U Italiji se stvara nogometna sila koju je više briga za turiste nego li nogomet

Foto: Profimedia

NI jedan niželigaš na svijetu nije toliko medijski popraćen kao engleski Wrexham. Otkako su vlasnici kluba postali holivudska zvijezda Ryan Reynolds te TV zvijezda Rob McElhenney, nema utakmice ni odluke u klubu koja nije popraćena hordom kamera. Reynolds i McElhenney odlučili su kapitalizirati na tome te su od kluba napravili i turističku atrakciju, ponajviše uz pomoć dokumentarne serije Welcome to Wrexham, koja prati klub od njihovog preuzimanja.

Dok je Wrexham tako postao najpopularniji niželigaš svijeta, u Italiji se također jedan niželigaš pretvarao u turističku atrakciju. Međutim taj niželigaš je postao klub u Serie A koji se trenutačno bori za opstanak, a njegova zvijezda nije Deadpool, već jezero.

Gdje je Como bio dosad?

Na obalama kultnog jezera Como milijarderi iz Indonezije prije šest su godina preuzeli klub koji je prvotno bio zamišljen kao europska destinacija gdje će indonezijski nogometaši odlaziti na probe. Ideja se u potpunosti preobrazila pa sada nije fokus samo nogomet već i turizam. Jer unatoč rezultatima, Como postaje jedan od najzanimljivijih klubova Italije.

Como iza sebe ima turbulentnu povijest koja traje još od 1907. godine. Nakon lokalnih i regionalnih natjecanja, od 1929. do danas je Como igrao u 86 sezona profesionalnu ligu. 1931. su osvojili prvi klupski trofej, onaj Serie C, te se time plasirali u drugu ligu.

Nakon brojnih sezona ispadanja i promocije iz jedne lige u drugu, 1949. je Como prvi put ušao u Serie A te je njegov čvrst i strukturirani nogomet impresionirao Italiju. Nakon šestog mjesta u svojoj prvoj sezoni Como je izdržao još četiri godine u Serie A, nakon čega je uslijedio novi eratični period skakanja iz lige u ligu.

Trajalo je to sve do 1984., kada je uslijedio njegov najuspješniji period u Serie A, koja je u to vrijeme slovila za najjaču ligu Europe. Como je u njoj izdržao do 1989., a talijanskom nogometu je podario rivalstvo jednog od najprljavijih igrača u povijesti lige, Pasqualea Bruna te Roberta Baggia. Baggia nitko nije toliko tukao kao Bruno, a njihovi okršaji u tunelu te svlačionici bili su redovita pojava.

Igrači poput Bruna nisu bili strani Comu. Tako je 2001. njihov klupski kapetan Massimiliano Ferrigno u svlačionici aperkatom srušio na pod igrača Modene Francesca Bertolottija, koji nakon tog udarca više nije mogao igrati nogomet. Ferrigno je dobio zabranu igranja na tri godine, a Como je bez njega ponovno zaigrao u Serie A.

Klub je bio na dnu

Nasilje njegovih igrača se pretočilo i na tribine. Nakon niza loših rezultata 2003. Como je zadnji dio sezone igrao bez navijača, koji su do tada divljali iz utakmice u utakmicu. Bio je to početak pada. Za klub su uslijedili veliki financijski problemi, ispadanje u niže lige te odlazak u stečaj.

Kada su 2019. indonezijska braća Robert i Michael Hartono preuzeli klub, on se nalazio u četvrtoj ligi. Braća Hartono su vlasnici Djaruma, jednog od najvećih proizvođača cigareta na svijetu, te vrijede više nego li vlasnici Manchester Uniteda, Chelseaja i Liverpoola zajedno.

Njihov prvi korak nije bio samo ulaganje u igrački kadar, već u infrastrukturu, struku te u sam grad Como. Iako je jezero turistička destinacija za bogataše, građani Coma su radnička klasa te je stanje u gradu oduvijek bilo potpuno različito od dojma koje ostavlja jezero.

Vlasnici kluba su novac uložili u lokalnu bolnicu, u kliniku koja proučava liječenje karcinoma te u kinodvoranu koja je bila pred zatvaranjem. Potpisali su ugovore kojim se sav prihod od prodaje dresova vraća zajednici, kao i onaj da do 2025. klub smije koristiti lokalne resurse. Tek nakon što je zajednica bila zadovoljna trudom i ambicijom indonezijske braće krenula je obnova infrastrukture.

