Screenshot: Youtube
KOPILOT nestalog malezijskog zrakoplova izgovorio je zadnje riječi koje su se čule iz kokpita, izjavio je u ponedjeljak direktor zrakoplovne tvrtke Malaysia Airlines, dok istražitelji razmatraju samoubojstvo kapetana ili prvog časnika kao jedno od mogućih objašnjenja nestanka zrakoplova.
Posljednja poruka iz kokpita glasila je: "U redu, laku noć".
Direktor Malaysia Airlinesa izjavio je na tiskovnoj konferenciji da se ne zna točno kada je isključen jedan od sustava zrakoplova za automatsko praćenje, što je u suprotnosti s izjavom malezijskih ministara tijekom vikenda.
Sve se više vjeruje da se radi o otmici ili sabotaži budući da su dužnosnici izjavili u nedjelju da je posljednja radio poruka iz zrakoplova "sve je u redu, laku noć" upućena nakon što je isključen sustav ACARS.
"Početna istraga je dala naznake da je kopilot posljednji govorio...", rekao je Jauhari u ponedjeljak odgovarajući na pitanje tko je izgovorio te riječi.
Posljednji signal ACARS-a, računalnog sustava za održavanje koji zrakoplovnoj tvrtki može prenijeti podatke o potrebnim mehaničkim popravcima ili prilagodbama, primljen u 1.07 sati u vrijeme kad je zrakoplov preletio sjeveroistočnu obalu Malezije.
"Mi ne znamo kada je nakon toga isključen ACARS", rekao je Jauhari.
Policija i multinacionalna istražiteljska ekipa možda nikada neće saznati što se točno dogodilo u kokpitu ako ne nađu zrakoplov, a zasada mu nema traga.
Malezija mora "odmah" proširiti i razjasniti područje pretraživanja u potrazi za nestalim zrakoplovom, priopćilo je u ponedjeljak kinesko ministarstvo vanjskih poslova.
Oko dvije trećine putnika u zrakoplovu bili su Kinezi.
Kazahstan je ustvrdio u ponedjeljak da nije otkrio nikakvo "neodobreno korištenje" svog zračnog prostora 8. ožujka nakon što su se pojavile hipotetske pretpostavke da je avion mogao doći do Kazahstana.
Piloti nestalog Boeinga 777 snimljeni nekoliko trenutaka prije kobnog leta
Sigurnosna kamera snimila je trenutak u kojem piloti nestalog Boeinga 777 prolaze pored osiguranja na aerodromu prije kobnog polijetanja, piše Daily Mail.
Kamera je snimila kapetana Zaharija Ahmada Šaha i kopilota Farika Hamida. Pilote se posljednjih dana često spominje u kontekstu mogućih otmičara aviona.
Prema pisanju Daily Maila, stariji od dvojice pilota, Šah, bio je protivnik vladajuće koalicije na Maleziji. On je navodno bio veliki politički aktivist i nije krio svoju potporu oporbenom čelniku Anwaru Ibrahimu čiji je slučaj planirao pratiti 7. ožujka. Dan prije nestanka Boeinga 777 Anwar Ibrahim je osuđen za sodomiju i dobio zatvorsku kaznu od pet godina. Policija je već pregledala kapetanovu kuću u kojoj je živio s razvedenom suprugom i njihovo troje djece.
Šahova supruga i djeca navodno su napustili obiteljski dom dan prije nestanka aviona.
Boeing letio nisko kako bi izbjegao radare?
U medije je stigla još jedna teorija kojom se pokušava riješiti misterij nestalog Boeinga 777. Prema pisanju malezijskih medija zrakoplov je letio na samo 1500 metara kako bi izbjegao radare zemalja preko kojih je letio. Taj je manevar karakterističan za borbene zrakoplove.
Vjeruje se kako je zrakoplov letio komercijalnim linijama kako ne bi bio probudio sumnje kod onih koji prate vojne radare.
