Drugi dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: Umjesto novinarima, novac otišao skladatelju Josipoviću



U DRUGOM dijelu bavimo se temom kako Josipovićeva udruga nepravedno otima od hotelijera i hrvatskih građana novac za usluge koje se zapravo ni ne koriste. Naime, Zakon o autorskom  pravu i srodnim pravima Republike Hrvatske naizgled neodređeno propisuje načela za određivanje naknada, ali zapravo tako smišljeno da udruga HDS ZAMP može u svome cjeniku propisati naknadu za gotovo sve čega se sjeti, neovisno izvode li se u tim prostorima ili ne izvode glazbena djela, nego samo ako postoji tehnička mogućnost  njihove izvedbe.

Naplaćuju puštanje glazbe ormarima, krevetima i policama

Sveučilišni profesor u Dubrovniku Đorđe Obradović u svom znanstvenom radu "Diskriminacija autora prema Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima RH", koji je objavljen u međunarodnom časopisu Medijski dijalozi, citira sporni Zakon o autorskom pravu koji kaže da se naknada može odnositi i na prostore u kojima nema ljudi.

"Nema ljudi, ali imaju tehničku mogućnost da kad bi se netko pojavio može poslušati radijski ili pogledati televizijski program, i to uz njihovu pretpostavku da bi ti hipotetski ljudi tad slušali glazbu, a ne vijesti  ili vremensku  prognozu", naglašava Obradović koji je ukazao na svu nakaradnost, nelogičnost i nepravednost zakona na primjeru hotelske sobe koja puna ili prazna plaća ZAMP-u naknadu. Evo i kako.

Hoteli moraju plaćati naknadu za korištenje mehaničke glazbe čak i ako nitko nije u sobi ili ako su gosti u sobi, ali ne uključuju televizijski prijemnik, zato što njih taj pravilnik smatra javnošću.

Ili platiš, ili ide ovrha


"Ni po jednoj definiciji prazna hotelska soba nikako ne može biti javnost, ali je naknada propisana na kapacitet hotela pa se u praksi tako i naplaćuje, premda većina hotela u Hrvatskoj ima punu popunjenost samo mali dio godine", napominje Obradović pitajući se kako je moguće da se naknada za navodno mehaničko korištenje glazbenih djela naplaćuje ormarima, krevetima, stolicama i stolovima samo zato što im je u blizini neuključeni televizor? Odmah daje i odgovor.

"Moguće je zato što je Zakon o autorskim i srodnim pravima dao pravo monopolističkoj udruzi ZAMP da donese cjenik i da naplaćuje naknadu za mehaničku glazbu čak i kad se nikakva glazba ne sluša. Time je ozakonjena otimačina dijela prihoda brojnim gospodarskim subjektima, premda oni nisu koristili ničija autorska djela", naglašava Obradović u svom radu.

U cjeniku Hrvatskog društva skladatelja tako su navedene hotelske sobe pa ZAMP naknadu u praksi uredno naplaćuje,  a ako se netko ogluši, slijedi mu sudski postupak. 

Što je pokazala anketa hotelskih gostiju

Budući da korisnici naknada za mogućnost izvođenja glazbe stalno ističu njihov nakaradni stav da turisti u hotele, restorane, pečenjarnice, servise i brojne druge prostore dolaze da bi slušali glazbu, Medijski istraživački centar Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, proveo je anketno istraživanje na reprezentativnom uzorku od 400  ispitanika,  gostiju dubrovačkih hotela s 5 zvjezdica u čijim je sobama dostupan brzi žični ili bežični Internet i koje imaju suvremene televizijske prijemnike. 


Istraživanje je provedeno između 30. travnja i 5. svibnja 2011. Prema spolu bilo je 207 muškaraca i 193 žene. Prema dobnim skupinama mlađih od 20 godina bilo je 50 ispitanika, između 21 i 30 godina 60 ispitanika, između 31 i 40 godina 80 ispitanika, između 41 i 50  godina  80  ispitanika,  između 51  i 60  godina 70 ispitanika i starijih od 61 godine 60  ispitanika. Gosti  su dolazili iz 17 različitih država, a u ukupnom uzorku bilo je 346 stranaca i 64 hrvatska državljanina.

Anketni upitnik je bio jednostavan i gosti su trebali navesti 3 od ponuđenih 10 kategorija  medijskih sadržaja koje žele koristiti u hotelskoj sobi po njihovu redoslijedu važnosti. 

