Ako Linić ne smijeni Šegona, znači da je sve znao!

Foto: Goran Stanzl/Pixsell

OPOZICIJA se slaže: potpuno je neprihvatljivo da je pomoćnik ministra financija dobio novac od države! Smatraju kako se zakoni o HBOR-u i prenošenju vlasništva tvrtki javnih osoba hitno moraju mijenjati te traže hitno očitovanje Povjerenstva za sukob interesa.

> Otkrivamo: Linić prezaduženom pomoćniku sredio državni kredit od 15,6 milijuna!
> Puhovski: Ako ne smijeni pomoćnika, Linić mora odgovarati!

> Od državne službe do milijunskog bogatstva: Što sve ima najbogatiji SDP-ovac i Linićev pomoćnik

Vuljanić: I takvi koji su bili najpopularniji poput Linića su danas po zatvorima

"Stvarno je gotovo nemoguće komentirati stvari koje se događaju u Hrvatskoj. Događaji su kafkijanski, nerealni, kao da gledamo loše režiran film. Nažalost, nije film nego pomoćnici najpoštenijeg i najpopularnijeg ministra dobivaju kredite za tvrtke koje su u većem minusu nego što to normalan građanin zna uopće napisati. Ako je istina ovo što pišete, a nemam razloga ne povjerovati, onda i zadnji argument koji ide u korist ovoj političkoj eliti (to da ne kradu) otpada.", komentira za Index Nikola Vuljanić.

"Mislio sam da državni dužnosnici ne smiju biti u biznisu, mislio sam da je HBOR naša banka koja potiče naše poduzetnike i da se ne bavi kriminalnim potezima i nemogućim kreditima, koješta sam mislio. Izgleda da sam se prevario. Kako se to može dobiti bankovni kredit, a da za njega svojom osobnom imovinom jamči jedan državni dužnosnik. Pa i direktor te banke je državni dužnosnik, predsjednik NO te banke je državni dužnosnik. I svi oni savršeno dobro znaju što se smije, a što se ne smije. A možda je, kao što me pitate, potrebno biti na funkciji pa da za vas vrijede sasvim drugi zakoni.  Pa smo svi jednaki, a neki su, kako reče Orwell, jednakiji..", kaže Vuljanić.


"HBOR nije komercijalna banka (barem ne za sada). Ona ima određenu javnu funkciju i ne vidim nikakvog razloga zašto HBOR-ovo poslovanje ne bi bilo maksimalno javno. Što se sakriva i od koga. Naš novac od nas samih? Ili ono što dečki rade s našim novcem? U državi koja ide u smjeru normalnosti ovakav skandal, ako je i djelomice istinit, bio bi sasvim dovoljan ne samo za pad jednog ministra već bi i prije Indexa na licu mjesta bili neki drugi službenici. Da ne govorim da bi se prisojni ljudi u takvoj situaciji maknuli sa javnih funkcija, da ih ni susjedi ne vide. No, s druge strane, pristojnim ljudima ovako nešto ne bi palo ni na pamet. Vjerojatno će biti demantija, odgovora da se nitko ne treba petljati u poslovanje HBOR-a, da je naš ministar (a i njegov pomoćnik, van svake sumnje) izuzetno zaslužna osoba bez koje ne možemo preživjeti. To smo već čuli. I takvu su po zatvorima i nadam se da će tamo ostati dulje vrijeme. Ministar, između ostalog, ima šefa. Ako šef ne sankcionira skandale, znači da ih podržava. Pa ako već ministar ne misli da treba odgovarati za ovakve lopovluke (ponavljam, ako stoji barem dio onoga što ste napisali) onda bi ga šef trebao smijeniti. Hoćete se kladiti da se ništa od toga neće dogoditi?", zaključuje Vuljanić.

Marić: Ako Linić ne smijeni Šegona, znači da je znao!

"Niti jedna državna financijska transakcija, a niti ugovori državnih tvrtki ne bi smjeli biti poslovna tajna, pa niti krediti HBOR-a, kao niti ugovori o koncesijama ili prodaji državne imovine. Nedopustivo je da je gospodin Šegon dobio kredit odmah nakon što je stupio na funkciju pomoćnika ministra financija i to za poboljšanje likvidnosti tvrtke. Mislim da HBOR ne bi trebao uopće takve kredite odobravati, već jedino kredite za nove investicije i poticanje izvoza. Ministar Linić treba smijeniti svoga pomoćnika, a ako to ne učini znači da je kao predsjednik NO HBOR-a znao za taj kredit.", komentirao je za Index HDZ-ov saborski zastupnik Goran Marić.