Stručnjak za zrakoplovnu sigurnost, Sidney Dekker iz Australije odbacio je takvu ideju jer bi takav let imao veliko opterećenje na konstrukciju zrakoplova, a povećala bi se potrošnja goriva što bi uvelike skratilo njegov doseg.
Australija preuzela "južni vektor" potrage za zrakoplovom
Australija je prihvatila zahtjev Malezije da preuzme "južni vektor" potrage za zrakoplovom koji je prije više od tjedan dana nestao s 239 putnika i članova posade, rekao je u ponedjeljak australski premijer Tony Abbot.
On je rekao da tijekom telefonskog razgovora s malezijskim premijerom Najibom Razakom za potragu ponudio i dodatne resurse, uz dosad angažirana dva patrolna zrakoplova P-3 Orion. "Zatražio je da Australija preuzme odgovornost za potragu u južnom vektoru, za koji malezijske vlasti vjeruju da je jedan od mogućih pravaca leta zrakoplova", rekao je Abbot u parlamentu.
Južni Indijski ocean jedno je od nazabačenijih područja s najvećom dubinom mora, što ekipe za potragu stavlja velik izazov. Sjeverni vektor potrage proteže se preko Tajlanda, Kine, Indije, Pakistana pa skoro do središnje Azije.
U međuvremenu malezijska policija provjerava članove posade i među putnicima traži osobe koje su imale ikakve veze sa zrakoplovstvom. Tako je pod povećalo istražitelja došao i Mohd Khairul Amri Selamat (29), koji je bio putnik u nestalom zrakoplovu ali po zanimanju je zrakoplovni inženjer.
"Da, mi istražujemo Mohda Khairula...Fokusirani smo na bilo koga u zrakoplovu s vještinama potrebnim za upravljanje ili održavanje zrakoplova", rekao je jedan viši policijski izvor blizak istrazi.
Zrakoplovni inženjer zadužen je za nadgledanje sustava zrakoplova tijekom leta i donekle za otklanjanje kvarova. Khairul je bio specijaliziran za manje poslovne zrakoplove pa nije sigurno da je bio dovoljno stručan za rad na većem putničkom zrakoplovu.
On je ranije bio zaposlen kod švicarske tvrtke Execujet Aviation Group, ali ta tvrtka nije potvrdila je li on još uvijek njihov zaposlenik.
Zrakoplov Malaysia Airlinesa Boeing 777 s 227 putnika i 12 članova posade nestao je 8. ožujka na putu iz Kuala Lumpura prema Pekingu nešto više od sat vremena nakon uzlijetanja.
Prva cyber otmica zrakoplova?
U nedjelju su se pojavili navodi po kojima je moguće da je otmica zrakoplova izvedena uz pomoć mobitela ili USB sticka što bi bila prva cyber otmica aviona.
Bivša visoka dužnosnica britanskog ministarstva unutarnjih poslova, Sally Leivesley tvrdi da su brzinu, visinu i smjer kretanja aviona teroristi lako mogli mijenjati odašiljući radio signale s malog prijenosnog uređaja. Prema njenim riječima, mogli su upasti i u softverske sustave aviona te ubaciti kodove kojima bi preuzeli kontrolu na zrakoplovom.
Malezijske vlasti potvrdile su da je zadnja poruka s nestalog aviona poslana nakon što je avion nestao s radara. Dodatni je to argument u korist teoriji da je avion otet.
Zadnja poruka koja je stigla iz aviona glasila je "U redu, laku noć". Istražitelji nisu još potvrdili je li poruka stigla od pilota, kopilota ili nepoznate treće osobe. Policijskom istragom obuhvaćeni su svi putnici i članovi posade, kao i osoblje na aerodromu s kojeg je nestali avion poletio.
S obzirom da je zadnja poruka stigla kada su komunikacijski sustavi aviona već bili isključeni, pojavila se i teorija da je avion u trenutku slanja te poruke bio prizemljen.
U potrazi za nestalim avionom trenutno sudjeluje čak 25 država. Pretražuje se ogromno područje od središnje Azije do juga Indijskog oceana.