Foto: Radio taxi Zagreb
Nakon što je objavljeno da će Uber 4. svibnja na konferenciji OMGcommerce predstaviti svoje namjere oko ulaska na hrvatsko tržište, popričali smo sa zagrebačkim taksistima koji smatraju da bi ih Grad trebao zaštititi od po njima nelojalne konkurencije, iako tvrde kako se to vjerojatno neće dogoditi te će biti prepušteni sami sebi pa neki već najavljuju prosvjede.
Na jednom od najfrekventnijih taksi stajališta u Gajevoj zatekli smo desetak vozila i taksista koji čekaju na mušterije. Međutim, kažu da i sad, dok još nema Ubera, situacija nije nimalo bajna.
"Zaposlit će se 300 ljudi, a 1500 ostati bez posla"
"Znamo i po dva sata čekati na vožnju koja košta 15 kuna. A već sad po noći vozi preko 20 posto ilegalnih taksista. Smatram da je Uber katastrofa, pogotovo za naše tržište. Imamo toliko nezaposlenih. U nekim uljuđenim zemljama su zabranili Uber. Ako zaista dođe kod nas morat ćemo se organizirati i krenuti u prosvjede. Ne znam koji im je cilj s tim. Tako bi zaposlili novih 300 ljudi koji će obavljati posao taksista, dok će 1500 taksista koji imaju licence i dozvole za rad propasti", rekao je taksist Veljko u razgovoru za Index.
Njegov kolega Boris rekao je da Uber može funkcionirati u zemljama poput SAD-a, kojoj dodaje, fali taksija s obzirom na veliki promet. "Kod nas Uber ne bi bio samo prijevoz već bi postao taksi prijevoz. Uber želi ući u Europu preko nas jer su kod nas zakoni loši, Nijemci su već digli štrajk protiv njih", rekao je Boris.
Stariji taksisti koji se već preko 20 do 30 godina bave ovim poslom smatraju kako nije u redu da im konkurencija postanu oni koji imaju samo vozačku te koji nemaju licence i taksimetre, a smatraju kako će Uber sto posto utjecati na posao i da će ih uništiti do kraja. Ističu kako je to legalizacija rada na crno navodeći pritom da je to ujedno i posljednji udarac na taksi službu.
"Mušterije će se dovesti u rizik ako kod svakog sjedaju u auto"
Jedan od mlađih taksista koji se ovim poslom bavi posljednjih šest godina kaže kako je Uber totalna glupost.
"To će biti nekvalificirani vozači koji nemaju iskustva, koji ne poznaju grad, mogu vas opljačkati, a neće postojati nikakva kontrola nad njima. Nema smisla da netko privatno vozi ljude, a i ovako ljudi baš nemaju previše povjerenja u taksiste", rekao je Jakov.
Taksisti su vidno ogorčeni ovom najavom ulaska Ubera na hrvatsko tržište jer tvrde da ionako postojeće taksi tvrtke nemaju posla.
"Kad uzmete u obzir da je veliki broj građana Hrvatske blokiran, ostali bez posla, slabo se ljudi voze taksijem pa ne vidimo otkud potreba za još jednim načinom prijevoza koji će nam preoteti ionako mali dio posla. Uz sve to djeluje potpuno nesigurno. Mislimo kako će mušterije koje budu koristile takav vid prijevoza biti u rizičnoj situaciji, neće znati tko ih vozi jer ne moraju imati registriran obrt. A oni koji će se baviti tim poslom će biti vjerojatno narkomani i dileri", smatraju neki taksisti.
Vozač Ubera može biti svatko
Podsjetimo još kako je Uber aplikacija za mobilne uređaje koja spaja putnika s najbližim slobodnim vozačem. Za vozača se može prijaviti gotovo svatko s odgovarajućim vozilom i vozačkom dozvolom, s tim da mu nisu potrebni ni taksi dozvola niti taksimetar.
Plaćanje ide putem aplikacije tako da se s bankovnog računa putnika skida iznos novca koji treba platiti. Kompaniji Uber ide od pet do 20 posto od cijene vožnje. Cijena se formira ovisno o brzini vožnje. Ako je to više od 18 kilometara na sat, naplaćuju se kilometri, a ako je sporije, naplaćuje se vrijeme provedeno u vozilu.
Ako uzmemo u obzir najave da Uber očekuje kako će do kraja 2015. godine ostvariti preko 10 milijardi dolara prihoda, jasan je razlog za brigu taksista budući da su u Uberu prilično učinkoviti u namjeri da razne taksi i prijevozne službe zamijene svojim vozilima.