Ferdelji: Poslovna tajna i javne osobe ne idu skupa

"Svi ti prijenosti vlasništva tvrtke nisu ono što bi trebalo biti. Prije svega, na koga god bile prenesena, vrlo se teško njima upravlja bez utjecaja stvarnog vlasništva. To je jako loše zakonsko rješenje. Svi poslovi takvih tvrtki trebaju biti izuzetno transparentni i nitko ne bi smio dobiti bolje uvjete nego bilo koji građanin", komentira za Index Vladimir Ferdelji.

"Cijelo zakonsko rješenje oko takvih stvari je šuplje. U slučaju javnih osoba poslovnih tajni ne bi trebalo biti. Javna osoba i poslovna tajna jednostavno ne idu zajedno. Javnost ima pravo znati svaku poslovnu informaciju o javnoj osobi. To je očito jedna dilema koju bi trebalo zakonski razriješiti jer imamo puno takvih slučajeva u Hrvatskoj. Cijeli taj sistem trebalo bi puno jasnije definirati i trebalo bi odrediti tko ima kakva prava kad se odluči baviti javnim poslom. To se može strašno jednostavno definirati, ako se to želi", tvrdi Ferdelji.

"U periodu dok je netko javna osoba i ima utjecaj na državni novac, poslovi s državom trebali bi biti minimalizirani ili skroz transparentni da bude jasno da je i toj osobi dozvoljeno samo ono što je i svakom građaninu dozvoljeno. Prema sadašnjem zakonu, o ovom slučaju mora se izjasniti Povjerenstvo za sukob interesa. Jako je važno da oni donesu svoj zaključak i obavijeste javnost o istome, a zatim se i Šegon treba očitovati o svemu", zaključuje Ferdelji.

Tomašić: Linićevi postupci su etički neprihvatljivi


"Nije ovo prvi put da Linić za svoje prijatelje radi stvari koje su za jednog javnog dužnosnika etički neprihvatljive. Ljetovanje na jahti s prijateljem Jozom Kalemom koji je u to vrijeme dugovao državi gotovo 8 milijuna kuna, a u isto vrijeme zatvaranje ugostiteljskih objekata zbog nekoliko kuna viška u blagajni, je također potez u tom rangu.", kaže za Index Ruža Tomašić.

"Nije protuzakonito ljetovati s prijateljem, kao što vjerojatno i odobravanje ovog kredita Šegonu nije protuzakonito, ali je duboko etički neprihvatljivo i traži političku odgovornost. No, takvo nešto je ovoj vladi strano iako su na sva zvona razglašavali kako su visoko dignuli ljestvicu slučajem Mirele Holy. Danas je ta ljestvica toliko "visoko" da se izgubila iz vidokruga i nitko od nas ju više ne vidi, a članovi vlade se ponašaju bez ikakve odgovornosti prema građanima, javnom novcu i državnoj imovini.", dodaje Tomašić.

"Iako se radi o novcu poreznih obveznika, banka mora poslovati uz poslovnu tajnu jer je to pravilo struke.", smatra Tomašić no dodaje kako političari u čijem se resoru događaju ovakve stvari moraju odgovarati - ne pred zakonom ako za to nema osnove, nego pred građanima Republike Hrvatske. "Ono što me najviše razočarava je da Hrvatice i Hrvati mirno ovo promatraju, ne dižu svoj glas i dopuštaju da se na ovako neodgovoran način troši njihov novac.", poručuje europarlamentarka Tomašić.

Kosor: Nitko tko je na dužnosti ne smije poslovati s državom!

Jadranka Kosor, bivša premijerka i sadašnja saborska zastupnica, Indexu je kazala kako je slučaj Šegonovog kredita još jedan pokazatelj da zakon o HBOR-u treba hitno mijenjati. "Jasno treba reći tko ne može dobiti takvu vrstu potpore jer se radi zapravo o potpori države. Tvrtke u bilo kakvoj vezi s dužnosnicima ne smiju dobivati kredite niti poslove od države ili javnih poduzeća. Očekujem hitno očitovanje Povjerenstva za sukob interesa jer je ovo puno teži slučaj od onog operacije predsjedika Josipovića", kaže za Index Kosor.

