HNS je početkom tjedna objavio da je konačno postigao dogovor o prodaji TV prava, odnosno da je novi stari partner HT, koji će i sljedeće četiri godine prenositi utakmice HNL-a, ali i 2. HNL, ženske lige te futsala. HNS će tako uprihoditi 36 milijuna eura od prodaje TV prava, odnosno devet milijuna eura po sezoni.
HNS-u je propao dogovor sa švedskom tvrtkom Endorphin Magine koja je prava na HNL željela na sedam godina za čak 103 milijuna eura, ali je ugovor raskinut nakon što ta firma nije uplatila prvu ratu. Za HNL su zainteresirani bili još i A1 Hrvatska, Sportklub te AB Sport Consulting, ali je HT dao najbolju ponudu.
Devet milijuna eura ogroman je porast prihoda od TV prava za hrvatske klubove koji su po dosadašnjem ugovoru dijelili tek milijun i pol eura, što je ispod svakog nivoa ako se u obzir uzmu kvaliteta lige te njezini rezultati u Europi. Novac od prava dijelit će se po plasmanu na tablici pa više neće biti svejedno je li netko šesti, osmi ili deveti, što će dodatno povećati kompetitivnost lige.
Manji klubovi će jako profitirati
Puno veća zarada od prijenosa posebno će biti važna za klubove koji nisu Dinamo, Osijek, Hajduk i Rijeka. Istra, Slaven i Gorica, čiji se godišnji budžeti vrte oko 20 milijuna kuna, dobit će pozamašnu financijsku injekciju koja će im omogućiti stabilnije poslovanje i, s godinama, dovođenje boljih i kvalitetnijih igrača.
No, kad su europski okviri u pitanju, HNL je i dalje miljama udaljen od nekakvog europskog prosjeka, a osobito od liga s kojima se izravno natječe za bolji plasman na UEFA-inoj ljestvici. U toj konkurenciji HNL od prodaje svojeg proizvoda TV kućama zarađuje zanemariv iznos i pravo je čudo da preživljava.
Trenutačni UEFA.in renking manje-više prati i visina iznosa od TV prava. Prvih deset liga uglavnom zarađuje najviše od TV prava, a lige poput hrvatske i srpske te ciparske su potpune anomalije. Srbija, koja će 2023. godine dati dva predstavnika u Ligu prvaka, od čega jednog direktno, zarađuje čak i manje od onoga što će HNL dobivati od sljedeće sezone.
Također anomalija, ali u potpuno drugom smjeru, je Turska koje je dosad dijelila oko 200 milijuna eura, a po novom ugovoru trebala bi dobivati čak 303 milijuna eura po sezoni, a slabije je rangirana od Hrvatske.
Hrvatska na europskom dnu
"Ako gledamo naše izravne konkurente na UEFA-inoj ljestvici, onda je raspon ogroman. Od Turske koja klubovima dijeli preko 200 milijuna eura do Čeha koji, prema UEFA-inom izvještaju, dijele oko sedam milijuna. Danci i Grci su u rasponu između 20 i 30 milijuna eura. Kod međunarodnih usporedbi treba biti oprezan jer veličina populacije, broj klubova u ligi, kupovna moć stanovništva pa i dostupnost ilegalnih streamova jako utječu na iznos TV prava. No, čak i kad sve to uzmemo u obzir, ovih milijun i pol eura koliko su do sada otprilike dijelili hrvatski prvoligaši je ispod svih kriterija", kaže profesor na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu i nogometni analitičar Tomislav Globan te nastavlja:
“Hrvatska je po apsolutnom iznosu dosadašnjih TV prava bila otprilike između 25. i 30. mjesta u Europi, ovisno od sezone do sezone. Ali treba uzeti u obzir da se ozbiljan klupski nogomet, onaj koji generira klubove koji redovito participiraju u grupnim fazama europskih natjecanja, svodi upravo na tih 25 do 30 liga u Europi. Onda je jasno da smo relativno gledajući na samom europskom dnu. Srbija je po tom pitanju otprilike na istoj razini kao i Hrvatska. Ako smo po novcu od TV prava blizu 30. mjesta u Europi, a po rezultatima između 15. i 20. mjesta, onda je jasno da je nesrazmjer velik; u Srbiji još i veći. Ali, novac od TV prava nije jedini bitan. Naši klubovi velike četvorke barataju budžetima koji nisu zanemarivi ni u europskom kontekstu. Izvoz talenta je ono što nas drži, a i držat će i dalje da smo srednjoročno uvijek tu negdje, u konkurenciji za pozicije između 12. i 20. mjesta UEFA-ine ljestvice.”
Kad su prihodi klubova u pitanju, praktički nijedna liga u Europi nije toliko osuđena isključivo na prodaju igrača kao što je to slučaj s HNL-om. Prema podacima koje je nedavno objavila UEFA, klubovi iz HNL-a od transfera igrača uprihode više nego od svih ostalih prihoda zajedno kao što su ulaznice, TV prava, prodaja suvenira itd.
U ovoj tablici prikazano je 20 europskih liga prema prosječnim prihodima od transfera među kojima je Hrvatska na 11. mjestu. Tako klubovi iz HNL-a prosječno od transfera zarade 5.4 milijuna eura iako je jasno da taj prosjek tako visoko drži Dinamo koji redovito prodaje igrače za više od deset milijuna eura.
Novi ugovor korak naprijed, ali i dalje postoji golemi nesrazmjer
No, prihodi od transfera hrvatskim klubovima donose 113 posto sve ostale dobiti zajedno po čemu HNL nema konkurencije. U ostalim ligama koje su po kvaliteti slične Hrvatskoj ta cifra je neusporedivo manja pa tako Danci, Poljaci i Grci od prodaje igrača zarađuju između 20 i 30 posto svih ostalih redovnih izvora prihoda.
"Novi ugovor o TV pravima će biti osjetan korak naprijed za naše klubove, prvenstveno one pri dnu financijske distribucije, ali to i dalje neće promijeniti njihovu financijsku ovisnost o transferima. Za razinu kvalitete na kojoj smo navikli gledati naše klubove potrebno je znatno više novca od onoga što se ostvaruje redovnim poslovanjem na tržištu. Pod pretpostavkom da svi ostali prihodi ostanu isti, novi TV ugovor bi smanjio omjer prihoda od transfera u odnosu na sve ostale prihode na nešto ispod 100%. Ali to bi nas i dalje činilo rekorderima u odnosu na ostale Top 20 lige u Europi", objasnio je Globan.
Hajduk u HNL-u i Dinamo u Europi najgledaniji
HNL je i dalje najgledaniji nogometni sadržaj na kabelskim televizijama. Tu se ne ubraja hrvatska reprezentacija koju prenosi Nova TV i koja je dostupna svima. Iako podaci nisu javno objavljeni i jako se čuvaju, najgledanije nogometne utakmice na kabelskim televizijama su one u kojima igra Hajduk nevezano je li riječ o HNL-u ili Europi te Dinamove europske utakmice. Odmah iza su Dinamove utakmice u HNL-u te derbiji u kojima igraju Osijek i Rijeka.
Ti susreti nemaju konkurenciju, a tek iza njih su utakmice završnice Lige prvaka od četvrtfinala, El Clasico, neki bitan derbi Manchester Cityja i Liverpoola te poneki derbi talijanske lige ako o nečemu izravno odlučuje. Hrvatsko prvenstvo najatraktivnije je domaćim nogometnim fanovima, od čega klubovi do sad nisu imali praktički nikakve financijske koristi.