Foto: FAH
S OBZIROM na povećani interes medija i javnosti za rezultate predizbornih istraživanja i izlaznih anketa, agencija Ipsos Puls odlučila je objasniti način provođenja tih istraživanja i interpretaciji dobivenih rezultata.
Izlazne ankete provode se na dan izbora i to je jedini oblik istraživanja čija je svrha projekcija izbornih rezultata prije službenih rezultata objavljenih od strane Državnog izbornog povjerenstva (DIP), objašnjavaju iz agencije.
"Iznimno nam je zadovoljstvo što je izlazna anketa prosječnim odstupanjem od 0,46 posto, što je znatno bolje od prihvatljive statističke pogreške uzorka, i ovaj put potvrdila svoju vjerodostojnost te kvalitetu rada i metodološku stručnost agencije koja ju provodi", navode i dodaju da se po istim metodološkim principima i s jednakom kvalitetom provode predizborna istraživanja javnog mnijenja, samo što se takva istraživanja provode u drugo vrijeme i mjere nešto drugo.
"Predizborna istraživanja javnog mnijenja mjere preferenciju pojedinih kandidata u trenutku ispitivanja. Naravno, preferencija pojedinih kandidata povezana je sa biračkim ponašanjem, ali na razliku u rezultatima utječe i promjena u preferenciji od trenutka mjerenja do dana izbora, uzrokovana svim aspektima kampanje i sučeljavanja, te sam izlazak na izbore", naglašavaju iz Ipsos Pulsa.
Kažu i da su predizborna istraživanja relevantnih istraživačkih agencija od kojih je dio rađen za medije te javno objavljen točno izmjerile sve značajne trendove, a da se to prvenstveno odnosi na rast podrške Ivanu Sinčiću, u značajnoj mjeri praćen prelijevanjem glasača od strane Ive Josipovića.
"Već je istraživanje pokrenuto prvi dan nakon objave kandidata, a koje je provođeno prvih 10 dana kampanje, pokazalo da je kandidat Ivan Sinčić zadobio podršku gotovo 10 posto birača, a daljnjim tijekom kampanje ta podrška je rasla što je rezultiralo ostvarenim izbornim rezultatom. Logično je da kandidat, relativno nepoznat široj javnosti, čija podrška od početnih 0 posto prije kandidature u tri tjedna dođe do izbornog rezultata od 16,4 posto nije imao istu razinu podrške prije i nakon javnih sučeljavanje", objašnjavaju i dodaju da su mu upravo sučeljavanja bila glavni izvor promidžbe u javnosti.
"Odstupanje se može pripisati većoj motiviranosti i izlaznosti birača"
Što se tiče odstupanja rezultata predizbornih istraživanja u slučaju Kolinde Grabar Kitarović te Milana Kujundžića, iz agencije navode da su ona unutar statističke pogreške, a "čak se i to odstupanje vjerojatno može pripisati većoj mobilizaciji, motiviranosti i izlaznosti njihovog biračkog tijela što je politička činjenica oko koje se slažu svi analitičari".
Ipsos Puls zaključuje kako su istraživanja vrlo pouzdano mjerila preferencije opće javnosti u trenutku provođenja istraživanja te predvidjele trendove kretanja rezultata koje je donijela kampanja i sučeljavanja (rast podrške Ivanu Sinčiću na štetu Ive Josipovića) što je u kombinaciji sa vjerojatnom većom mobilizacijom i izlaznošću glasača Kolinde Grabar Kitarović dovelo točno do izbornih rezultata koje su izlazne ankete s iznimnom preciznošću predvidjele.
"U tom smislu nema mjesta negativnim ocjenama uspješnosti rezultata predizbornih istraživanja kakve su se nedavno pojavile kod pojedinih komentatora u medijima, a najmanje ocjenama nestručnosti i tendencioznosti agencije koja ih provodi", navode i naglašavaju kako se svakom korisniku istraživanja omogućuje potpuno transparentan uvid u sve aspekte provođenja istraživanja te kontrole rada.