Ilustracija: Index/AZTN
AGENCIJA za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je zbog sklapanja zabranjenog vertikalnog sporazuma Carlsbergu Croatia i trgovačkom lancu KTC Kutjevo izrekla simbolične upravno-kaznene mjere u ukupnom iznosu od 600.000 kuna (500.000 kuna Carslbergu i 100.000 kuna KTC-u), priopćili su iz Agencije.
Riječ je o Ugovoru o prodaji iz veljače 2010., kojim su ti poduzetnici ugovorili minimalne cijene ispod kojih trgovački lanac KTC ne smije prodavati Carlsbergove proizvode (resale price maintenance). U protivnom, Carlsberg je imao pravo uskratiti KTC-u dodatne bonuse.
Ugovaranje fiksnih ili minimalnih cijena je teško ograničenje tržišnog natjecanja
Ugovaranje fiksnih ili minimalnih cijena smatra se teškim ograničenjem tržišnog natjecanja i zabranjeno je neovisno o veličini tržišnog udjela sudionika sporazuma i neovisno o tome jesu li takve ugovorne odredbe stvarno primjenjivane. Naime, takvim se odredbama trgovcu onemogućava slobodno formiranje cijena što je protivno interesima krajnjeg kupca odnosno potrošača.
AZTN je utvrdio da su Carlsberg i KTC kršili odredbe Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja te je sporazum proglasio ništetnim.
S obzirom na to, Agencija je u skladu s njihovim položajem na tržištu i financijskom snagom, sudionicima zabranjenog sporazuma izrekla upravno kaznene mjere.
Olakotna okolnost što je nedozvoljeni sporazum kratko trajao
Pri izricanju sankcija Agencija je uzela u obzir i činjenicu da je sporazum relativno kratko trajao te da su stranke samoinicijativno izmijenile zabranjene odredbe i prije nego što je AZTN pokrenuo postupak.
Osim toga, kao olakotne okolnosti su uzete u obzir činjenica da nisu utvrđeni značajni negativni učinci konkretnog sporazuma na tržišno natjecanje te činjenica da su stranke tijekom postupka surađivale s Agencijom.
Iz tih su razloga Carlsbergu i KTC-u izrečene samo simbolične upravno-kaznene mjere. Međutim, AZTN smatra da sankcije po svojoj visini predstavljaju primjerenu kaznu te da se njima ne postiže samo posebni preventivni učinak u odnosu na kažnjene poduzetnike, već da se i opći preventivni učinak kao upozorenje svim drugim poduzetnicima da se ne upuštaju u povrede propisa o tržišnom natjecanju. Naime, poduzetnici moraju biti svjesni da su propisi o zaštiti tržišnog natjecanja prisilne naravi te da ih stoga nije moguće mijenjati međusobnim sporazumima, zaključuje se u priopćenju.