Brojne nogometne legende uključene su u priču

Kao tehnički direktor je u klub stigao Dennis Wise, član Wimbledonovog Crazy Ganga, bivši igrač Chelseaja te kasnije trener Milwalla i Leedsa, kao i tehnički direktor Newcastlea. Njegovim pregovorima je klub došao do Cesca Fabregasa, koji je prvo bio igrač, kasnije dioničar, a sada i trener kluba.

Dioničar kluba je postao i Thierry Henry, kojeg je, prema njegovim riječima, privukla upravo ideja o razvijanju lokalne zajednice, dok je za razvoj igrača i skauting zadužen Osian Roberts, bivši tehnički direktor reprezentacija Walesa te izbornik njihovih brojnih selekcija, koji ujedno nosi nadimak najutjecajnijeg čovjeka u povijesti velškog nogometa.

Kada su braća Hartono stigla u klub, samo je petero ljudi bilo zaposleno u operativnom odjelu. Trenutno ima 45 zaposlenih, a oni se bave nekretninama, prodajom, obrazovanjem, medijima, biometrikom, analizom podataka i ostalim sektorima.

Grafika: Sofascore

Tim je potezom postalo jasno da priča o Comu nije isključivo nogometna priča. Koristeći utjecaj nogometnih umova iz Velike Britanije, kao i ime Fabregasa te Henryja, uz dakako neograničene resurse, Como se brzo i lako vinuo do Serie A. 

Talijanski niželigaši, a ponekad i prvoligaši, u takvom su stanju da su šanse za bankrot veće nego li šanse za neki konkretni uspjeh, što je Como iskoristio. Nakon što su pametnom akvizicijom igrača, ulaganjima u akademiju i kamp te dobro posloženom strukom stigli do najvišeg ranga talijanskog nogometa, fokus se mogao okrenuti turizmu.

Luksuzni turizam

Trenutačno je tako uz sam klub vezano čak 350 različitih trgovina, restorana i usluga na području čitave pokrajine, a zarada od takvih objekata za klub je skočila s 35.000 eura 2022. na skoro 3.5 milijuna eura 2024.

Vlasnici su kroz klub ušli i u različite poslovne projekte. Tako klub trenutačno podržava La Comascu, jedino pivo na svijetu koje se filtrira svilom, a kreiran je i modni brend Como Fashion. 

Glasnogovornik vlasničke grupacije Mirwan Suwarso je i sam rekao kako je cilj uklopiti nogomet uz prirodno prekrasnu turističku lokaciju, kvalitetnu hranu, šoping i osjećaj životnog stila.

Što se nogometa tiče, trenutačna je politika akvizicija kratkoročnih rješenja koja mogu dati instant doprinos, dovoljan da održi klub u ligi. Iz tog razloga brojni igrači koji su na zalasku karijere, ili koji je pokušavaju oživjeti, poput nedavno pridošlog Dele Allija, sve više gledaju prema Comu. 

Koliko god da je privlačan novac klubova iz Saudijske Arabije, kombinacija igranja u relevantnoj europskoj ligi, s dobrim primanjima i životom na jednoj od najekskluzivnijih lokacija kontinenta itekako ima svoje čari.

Klub ne namjerava doduše trajno živjeti na takvim igračima, pa je tako već i krenuo s kupovinom nekolicine mladih igrača, ali i organizacijom trening-kampova. Već ove godine kreće projekt ljetnog kampa za igrače iz SAD-a koji talentima namjerava pružati vrhunski rad, a roditeljima aktivnosti poput jedrenja, kuhanja, učenja talijanskog.

"Prijatelji Coma ne postoje"

U poslovnom smislu, na papiru čitav projekt oko kluba nema greške. Međutim postavlja se pitanje što će se dogoditi kada turistički prioriteti postanu važniji od onih nogometnih. Naime, navijači Coma su jedni od najžešćih ultrasa u Italiji čiji je glavni moto "Prijatelji Coma ne postoje".

Njegova navijačka grupa je bila jedna od najvećih sredinom sedamdesetih, da bi se nakon toga raspadala na frakcije pa sastavljala, ovisno o stanju u klubu. Trenutačno su opet ujedinjeni, a rivalstvo gaje s 15 talijanskih navijačkih skupina.

S projektom braće Hartono do sada nisu imali problema te podržavaju sve učinjeno, ponajviše zbog silnih ulaganja u mjesnu infrastrukturu. No s imenima i novcem će doći i nogometni apetiti, a ako braća misle od Coma stvoriti ozbiljan europski brend, turizam neće biti dovoljan. Nešto će se morati pitati i nogomet.

Standings provided by Sofascore

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.