Da su uhljebi samo malo skromniji, cijena goriva bila bi puno niža

Foto: Hina, Ilustracije: kapitalac.wordpress.com

ONO što vas je danas koštalo X kuna sutra će vas koštati X kuna + 20 lipa.

Govorim o cijeni goriva. To je tema o kojoj sam pisao u više navrata i koja se svako malo vraća u prvi plan zahvaljujući (rastućim) trošarinama. Tih 20 lipa, za koliko će nakon objave u Narodnim novinama građanima poskupiti gorivo, izgledaju kao zanemariv iznos u cijeni jedne litre goriva. Litra “Eurosuper 95” danas košta 9,53 HRK, pa 20 lipa gore ili dolje, koliko često cijena oscilira zbog uvjeta na tržištu (pa i odnosa USD naprema HRK), ne predstavlja skok vrijedan kakvog osobitog zamaranja, možda malo kuloarskog gunđanja i ništa više. No to i jest jedna od dokazanih metoda kojima država pljačka građane, poznata još i kao metoda kuhanja žabe (žabu nećete skuhati ako je bacite u lonac kipuće vode, jer će iskočiti, ali ako je stavite u hladnu vodu, i potom je stanete postepeno zagrijavati, žaba će biti skuhana prije nego li shvati kakva strahota joj se sprema). Tako Vlada i nas kuha.

U X-u leži zec!


X nije 20 lipa! Država se nije pojavila u ovoj priči sada, sa idejom da uzme samo 0,20 kuna na litri po mnogima uvelike preplaćenog goriva (9,53 HRK). Ona je u cijeni goriva prisutna odavno i to ne kao zanemariv faktor već kao dominantan faktor. Većina cijene goriva koju plaćate zapravo je zbroj državnih nameta, trošarine i PDV-a, koji čine više od 60% cijene svake litre goriva (točnije, 63% u slučaju kada je cijena jedne litre već spomenutih 9,53 HRK, trošarina 3660 HRK/1000l te PDV 25%).

Dakle X, koji je cijena goriva ako dosad niste skontali, sastoji se od sljedećeg:



Nakon objave u Narodnim novinama X će se i dalje sastojati od istih sastavnih dijelova ali njihove će vrijednosti će biti drugačije, porasti će:



Dakle zbog 20 lipa veće trošarine raste udio ukupnog iznosa trošarina u litri goriva sa 3,66 HRK na 3,86 HRK, međutim raste i PDV koji se obračunava na ukupan iznos računa i to sa 2,38 HRK na 2,44 HRK. U litri goriva koja bi mogla koštati 9,75 HRK tako je 6,3 HRK državnih nameta dok je ostatak od 3,45 HRK cijena nafte, njena derivacija i marže svih ljudi povezanih u lancu koji su zaslužni za to što ste to gorivo mogli tako jednostavno, potezom “pištolja” bezninske crpke iz zgloba, utočiti spremnik svojeg automobila.

Ipak, izglednija je sljedeća varijanta u kojoj se pojedinci u nizu ne odriču svojih marži, dakle one ostaju na sadašnjoj razini, te će struktura i cijena u tom slučaju izgledati ovako:

Najjednostavnije rečeno, zbog vladinog povećanja trošarina od 20 lipa cijena goriva će porasti 27 lipa i to zbog utjecaja PDV-a! Povećanjem trošarina uhljebi se goste dvaput.

Od novca kojeg ćete izdvojiti za gorivo čak dvije trećine odlazi u ruke uhljeba, jer su se eto prvi dosjetili kako mogu pravno urediti sve što je potrebno da bi se pukim potezom pera domogli vašeg novca, dok samo jedna trećina odlazi u ruke onih koji su vam svojim radom i inovativnošću omogućili to gorivo i kojima zasluge uistinu i pripadaju.

Da su kojim slučajem uhljebi malo skromniji u svojim prohtjevima, što je nakon svega uistinu apsurdna pretpostavka, cijena goriva bi bila mnogo niža no što je danas, i još niža od cijene koja će vrijediti sutra nakon što današnja intervencija Vlade bude blagoslovljena objavom u NN i gorivo poskupi.

kapitalac.wordpress.com
 

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala

 
 
 
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.