Foto: Damir Krajač / Cropix
Prvi natječaj, za najam 21 niskopodnog tramvaja putem leasinga Holding će koštati nešto više od 53 milijuna eura, a ugovor o leasingu sklapat će se na 73 mjeseca. U druga dva natječaja ugovori će se sklapati na deset godina; leasing 13 niskopodnih tramvaja koštat će 33,7 milijuna eura, a leasing 10 niskopodnih tramvaja Holding će platiti 24,5 milijuna eura.
Prodaju pa otkupljuju vlastite tramvaje
No, natječaj je posebno zanimljiv zato što Holding, odnosno ZET, prodaje pa ponovo otkupljuje tramvaje koji su već u njihovom vlasništvu. Naime, s najboljim ponuđačem u sva tri natječaja najprije će se sklopiti ugovor o kupoprodaji pa zatim ugovor o leasingu.
Novac koji će Holding utržiti od prodaje tramvaja iskoristit će se za kupovinu 15 mini autobusa, 60 autobusa na plinski pogon, 74 klasična autobusa na dizelski pogon i 65 zglobnih autobusa na dizelski pogon. No, to ne znači da će se na zagrebačkim ulicama pojaviti novi autobusi.
Otkupljuju autobuse koje su 2008. uzeli na leasing
Naime, autobusi koje će Holding otkupiti novcem od prodaje tramvaja već su u pogonu, ali nisu u vlasništvu Holdinga već su 2008. godine također nabavljeni na leasing, putem javne nabave. Dakle, da zaključimo: Holding prodaje svoje tramvaje, koje će zatim ponovo uzeti na leasing, kako bi mogao otkupiti autobuse koji su na leasing nabavljeni prije nekoliko godina.
Nastavak je to krajnje suspektnog modela poslovanja koji u Holdingu postoji još otkad je direktor te firme bio Slobodan Ljubičić. Holding je UniCreditu 2007. tako prodao 79 niskopodnih tramvaja, i zatim ih od banke uzeo na leasing, a sve to kako bi mogao kupiti novih 70 niskopodnih tramvaja.
Leasing kuće se bogate novcem građana
Na brojne propuste u ovakvom načinu poslovanja u rujnu prošle godine upozorila je Državna revizija, iz čijeg izvješća je sasvim jasno zašto su ZET i Zagrebački holding u milijunskim dubiozama. Naime, Revizija je tada utvrdila da će se na otplatu leasinga za tramvaje i autobuse potrošiti 2,7 milijardi kuna, do čega gotovo milijardu odlazi kao čista zarada leasing kućama.
Bezumnom trošenju, međutim, ni tu nije kraj. Revizija je također utvrdila da su sklopljeni ugovori bili prepuni rupa, zbog čega po isteku leasinga tramvaji i autobusi koji su nabavljeni preko leasinga i dalje neće biti u vlasništvu Holdinga, već će ih morati ponovo kupiti po zasad nepoznatoj cijeni. U određivanju te cijene glavnu riječ vodit će leasing kuće.