Foto: Udruga Sigurnost u prometu
Udruga Sigurnost u prometu jučer je organizirala javnu raspravu na temu "Alkohol, droge i lijekovi u prometu" s ciljem iznošenja mjera kojima bi se maksimalno povećala svijest sudionika o rizicima i posljedicama koje vožnja pod utjecajem opijata nosi sa sobom. Javnu raspravu otvorili su predsjednik udruge Sigurnost u prometu Ivo Jelušić i njezin tajnik Georg-Davor Lisicin. Na raspravi su govorili Darko Grac (MUP), Rajko Horvat (FPZ), Andrea Tomić (Klinika za psihijatriju Vrapče), Milan Pajnić i Alan Pajnić (SUP).
"Hrvatska i ove godine bilježi smanjenje prometnih nesreća i stradanja. Kada govorimo o vozačima u alkoholiziranom stanju, treba naglasiti kako su oni skrivili 14,8% svih prometnih nesreća. Od toga je 28,3% nesreća s poginulima i 20,3% nesreća s ozlijeđenima. U periodu od 2008. do 2012. godine vozači u alkoholiziranom stanju skrivili su ukupno 33.635 nesreća. Prema tome, svaka četvrta osoba poginula je u nesreći koju je skrivio alkoholizirani vozač, svaka četvrta osoba zadobila je teže tjelesne ozljede dok je svaka peta osoba zadobila lakše tjelesne ozljede", istaknuo je Darko Grac iz MUP-ove Službe sigurnosti cestovnog prometa.
Policija će češće provoditi mjere kontrole
Naglasio je kako su 52 prometne nesreće, u kojima je 11 osoba smrtno stradalo, skrivili vozači pod utjecajem droge. Stoga će policija češće koristiti metodu kojom će na samome terenu utvrditi je li vozač pod utjecajem droge.
"Jedan od glavnih ciljeva Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa je suzbijanje vožnje pod utjecajem alkohola. Zbog toga će prometna policija pažnju usmjeriti upravo na provođenje preventivnih i represivnih mjera koristeći sve raspoložive resurse, kako bi u tome i uspjela", istaknuo je Grac.
Lijekovi mogu biti pogubni za vozače
Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti rekao je kako su umor i lijekovi opasni, zato što smanjuju tjelesne i duševne aktivnosti u jednakoj mjeri kao i alkohol. Premda lijekovi izazivaju lažni osjećaj budnosti, kao nuspojavu često mogu imati vrtoglavice što u prometu može biti pogubno. S njim se složila i Andrea Tomić s Klinike za psihijatriju Vrapče.
"Lijekovi koji se izdaju bez recepta također su prilično opasni, jer mogu izazvati ovisnost koja je često uzrok velikih problema. Svaka droga i sredstvo koja izaziva ovisnost ima određene specifičnosti, ali je nedvosmisleno jasno kako osobe u takvu stanju nisu prispjele za promet", rekla je Andrea Tomić.
Povećao se broj mladih vozača koji su bili alkoholizirani
Rizičnu skupinu u ovoj kategoriji čini upravo mlađa populacija koja najveći broj nesreća skrivi u noći sa subote na nedjelju. Hrvatska je nedavno sudjelovala u međunarodnoj akciji "Europska noć bez nesreća" koja se održavala u 142 noćna kluba u 25 zemalja. O akciji je više rekao Alan Pajnić iz udruge Sigurnost u prometu:
"Cilj akcije bio je putem međusobnog dijaloga upoznati mlade sa svim opasnostima koje proizlaze iz vožnje pod utjecajem alkohola bez korištenja represivnih ''otac-majka'' tonova. Mladi vozači koji nisu konzumirali alkohol dobili su prigodne nagrade. Ove je godine akcija održana u pet hrvatskih gradova i 10 noćnih klubova. Sudjelovala su 33 volontera, a akciji se priključilo 646 mladih vozača. Ukupno 167 osoba nije konzumiralo alkohol, a 59 osoba konzumiralo je alkohol u zakonskim granicama. Čak 401 osoba imala je preko 0,5 promila alkohola u krvi (63,95%). U odnosu na prošlu godinu povećao se broj mladih vozača koji su konzumirali alkohol", rekao je Alan Pajnić.
Predložene mjere za smanjenje sudjelovanja i stradavanja
Trendovi vezani uz stradanja uslijed alkoholiziranosti sudionika slični su na razini zemalja EU, što implicira i moguću podudarnost u strategijama rješavanja problema.
Mjere iznesene na skupu vezane su uz povećanje učestalosti kontrole od strane policije koje trebaju biti ciljanije i obuhvatiti minimalno 20% vozačke populacije. Pristup medija treba prestati biti kampanjski, a u preventivno-sigurnosne akcije trebaju se izravno uključiti najviši državni organi i istaknuti pojedinci. U prostore u kojima se konzumira alkohol potrebno je postaviti fiksne alkotestere u svrhu mogućnosti samotestiranja posjetitelja prije sjedanja za volan. Lokalna uprava treba omogućiti korištenje jeftinog taksi i javnog prijevoza u kasnim noćnim satima, posebice na trasama lokacija na kojima se očekuje povećan broj alkoholiziranih vozača.
Istaknuto je kako su statistički podaci varljivi budući da se odnose na broj mrtvih koji su umrli od posljedica nesreće u roku od 30 dana, a samo u prošloj godini 75 osoba preminulo je od posljedica nesreće nakon toga perioda. Jedna od preporuka je i vršenje testova na drogu na svim vozačima, a ne samo na mlađima.
Naposljetku, istaknuto je kako je neophodno objavljivanje službene liste s lijekovima koji umanjuju sposobnost upravljanja vozilom, kakvu ima Italija. Najbolja je preventiva jasna:
"Ako popijete previše, ne sjedajte za upravljač vozila. Vožnjom pod utjecajem opijata ne dovodite u opasnost samo sebe, već i druge stoga ne postoji opravdan razlog", rekao je za kraj Darko Grac iz MUP-a.