Ayrton Senna (McLaren)
Iako je McLaren doveo briljantnog Brazilca djelomično i na nagovor Alaina Prosta, ono što se sljedeće dvije godine rodilo među njima jedno od najvećih rivalstava u povijesti sporta općenito.
Baš kao Mercedes danas, i McLaren je tih godina bio dominantan. Dvije utrke do kraja Senni su trebale dvije pobjede prestigne kolegu i obrani naslov. Na predzadnjoj utrci u Suzuki, Brazilac je pokušao preteći Prosta, no ovaj ga je blokirao. Sudarili su se i Prost je morao odustati, dok se Senna, uz pomoć osoblja uz stazu, vratio u utrku i pobijedio.
No, u kontroverznoj odluci FIA-e suspendiran je na šest mjeseci zbog varanja i titula je pripala Francuzu. Senna je kipio od bijesa, ali nije zaboravio što se dogodilo.
1990.: Alain Prost (Ferrari) i Ayrton Senna (McLaren)
Francuz je otišao u Ferrari, no i dalje je legendaran dvojac vodio borbu za naslov. Isto vrijeme, isto mjesto. Predzadnja utrka u Suzuki. Ovaj put je Senna vodio u poretku svjetskog prvenstva i Prost je morao biti tri boda bolji od Brazilca kako bi zadržao šansu u zadnjoj utrci u Australiji. Senna je osvojio pole position da bi organizatori obrnuli redoslijed bolida i Brazilca postavili na vanjsku stranu staze.
Žalio se Brazilac da će drugoplasirani Prost imati bolju poziciju na boljem dijelu staze, što se pokazalo točnim nakon što je Francuz proletio kraj Senne na startu i preuzeo prvo mjesto.
No, dobro je Senna zapamtio prošlu godinu i nije oklijevao ni sekunde. Na prvom zavoju zaletio se u Prosta s 260 km/h i izbacio obojicu iz utrke. Tako si je osigurao naslov prvaka nakon čega je Prost govorio kako je "Senna užasna osoba i čovjek bez ikakvog morala i srama".
Fascinantno rivalstvo nastavljalo se i sljedećih sezona, iako ne toliko u izravnoj borbi za titulu, no iako su se mrzili na stazi, Prost i Senna su neizmjerno poštovali jedan drugoga. Na zadnjoj utrci Prostove karijere 1993. u Australiji, Senna je pobijedio ispred Prosta, a na pobjedničkoj ceremoniji je povukao Prosta na postolje broj 1 i zagrlio ga.
"Tek kad je otišao sam shvatio koliko je bio zaslužan za sve moje rezultate. Bio je nevjerojatna inspiracija i uvijek me tjerao do kraja", rekao je tada Senna.
Dva dana prije tragične smrti u Imoli, dok je snimao krug iz bolida za televiziju, javno je pozdravio Prosta i rekao da mu nedostaje. Samo 48 sati kasnije Senna će se zabiti u zid u zavoju Tamburello, a njegov vječni rival će mu na pogrebu nositi lijes.
"Godinama mi je bilo teško pričati o njemu. Bilo mi je preteško. Sa Sennom je umro i dio mene. Bio je nevjerojatan", rekao je Prost nekoliko godina kasnije.
1994.: Michael Schumacher (Benetton) i Damon Hill (Williams)
Sezona koja je protekla u znaku smrti Roland Ratzenbergera i Ayrtona Senne svela se na dvoboj između Schumachera i Hilla. Nijemac je bio veliki favorit, no dvije diskvalifikacije i suspenzija na dvije utrke vratile su Britanca u igru.
U zadnjoj utrci u Adelaideu, Schumi je imao bod prednosti. U jednom zavoju je zapeo za zid nakon čega ga je Hill prestigao. Nijemac se vratio na stazu, udario u Hilla i morao odustati. Njegov konkurent je nastavio sa slomljenim ovjesom, no morao je odustati nakon nekoliko krugova i predati naslov Schumacheru.
1997: Michael Schumacher (Ferrari) i Jacques Villeneuve (Williams)
Tri godine kasnije Schumacher je opet vodio bod ispred jednog Williamsova vozača. U Jerezu je napravio istu stvar. Villeneuve ga je preticao, a Schumacher je namjerno skrenuo u njega kako bi ga izbacio. No ovaj put izvukao je deblji kraj. Morao je odustati, a Villeneuve je uspio završiti utrku i preskočiti Nijemca na ljestvici.
2007: Kimi Raikkonen (Ferrari), Lewis Hamilton (McLaren) i Fernando Alonso (McLaren)
U jednoj od najluđih utrka u novijoj povijesti na zadnji dan sezone u Interlagosu veliki favorit Hamilton je morao završiti najmanje na petom mjestu kako bi osvojio naslov u svojoj prvoj sezoni. Obojica su ga prešli na samom startu i u 4. krugu Hamilton je pokušao preći Alonsa. No, prefrigani Španjolac, koji se cijelu sezonu svađao sa svojim mladim momčadskim kolegom, agresivno ga je blokirao zbog čega je Britanac izletio sa staze.
Zbog tehničkih problema morao je i u bokseve, no nevjerojatnom vožnjom počeo se vraćati. Ipak, nije mogao dalje od 7. mjesta. Alonso je završio treći, a Raikkonen je pobjedom osvojio naslov sa samo bodov više od McLarenova dvojca.
Zadnja utrka ove sezone počinje u nedjelju u 14 sati po hrvatskom vremenu.