e-sport

TRIDESET GODINA LUDILA Kako smo igrali Svjetska prvenstva na "plejki" i prastarim konzolama

EA SPORTS bi utorak, u još nepoznato doba dana, trebao omogućiti igračima FIFA-e 18 besplatni download World Cup modea u kojem ćemo moći igrati sa sve 32 reprezentacije na SP-u, na svim stadionima u Rusiji te s najnovijim dresovima i adekvatnim grafikama u igri.

Bit će to najrevolucionarnije igranje Svjetskog prvenstva u nekoj nogometnoj simulaciji do sada i prvo besplatno izdanje igre vezane za samo Svjetsko prvenstvo. Razni developeri i izdavači već 32 godine redovito izdaju specijalizirane igre za aktualni SP.

Sad već davne 1986. godine tvrtka U.S. Gold izdala je prvu "world cup" igru, a možda bi bolje bilo i da nije. Jedino što je valjalo u kutiji koju ste dobili s "World Cup Carnivalom" jest zidni raspored utakmica, prišivač sa službenim logom SP-a i poster igre koji baš nitko nije želio imati u sobi. Iako su imali dovoljno vremena za razvoj igre nakon kupnje licence, dečkima u U.S. Goldu je sve krenulo po zlu pa su u jednom trenutku shvatili kako nema šanse da igra izađe na vrijeme.

Odlučili su otkupiti engine igre "World Cup Football" iz 1984. godine, ubaciti nove momčadi i zastave i to pokušati prodati pod novu igru. Korisnici legendarnog "komodorca" i Armstrada imali su na raspolaganju samo deset momčadi, dok su sretnici sa ZX Spectrumom imali sve 24 reprezentacije. No, na sve tri platforme moglo se zapravo igrati samo s Urugvajem, Italijom, Njemačkom, Brazilom, Engleskom, Argentinom, Francuskom i Španjolskom, utakmice su trajale tri minute, a mogli ste trenirati penale.

To je bilo to. "World Cup Carnival" dobio je ocjenu 11/100, a neki gamerski časopisi objavljivali su pisma bijesnih igrača koji su se žalili da su prevareni i da za svoj novac nisu dobili što su očekivali.

Potpuno očekivano, U.S. Gold izgubio je licencu za SP 1990. godine, no ni igra koja je izašla četiri godine kasnije nije bila puno bolja. U vrijeme kad su igre na sve moguće načine pokušavale grafički napredovati, dečki iz Virgin Mastertronica uveli su do tada neviđeni način gameplaya. Igra se igrala iz ptičje perspektive, no u trenutku kad biste se našli u gol šansi, slika bi se prebacila u svojevrsni 3D u kojemu biste morali zabiti gol prije nego što u kadar uđe protivnički branič.

Da dodatno zapapre ionako sumnjivu igru, kreatori su omogućili igranje samo s Engleskom, Belgijom, Španjolskom i Italijom, u potpuno netočnim dresovima i u potpuno krivom sustavu natjecanja. Jedino što je imalo veze sa svjetskim prvenstvom bio je naziv igre.

Od 1990. godine od 1994. svijet računalnih igara i konzola drastično je napredovao, pa je "World Cup USA '94", koji je izašao za sve Segine platforme i MS-DOS, bio svojevrsna revolucija. U to vrijeme nam je ta igra bila doručak, ručak i večera, iako iz današnje perspektive izgleda spektakularno komplicirano. Netko od dizajnera zaključio je da bi najbolje bilo na sve izbornike ubaciti onog psa koji je bio maskota igre, pa ste, s obzirom na pozu i ono na što pas drži u ruci, morali odgonetnuti jeste li na opcijama, taktici, bojama dresovima ili nečemu četvrtom.

Sam gameplay ličio je na kultni Sensible World Of Soccer s pogledom iz ptičje perspektive, a ako ste željeli radar, on je zauzimao trećinu ekrana i, ukratko, ništa niste vidjeli. No, bilo je tu raznih novotarija. Poluvrijeme je moglo trajati od dvije do pravih 45 minuta, nakon čega bi vam oči ispale i prsti obamrli od muke stiskanja joypada. Svaka momčad znala je u takvoj utakmici zabiti i po 20 golova, ali tu su već bili mogući rudimentarni oblici driblinga, lobova, a tko je želio, mogao je upravljati i golmanom, iako je to najčešće rezultiralo debaklom.

Pravih igrača, jasno, nije bilo, a nije bilo pretjerane razlike u tome ako ste na gol stavili napadača ili nominalnog golmana. No, kakav god da je bio, "World Cup USA '94" bio je droga uz koju smo potrošili dane i dane školskih praznika. Nasreću, to je bila zadnja WC igra koju je izdao neki drugi studio, a da se ne zove Electronic Arts.