"Izmjena zakona jedna je od prvih stvari kojom ću se pozabaviti jer u svakom trenutku treba biti javno i transparentno tko je sve dobio poticaje, koji zapravo stižu iz državne blagajne.", dodaje Kosor. "U ovom slučaju su možda i mogli napraviti iznimku od zakona i reći sve o kreditu a ne se pozvati na poslovnu tajnu. Treba to što hitnije zakonski urediti jer očito je da ljudi kad su u nevolji traže rupe u zakonu. Zato izrijekom treba zabraniti takve poslove. Naprosto, osobe koje su na dužnosti i tvrtke povezane s njima niti u jednom trenutku ne bi smjele koristiti niti poticaje niti dobivati poslove od države. Iako se preko takvih stvari uvijek prelazi, u svakom takvom slučaju radi se o pogodovanju.", smatra Kosor.

"Što se tiče prijenosa vlasništva, naravno da stvarni vlasnici ostaju u vezi s tvrtkama i kako bi se izbjegla svaka mogućnost ili zlouporabe ili pogodovanja, tvrtke osoba na dužnosti jednostavno si ne mogu dozvoliti bilo kakvo poslovanje s državom. Treba požuriti Povjerenstvo za sukob interesa i njihov nalaz će pokazati u kojem smjeru dalje treba ići - treba li Šegon napustiti dužnost ili odgovarati na neki drugi način.", kaže Kosor.

Na pitanje ima li tu i Linić odgovornost, Kosor kaže kako je moguće da nije znao. "No, ako zaista nije znao onda to govori o tome kako zapravo funckionira ministarstvo. Ako tvoj pomoćnik ne kaže tebi nešto tako važno vezano uz banku u koju se slijevaju sredstva iz proračuna, onda to pokazuje kako funckionira Ministarstvo financija koje će uskoro raditi rebalans proračuna u kojemu će sudjelovati isti taj pomoćnik!", priča nam Kosor dodajući kako je oprezna kad govori o tom pitanju jer je i sama imala suradnike i pomoćnike koji su nekad činili stvari za koje nije znala.

"Moja sugestija je tražiti od Povjerenstva da se sljedeći tjedan hitno očituje o slučaju! Jer ovo je puno bitije od Josipovićeve operacije! S jedne strane imamo otvorena pitanja i najavu rebalansa proračuna koji će raditi pomoćnik s kreditom, a s druge strane prijateljsku operaciju.  Pričekajmo njihovo mišljenje pa ćemo znati u kojem smjeru ići", zaključuje Kosor.

Šuica: Transparentnost očito nije nešto čim se Linić vodi

"Ne bih htjela ulaziti u to da li je tvrtka zamjenika ministra financija Šegona ostvarila uvjete za kreditiranje od strane HBOR-a ili ne, bez obzira na to, definicija sukoba interesa je jasna i ona bi se kao takva trebala primjenjivati na sve pa i u ovom slučaju ukoliko su tvrdnje točne. Očigledno je da, iako je Hrvatska postala članica EU, način funkcioniranja i razmišljanja pojedinih struktura se još uvijek nije promjenio u odnosu na neke prošle sustave.", komentira za Index Dubravka Šuica.


 "Transparentnost trošenja, posebice javnog novca,  jedno je od osnovnih načela poslovanja  u uređenim državama i drago mi je to prepoznao i ministar Maras te se javno zauzeo "da se objave svi koji su kredite dobili jer to je državna potpora".  Nadam se da će sjednice Vlade ubuduće trajati duže od 11 minuta kako bi i ostali ministri podržali tu, po meni, važnu inicijativu ministra Marasa jer trošenje novca poreznih obveznika mora biti transparentno, a sve informacije o trošenju novca javno dostupne pa tako i informacije o kreditima HBOR-a.", dodaje Šuica.

"Osobno smatram da je štetno za Hrvatsku i povjerenje u hrvatske institucije dovođenje u loš kontekst ministra financija i njegovog pomoćnika, no bez obzira na to jesu li ministar Linić i njegov pomoćnik Šegon odgovorni njihova vjerodostojnost došla u pitanje budući da još uvijek ne postoje javno dostupni podaci, a transparentnost očito nije načelo kojim se vode.", smatra Šuica.

"Ukoliko se potvrdi da je razlog dodjeljivalja kredita HBOR-a tvrtki gospodina Šegona povezan sa sadašnjom funkcijom i Ministrom tada bi  odgovornost bila neupitna, a  tada će Vlada morati odlučiti želi li slijediti staru lošu praksu ili se početi ponašati odgovorno na dobrobit svih hrvatskih građana.", zaključuje Šuica.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.