Foto: Index
OTVARA se novo poglavlje hrvatske ekonomske politike. Moglo bi se lako dogoditi da privatnik državnim novcem sasvim legalno kupi državnu tvrtku! Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita, želi, naime, preuzeti flotu Jadroplova koja se nudi za 140 milijuna kuna. Osam brodova dalo bi vjetra u jedra gazdi Debeljaku koji o svojoj floti sniva otkako je ušao u splitski škver.
Debeljak je, doznaje Index, za due diligence Jadroplova angažirao vrhunsku revizorsku kuću KPMG. Proći će kroz papire, vidjeti što se događa u državnoj tvrtki koja se dosad nekoliko puta neuspješno prodavala, a opterećena je brojnim dubiozama, već godinama posluje negativno, a sud ni nakon desetljeća i pol nije donio pravorijek o slučaju lažiranih odšteta za što se sudi bivšem direktoru Nikši Giovanelliju i vlasniku SSM-a Ratku Božiću.
Državni poticaj za državnu firmu
Za Jadroplov ima više interesenata, čak 14 tvrtki pokazalo je zanimanje kada je objavljena prodaja. Debeljak ipak ima pred svima jednu debelu prednost, a to je siguran priliv iz državne riznice, onih milijardu i pol kuna koje mu plaćamo za prvih pet godina škverske tranzicije. Dvije trećine novca već su planule jer je u prvim godinama isplaćivano po 40-ak milijuna kuna, no preostalo je više nego dovoljno da Debeljak državni novac iskoristi za kupovinu još jedne državne firme. Glatko i efikasno.
Debeljak bez komentara
Tražili smo danas odgovor u Brodosplitu o angažmanu KPMG-a za due diligence Jadroplova. Nisu bili od volje, što je šteta jer Debeljak uvijek iznenadi svojom poslovnom vizijom.
Upravna zgrada između Banovine i hotela Marjan!
Jadroplov je prava lovina jer osim flote ima i nekretninu na vrlo atraktivnom prostoru. Tik iznad Zapadne obale, desno sjedište gradske uprave, a lijevo Kerumov Marjan! Zgrada, odnosno, teren vrijedi milijune. Tu su na nesreću i činovnici Mirovinskog i Zdravstvenog. Država je okupirala najatraktivniji teren u Splitu pa je prodaja Jadroplova sjajna prilika da se prostor prepusti tržištu i komercijalizira. Koliko bi vrijedio hotel na toj lokaciji? Kerum je svoj Marjan od države kupio za 22 milijuna eura, a uređenje koje još nije gotovo, a nikad ni neće, utrostručilo je početnu investiciju.
Nažalost po Jadroplov, bivši hotel, a danas opustjelo gradilište bez perspektive, ruši i cijenu njegove nekretnine tako da 10 godina agonije bivšeg splitskog prvokategornika koji je u socijalizmu dignut za svega 11 mjeseci, postaje ne samo gradski, već i državni problem.
Penali i obaveze
Atraktivna nekretnina s golemim potencijalom i konačno ispunjenje sna o vlastitoj floti, sve za 130 milijuna kuna ili tek nešto više od jednog kvartala državnih poticaja, Debeljaku mora da djeluju krajnje primamljivo. Istina, kupac 70 posto državnih dionica u obavezi je dokapitalizirati firmu sa 130 milijuna kuna. Ako ne, onda će platiti penale od 40 milijuna kuna. Dvije godine ne smije prodavati imovinu i seliti sjedište iz Splita, a ako to napravi platit će penale po 20 milijuna kuna.
Kad država plaća za državnu imovinu ne čini se preskupo. Bez ikakvog posebnog poslovnog rizika vlasnik Brodosplita uz državnu pomoć može doći do državne imovine. Bit će svakako zanimljivo pratiti razvoj situacije.
Vrdoljak: Škver nije imao alternativu
Ako koga još zanima, šibenski sud još nije odlučio o nepravomoćnoj oslobađajućoj presudi za višemilijunsku utaju u Debeljakovoj PTC Krki iz Knina. Optužbu zastupa Državno odvjetništvo, a kazneni progon nije imao nikakvog utjecaja na preuzimanje Brodosplita. Ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak opravdao je predaju škvera tezom da nije bilo druge i da bi u protivnom brodogradilište završilo u likvidaciji, a radnici na ulici.