Veliki EA Sports kupio je FIFA licencu i ono što je donio "World Cup '98" bilo je dotad potpuno neviđeno. Tih godina već se pojavio jako dobri "International Superstar Soccer" (ISS), koji će kasnije postati PES. Bilo je i japanskih verzija zvanih "Winning Eleven", koje su se dobavljale čudnim i opskurnim kvartovskim kanalima i na kojima je jedino što smo raspoznavali među japanskim znakovima bila zastave zemalja. Je li Ronaldo bio u napadu ili na golu, nitko nije imao pojma.

Ipak, "World Cup '98" bio je nešto nestvarno. Izašao je pola godine nakon sad legendarne "FIFA 98: Road To The World Cup", u kojoj je Blurov hit "Song 2" dobio barem još 100 milijuna obožavatelja, a 3D gameplay ostavljao nas je bez daha. "WC '98" nudio je apdejtane rostere momčadi, sve stadione iz Francuske i potpuno identičan sustav natjecanja onome na kojem je Hrvatska osvojila treće mjesto, a na uvodnoj animaciji svirao je Chumbawambin hit "Tubthumping" (da, sve skupa užasno glupo zvuči), koji je pjevao svaki klinac na igralištu u pauzi igranja igre.

Pojavili su se i spikeri koji su znali složiti desetak prosto proširenih rečenica, a crno-bijeli "classic mode", u kojem ste mogli igrati s legendama iz sredine stoljeća, bio je jednostavno nevjerojatan.

U svim sljedećim varijantama virtualnog Svjetskog prvenstva uglavnom su se poboljšavala grafička rješenja, iako je većina nas odavno "žuljala" spomenuti ISS, a kasnije i prve verzije PES-a, kojima FIFA serijal, sa svim svojim licencama, nije bio ni do koljena. Igrivost PES-a bila je kriva za tisuće loših ocjena u školama, a kasnije i nepoloženih ispita na fakultetima, a baš nikoga nije bilo briga što u kultnoj japanskoj igri nije bilo pravih igrača, dresova ili stadiona.

ISS 2, koji je izašao negdje oko 2000. godine, jeli smo za doručak, ručak i večeru, a bacali su se novčići i igrali sik-sak-suk tko će igrati s Brazilom. Taj sretnik u napad bi gurnuo Roberta Carlosa pa je sve unutar 30 metara od golmana završavalo u golu.

EA se trudio, ali nitko ga nije pretjerano doživljavao. Bar ne autor ovog teksta i njegova šira ekipa, a vjerujem i većina nas rođenih u 80-ima koji smo se na prijelazu stoljeća ozbiljno navukli na svaki mogući nogomet, pa tako i onaj virtualni. U "world cup" igrama bilo je novih soundtrackova, svih stadiona sa svih svjetskih prvenstava, dresova i igrača, a za 2006. godinu mogli ste igrati s čak 127 reprezentacija. Četiri godine kasnije taj broj povećan je na 199 reprezentacija od 204 (nije bilo Centralne Afričke Republike, Eritreje, Svetog Tome i Principa, Butana i Guama), koliko ih se natjecalo u kvalifikacijama za SP 2010. godine. 

Zadnji nastavak serijala vezanog za svjetska prvenstva, koji je izašao kao zasebna igra, bio je "2014 FIFA World Cup Brazil" u kojem ste mogli igrati s čak 203 reprezentacije, ali je EA Sports iz nepoznatih razloga igru objavio samo za Playstation 3 i Xbox 360.

No, ove godine sve bi trebalo biti drukčije. Od te 2014. godine do danas, FIFA je potpuno preuzela primat PES-u u svijetu nogometnih simulacija. Prodaje se 40 puta više od Konamijeve igre, a u utorak bi svi vlasnici FIFA-e 18 trebali dobiti besplatni add-on za predstojeće Svjetsko prvenstvo. Bit će to apsolutno najbolja "world cup" igra dosad, koja će implementirati sve značajke FIFA-e, uključujući i Ultimate Team. 

Na raspolaganju će nam biti svih 12 stadiona na kojima će se igrati SP, kao i sve reprezentacije, uključujući Hrvatsku, i baš svaki detalj vezan za SP. Više nismo klinci i ne provodimo toliko vremena nabijajući komplekse frendovima na virtualnim terenima, ali sam siguran da ćemo svi do i tijekom SP-a organizirati barem jedan cjelodnevni turnir na FIFA World Cup 2018 modeu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.