Foto: N1
MINISTAR znanosti, obrazovanja i sporta Vedran Mornar gostovao je u četvrtak navečer u emisiji Pressing N1 televizije kod Dubravka Merlića.
Mornar je, kao i u prošlosti, napomenuo kako nema mnogo navigacijskog prostora za uštede u budžetu svojega ministarstva.
"To je naša stvarnost i s tim moramo živjeti. Svjestan sam da država košta više nego što zaradi, ali mislim da se ne treba štedjeti na znanosti i obrazovanju. Mi smo štedjeli gdje smo mogli... Moj manipulativni prostor je mali. Budžet nam je 11 milijardi i 550 milijuna kuna. Od toga, devet milijardi i 600 milijuna otpada samo na plaće, a dio ode na socijalna davanja. Ostane mi jedva milijarda kuna za nešto napraviti. Brzih rješenja nema.Treba analizirati sustav, poduzeti korake, a to se ne može u 24 sata", komentirao je.
Rješenje za "odljev mozgova"
Govoreći o problemu "odljeva mozgova", ministar Moran branio je neke od svojih pozicija u pogledu životnog puta mladih ljudi koji završe fakultet u Hrvatskoj.
"Grubo zvuči, ali znanje košta i mjerljivo je. Percepcija da je obrazovanje besplatno je štetno jer što je besplatno ne vrijedi", istaknuo je Mornar.
"Smatram da bi bilo razumno da se studentima koji se školuju na račun države uvede obveza da ostanu neko vrijeme u Hrvatskoj ili da vrate novac ako odu van. To su napravile puno demokratičnije zemlje nego Hrvatska, kao Engleska na primjer. Meni bi to bilo razumno. Jasno je da su neki protiv. Meni se čini da je etično da čovjek u kojeg se uložilo 200, 300, 400, 500, 600 tisuća kuna, koliko košta prosječni studij, da bar kroz porez vrati dio tog novca. ja bih da se svakom studentu izda račun koliko košta godina i da na računu piše da je sto posto platila država", zaključio je ministar Mornar.
Trebali bi moći pokrenuti start-up
Odgovarajući na pitanje o tome što mladima preostaje, kada u Hrvatskoj ne mogu naći posao nakon fakulteta, Mornar je istaknuo kako smatra da bi svaki student tijekom studija trebao dobiti toliko znanja koliko će mu biti dovoljno da može sam pokrenuti start-up.
Oštro je kritizirao bolonjski sustav studiranja, ističući kako je apsurdno da toliko studenata nastavlja studij nakon završenog preddiplomskog obrazovanja na fakultetima.