Foto: MUP
Zagrebačka tvrtka Grand Auto d.o.o. DORH-u je, posredstvom odvjetnika Tihomira Rubeše, prijavila sumnje da je javni natječaj nabavke novih vozila za državu namješten. Državni proračun je pritom oštećen, navodi se u prijavi, za više od 33,5 milijuna kuna.
Prijavu naslovljenu "Sumnja na korupciju unutar Državnog ureda za središnju javnu nabavu i Ministarstva unutarnjih poslova" DORH je zaprimio 13. rujna. Detaljno su u njoj opisane suspektne okolnosti javnog natječaja kojeg je Državni ured za središnju javnu nabavu raspisao u ožujku ove godine.
Na natječaju su se putem operativnog leasinga tražila osobna, terenska i gospodarska vozila. Dio tih automobila namijenjen je potrebama MUP-a.
Korupcija u MUP-u?
"Iako je postupak i dalje u toku, moja stranka ima potrebu uputiti Vam ovaj dopis kako bi Vas upozorila na postojanje niza indicija koje pobuđuju ozbiljnu sumnju da bi mogli biti korumpirani neki pojedinci unutar nekih državnih institucija koje su povezan sa ovim postupkom. U ovom slučaju korumpirani bi mogli biti neki pojedinci unutar Državnog ureda za središnju javnu nabavu, Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave i pojedinih službi unutar Ministarstva unutarnjih poslova", navodi se u prijavi koju je Index na uvid dobio od izvora bliskih vlasti.
Tvrtka Grand Auto tvrdi da je natječaj naštiman tako da se pogoduje firmi P.Z. Auto, koja je generalni uvoznik za vozila marke Volkswagen, Audi, Seat, Škoda i Porsche. Tehnički uvjeti natječaja, stoji u prijavi poslanoj DORH-u, bili su takvi da favoriziraju vozila koja distribuira firma P.Z. Auto. Radi se o firmi koju su zajedno osnovali Auto Zubak i Porsche Zagreb.
Da s natječajem sve nije bilo sasvim čisto sugerira i činjenica da su se uvjeti natječaja mijenjali čak osam puta, i to temeljem prigovora koje su Državnom uredu za središnju javnu nabavu uputili sudionici natječaja. Posao opskrbljivanja MUP-a novim vozilima na kraju je ipak pripao firmi P.Z. Auto, ali pod okolnostima koje su, u najboljem slučaju, krajnje suspektne.
Odbili jeftinije ponude zbog "formalnih pogrešaka"
Kao najbolja najprije je izabrana ponuda koju je poslala firma SG Leasing, kojoj je dobavljač firma Auto Grand, koja je cijelu priču i prijavila DORH-u. Njihova ponuda od konkurentskih je bila povoljnija za 23.126.875,75 kuna.
Konzorcij ponuditelja koji dominantno predstavlja voditelja iz ponude tvrtke P.Z. Auto žalio se na tu odluku. Državnom uredu za središnju javnu nabavu trebalo je tek nekoliko dana da žalbu prihvati, promijeni svoju prvotnu odluku i pobjednikom natječaja proglasi predmetni konzorcij usprkos 23 milijuna kuna skupljoj ponudi. Zaključili su, naime, da je SG Leasing u svojoj ponudi učinio niz formalnih pogrešaka, zbog čega je ponuda proglašena nevažećom.
To je samo dio nepravilnosti ovog natječaja na koje je tvrtka Grand Auto upozorila DORH. Naime, s obzirom da se nabavljaju različita vrsta vozila, natječaj je podijeljen u šest različitih grupa. Skuplja ponuda izabrana je i u Grupi 1, u kojoj su se nabavljala osobna vozila uglavnom srednje i niže klase.
"Tvrtka Grand Auto bila je i u Grupi 1 dobavljač firme ALD Automotive d.o.o. koja je odmah eliminirana iz postupka javne nabave radi formalnog propusta, a s ponudom koja je bila jeftinija 10.446.430,95 kuna. Odabrana je leasing kuća s vozilima koje uvozi tvrtka P.Z. Auto. ALD Automotive je podigao upravnu tužbu s prijedlogom za odgodni učinak odluke o odabiru", navodi se u prijavi poslanoj DORH-u.
U MUP-u favoriziraju P.Z. Auto?
Odvjetnik Rubeša u prijavi navodi da se njegova stranka odlučila obratiti DORH-u iako su žalbeni postupci i dalje u tijeku. Ističe da su svi opisani detalji trebali služiti kao "institucionalno pokriće za unaprijed namješten natječaj u kojem je pod svaku cijenu trebala pobijediti konkurencija", iako je time proračun oštećen za ukupno 33.573.306,70 kuna.
Sumnje da je natječaj namješten proizlaze i iz činjenica da je natječaj za nabavku vozila iz Grupe 2 strukturiran na takav način da su se ponude mogle poslati samo ako su ponuditelji mogli ponuditi vozila za svih 13 traženih podgrupa. No, podgrupu tzv. premium brand vozila, navodi se u prijavi DORH-u, pokušalo strukturirati tako da odgovara isključivo tvrtki P.Z. Auto.
U zaključku prijave navodi se da su se vozila za MUP zadnji put nabavljala 2010. godine. Tada je putem leasinga kupljeno 910 vozila, ukupne vrijednosti veće od 13,5 milijuna eura. "Sva su vozila kupljena od jednog dobavljača, a to je bio P.Z. Auto. Tehničke specifikacije tog natječaja bile su postavljene tako da se ostali uvoznici automobila gotovo uopće nisu mogli javiti sa svojim ponudama. Slično se pokušalo učiniti i ovog puta", stoji u prijavi.
Državnom odvjetništvu poslali smo pismeni upit u kojem smo tražili informaciju jesu li slijedom ove prijave pokrenute bilo kakve istražne radnje. "Sukladno zakonskim odredbama, državna odvjetništva ne potvrđuju provođenje istražnih radnji niti daju informacije o prijavama prije donošenja odluka u predmetima", poručili su iz DORH-a.