Foto i video: ZA GRAD
Paket mjera "ZET ZA PET", koje su supredsjednici stranke ZA GRAD Iva Kvekić i Marko Gregorić predstavili na press konferenciji održanoj na križanju Mesničke i Ilice, gdje se tramvaji kreću brzinom od tek osam km/h, uključuje smanjenje cijene jednosmjerne karte na pet kuna te istodobno povećanje kvalitete usluge ZET-a tako da ona bude "za PET". Do ovih mjera stručnjaci stranke ZA GRAD došli su opsežnom analizom financijskih izvještaja ZET-a, kao i komparativnom studijom Zagreba i europskih gradova s iznimno dobro riješenom politikom javnog gradskog prijevoza.
Oni kojima javni prijevoz najviše treba, ne mogu si ga priuštiti
2012. godinu obilježio je značajan skok cijene javnog prijevoza u Zagrebu - za čak 50 posto - što je potez koji je Zagreb doveo na vrh liste europskih metropola po mjesečnom izdavanju za javni prijevoz u odnosu na postotak prosječne neto plaće. Tako prosječni Zagrepčanin ili Zagrepčanka za mjesečni pokaz mora izdvojiti čak 5.37 posto mjesečne neto plaće, postotak koji nadmašuje samo 6 od 27 metropola članica EU. Usporedbe radi, u Bruxellesu se za mjesečni pokaz mora izdvojiti 2.09 posto plaće, u Beču 2.37 posto, a u Stuttgartu 2.92 posto.
"Osim što je javni prijevoz postao veoma skup za sve građane, pod najjačim udarom takve politike su ekonomski i socijalno najugroženije skupine, tj. one koje o javnom prijevozu ovise jer si osobni automobil ne mogu priuštiti. Tako osoba koja prima minimalnu plaću danas za mjesečni pokaz mora izdvojiti oko 17 posto svojih neto primanja", navodi supredsjednik stranke Marko Gregović.
Niže cijene, veći prihodi
Ipak, čak i uz tako visoke cijene prijevoza, ZET-ovi prihodi od karata u prosjeku iznose tek jednu kunu po prevezenom putniku godišnje. Pažljivom analizom ZET-ovih financijskih pokazatelja od 2007. do 2012. godine može se vidjeti da je povećanje cijena karata 2008. povećalo prihode ZET-a, no nedovoljno da pokrije dodatne rashode koji su pokriveni većom gradskom subvencijom, a što je opet rezultiralo jednakim ukupnim gubitkom.
"Rezultati studije također pokazuju da bi smanjenje cijene karata dovelo do manjeg broja ljudi koji ne plaćaju kartu što bi dugoročno ZET-u čak i povećalo prihode", izjavila je supredjednica stranke ZA GRAD Iva Kvakić, temeljeći ove tvrdnje na slučaju Beča gdje je, kao rezultat pojeftinjenja karata 2012. godine, ukupan broj mjesečnih pokaza porastao za 40 posto.