KOMBINACIJA dizajna videoigara i psihologije zaslužna je za nevjerojatan uspjeh koji je ostvario Fortnite Battle Royale. Besplatna igra Epic Gamesa je prije izlaska verzije za Android brojila više od 125 milijuna igrača, a sigurni smo da je taj broj dodatno narastao. Fortnite uspijeva i u još jednoj važnoj stavki - zadržavanju postojećih igrača. Zašto ljudi ne mogu prestati igrati Fortnite? Odgovor na to pitanje za Guardian je pokušao dati stručnjak Will Luton, dizajner i konzultant free-to-play igara i autor knjige Free2Play: Making Money From Games You Give Away.
>Hoćemo li plesove iz Fortnitea vidjeti u FIFA-i 19?
Cilj svake videoigre je privući i zadržati igrače. Kako je Fortnite najpopularnija videoigra današnjice, očito je Epic Games u tim segmentima napravio odličan posao. Kao glavna alternativa za PlayerUnknown's Battlegrounds Fortnite je rastao brzo, iznimno brzo, za što je zaslužan i pametan marketing. U Epic Gamesu su jasno rekli kako je PUBG inspiracija za njihov novi mod, a kada su privukli velik broj igrača, znali su i kako ih zadržati. Tako Luton ističe kako Epic Games s Fortniteom nije napravio nikakve ogromne skokove, već optimizirao postojeće i poznate ideje te ih kvalitetno implementirao u igru.
Fortnite je kao i svaka battle royale igra utemeljena na jednostavnom konceptu - nadživjeti sve ostale igrači i ostati posljednji preživjeli na serveru. Nadigravanje protivnika je zadovoljavajuće, ali još važniji faktor u igri su predmeti koje igrači mogu pronaći u igri. Zapravo se radi o rasporedu varijabilnih omjera. Svaki igrač može naći oružje ili predmet u igri koji će mu olakšati put do pobjede. Uvijek postoji mogućnost da se neki takav predmet nalazi odmah iza ugla ili bilo gdje blizu vas. Želja da pronađete nešto što želite s mogućnošću nagrade je uzbuđujuća i sigurno ste se s time već susretali u životu. Za razliku od većine igara, predmete koji utječu na igru u Fortniteu gubite nakon svakog meča. Zato igrači praktički u svakom meču ponovo proživljavaju taj osjećaj da su dobili nešto što žele ili što će im pomoći u pobjedi.
Zbog te nasumičnosti lošiji igrač si može povećati šanse za pobjedu pronalaskom boljeg oružja, dok će onaj drugi, bolji igrač, bez adekvatnog oružja biti u lošijoj situaciji. Samim time smanjuje se razlika između dobrih i loših igrača. Igra tako ne kažnjava toliko lošije igrače, a u isto vrijeme vrlo je zahtjevno biti među boljima.
Autor također navodi kako ljudi instinktivno pokušavaju pronaći red u kaosu. Igrači u Fortniteu moraju izgraditi mentalne modele preklapajućih mehanika u igri, razvijajući heurističke prečace. Heuristika (proces koji vodi prema otkriću) nam je evolucijski usađena te je testirana i profinjena u igri. Kada do otkrića dođe, igrači se osjećaju sretno, dok u drugom slučaju, kada njihov lik umre, osjećaju kognitivnu disonancu između onoga što su mislili da će se dogoditi i onoga što se zapravo dogodilo, što im izaziva stres. U Fortniteu to može značiti da vas je ubio snajperist iako ste mislili da ste dobro sakriveni. Zato je teže prestati igrati nakon nenadanog poraza jer prekidamo primarni ciklus u kognitivnoj disonanci.
Ti se procesi odvijaju u svakom meču. Međutim, igrači se Fortniteu vraćaju iz tjedna u tjedan zahvaljujući društvenom statusu. Meč u Fortniteu pruža priliku impresionirati preostalih 99 igrača na serveru. Igrači mogu kroz igru zaraditi ili platiti skinove koji im vizualno uljepšavaju ili ističu likove u igri, ali nemaju nikakvu drugu funkciju. Društveno, skinovi funkcioniraju kao i brendirana odjeća u stvarnom životu, signaliziraju uspjeh. Najpoželjniji skinovi koštaju više novaca ili se teže stječu kroz igru. Moda u Fortnitetu, nazovimo je tako, kao i ona prava, funkcionira na principu sezona. Svaka sezona donosi nove skinove koje igrači pokušavaju nabaviti prije nego što sezona završi i nagrade se izgube.
Koliko Fortnite utječe na društveni status, potvrđuje i činjenica da su roditelji djeci počeli plaćati instrukcije iz Fortnitea da postanu bolji. Biti loš u najpopularnijoj videoigri današnjice može biti povod za zadirkivanje među vršnjacima u školi.
>Roditelji djecu šalju na instrukcije iz najpopularnije videoigre
Fortnite tako na kvalitetan način kombinira postojeće mehanike u izradi videoigara i psihologiji, a dobar mix poznatih stvari djeluje svježe i zanimljivo. Ne radi se o nikakvom magičnom dizajnu, ali je veliki korak prema naprijed u načinu na koji igrači komuniciraju s igrom.