Najviše gledaju prognozu i vijesti, ali novac ide glazbenicima, a ne novinarima

Umjesto hrvatske ili strane glazbe, istraživanje je pokazalo da gotovo sve goste zanima - vremenska prognoza. Tako je 157 gostiju vremensku prognozu stavilo na prvo mjesto, njih 67 na drugo te 23 na treće mjesto. Veliki interes pokazali su za vijesti iz svoje države i svijeta te komunikaciju društvenim mrežama.

Međutim, nitko od anketiranih nije pokazao zanimanje za glazbu, iako ZAMP baš za to uredno uzima novac. U konkretnom slučaju, novac koji je uzeo ZAMP ne ide meteorolozima, a ni novinarima koji su radili vijesti. Ne! Taj novac ide glazbenicima. Među ostalim i Ivi Josipoviću, skladatelju.


Prema Obradoviću, ovo anketno istraživanje još je jedan dokaz da naplata naknade za hipotetsku  mogućnost  korištenja glazbenih  djela  u hotelskim sobama ne predstavlja zaštitu autorskih prava, nego ostvarenje zarade na tuđ račun, sve legalizirano nepravednim zakonom i cjenicima  koji ne poštuju definiciju javnosti iz istog tog zakona, ali u praksi ipak naplaćuju naknadu.

Evo kako je došlo do sukoba interesa

"Budući da Ivo Josipović prima autorske honorare za hipotetsko slušanje njegovih djela u hotelskim sobama i brojnim drugim gospodarskim objektima, a ujedno je i jedan od tvoraca zakona koji mu to omogućuje, kao i što je  s vlastitim objašnjenjima koji idu u prilog njemu i samo  jednoj skupini vlasnika autorskih prava trajno nazočan na mrežnoj stranici ZAMP‐a sa svojim tumačenjima  tih propisa  (www.zamp.hr),  a  ujedno ima autoritet  predsjednika Republike  Hrvatske,  očigledno je da se radi o klasičnom sukobu interesa. Krajnji rezultat takve Josipovićeve višestruke uloge je legalizacija monopolističkog položaja udruge ZAMP, diskriminacija mnogih drugih autora i stvaranje nepravde", zaključuje Obradović.


Jednostavno logikom Obradović razlaže kako je predsjednik Josipović zamijenio teze pa polazi s gledišta da su hotelijeri  dužni  plaćati  naknadu  za  javno  izvođenje  glazbe,  umjesto  da  pođe  od Zakona o autorskom i srodnim  pravima po kojemu  jedna osoba u hotelskoj sobi, ili dvije ili tri u bliskim osobnim odnosima po istom zakonu nisu javnost  pa ni ta "izvedba" ako uključe televizor nije nikakva javna izvedba.

Kako je zakinut znanstvenik Josipović u korist glazbenika Josipovića

Kako kaže Obradović, apsurd nakaradnog tumačenja pojma javnosti na intimne osobe u zaključanoj i od javnih prostora odvojenoj hotelskoj sobi može se vidjeti i iz hipotetske situacije koja dokazuje da je znanstvenik Ivo Josipović diskriminiran u odnosu na skladatelja Ivu Josipovića, prema provedbi Zakona o autorskom  i  srodnim  pravima,  premda  su  i  njegova  znanstvena  i  glazbena  djela podjednako  autorska. 

"Ako  dođe gost  u hotelsku sobu i spoji se na bežičnu internetsku mrežu  te pročita  izvorni znanstveni  rad  Ive  Josipovića  "Prekršaji protiv autorskog  prava:  realitet  i perspektive u  svjetlu  novog  prekršajnog zakonodavstva", hotel  s njegova računa neće ništa uplatiti nikome za korištenje autorskog djela. Ako isti taj gost napusti sobu a da nije ni uključio televizor i da nije nikad u životu čuo ni jednu jedinu skladbu istog tog Ive Josipovića, hotel će neovisno o tome  morati platiti naknadu ZAMP‐u,  a ZAMP uredno plaća Ivi Josipoviću njegov dio za tu mogućnost da neki gost u hotelu  sluša njegovu glazbu", objašnjava Obradović dodajući da usporedba dokazuje diskriminaciju autora znanstvenika Josipovića  u  odnosu  na  autora  skladatelja Josipovića,  a  ne "pravdu  i  pravednost", kojom  se diči predsjednik Josipović.

> Prvi dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: Kako se Josipović obogatio, a kako je "pokraden" Johnny Štulić 

> Reakcija ZAMP-a: Ne poznate teoriju, zakon je dobar, a naš monopol je pravilo u svijetu
 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.