Foto: Guliver Image/Getty Images
OD SUTRA hrvatske kompanije ravnopravno sudjeluju na najvećem svjetskom jedinstvenom tržištu. Bez ikakvih ograničenja natjecat će se i tražiti potrošače uz bok Nijemcima, Nizozemcima ili Francuzima. Kako su se pripremili za ovaj iskorak?
Plivini proizvodi već su članovi EU tržišta. Sumamed je odavno na policama, baš kao i Vegeta. Predsjednik Uprave Podravke Zvonimir Mršić pojašnjava da danas, dan prije članstva, prodaju 900 milijuna kuna na EU tržištu. S dvije proizvodnje, u Češkoj i Poljskoj, te više od 10 predstavništava diljem Europske unije, 1. srpanj neće im biti nikakva nepoznanica. "Ono što očekujemo jest da će ova povećana pozornost na Hrvatsku stvoriti i dodatnu pozornost europskih potrošača na neke od proizvode iz te Hrvatske pa će nam porasti prodaja. S druge strane ipak će se pojednostaviti procedura poslovanja unutar Europske unije pa će se i nama otvoriti mogućnost da na drugačiji način pregovaramo s velikim europskim trgovačkim lancima", kaže Mršić.
Za CEFTA-om, kaže ne treba plakati, iako izlazimo iz neke vrste "zaštićenog tržišta" pa će neki doživjeti šok. No, to je Europa. Ulazimo na veliko, moderno i nadasve konkurentno tržište koje će biti prilika za sposobne, ali sigurno i nemilosrdno za one koji to nisu. Ako pogledamo primjer posljednjeg proširenja, na Bugarsku i Rumunjsku 2007., gotovo 80 posto ukupnog izvoza novih zemalja članica otpadalo je na izvoz u ostatak Unije, dok je istovremeno zabilježen porast stranih ulaganja. Istraživanje Eurobarometra pokazalo je da je čak 71 posto malih i srednjih poduzetnika u novim državama članicama prepoznalo dobrobit od značajnog porasta konkurencije.