Svjetski kazališni hitovi u Gavelli: Na kraju sezone dolazi i Shakespeare

Foto: Shutterstock

ZAGREBAČKO Gradsko dramsko kazalište Gavella u nastavku sezone najavljuje nekoliko premijernih inozemnih kazališnih hitova, jednu domaću dramu te jedan kazališni klasik, a prva je na redu premijera drame Petera Shaffera "Amadeus" u petak, 24. listopada u režiji Dore Ruždjak Podolski.


Tekst prvi put postavljen 1979., donosi fikcionalizirani prikaz života dvojice klasičnih kompozitora, Austrijanca Wolfganga Amadeusa Mozarta i Talijana Antonia Salierija, s naglaskom na njihov kompleksan, gotovo mitski odnos.

Kako se ističe u najavi, u više postava dugogodišnji kazališni hit, "Amadeus" je između ostalih priznanja ovjenčan nagradom Tony za najbolju dramu, dok je Shaffer za adaptaciju svojeg komada dobio Oscara za najbolji scenarij, po kojem je Miloš Forman snimio film ukupno nominiran za 53 nagrade, od čega ih je osvojio čak 40.

Koristeći amalgam filozofske drame, satire i detekcijskog zapleta, pisac "Amadeusa" premrežuje čudesnom Mozartovom glazbom, pa gledatelj biva uvučen u prizore s praizvedbi "Otmice iz saraja", "Figarovog pira", "Don Giovannija" ili "Čarobne frule", vođen Salierijem, istodobnim Mozartovim najvećim neprijateljem i obožavateljem.

Dvojicu ljudi koji su jedan drugome "zauvijek izmijenili živote, a s njima i čitavu, ne samo glazbenu povijest", glume Filip Križan (Mozart) i Enes Vejzović (Salieri). U predstavi još igraju Nataša Janjić Lokas (Constanze Weber, Mozartova supruga), Franjo Dijak (Josip II., austrijski car), te Zoran Grgić, Siniša Ružić, Janko Rakoš, Ankica Dobrić, Ivana Bolanča, Perica Martinović, Natalija Đorđević i Vjekoslav Babić.

Drama se igra u prijevodu Marijana Orešnika, dramaturgiju potpisuje Dubravko Mihanović, scenograf je Stefano Katunar, kostimografkinja Marita Ćopo. Svjetlo je oblikovao Zdravko Stolnik, a glazbu Ivan Skender.

Za siječanj 2015. Gavella najavljuje premijeru novog dramskog teksta mladog dramatičara Ivora Martinića "Bojim se da se sada poznajemo" u režiji njemačke redateljice Miriam Horwitz. Predstava je rezultat suradnje Gavelle i kazališta Theater und Orchester Heidelberg, u sklopu međunarodnog projekta "The Art of Aging".

U usporednoj izvedbi hrvatskih i njemačkih glumaca, predstava u središte radnje postavlja prekid ljubavnog odnosa, kako bi govorila o novoj generaciji koja teško pronalazi razloge pobune. Prošlost jednom zaljubljenih promatrana je iz sadašnjosti, s ciljem da se dođe do razloga zašto se dogodio baš takav kraj i je li se mogao spriječiti.

Drama je to koja govori o sjećanju, o pokušaju definiranja istine, o povijesti koja je uvijek drukčija, ovisno o trenutku iz kojega ju promatramo. "Martinićev tekst postavlja pitanja kao što su: od čega se sastoji naša osobna povijest, kako formiramo prošlost i kakve to posljedice ima za naš identitet", ističe se u najavi.

U veljači iduće godine srpska redateljica Slađana Kilibarda režirat će u Gavelli Pulitzerom nagrađen tekst američkog dramatičara Tracyja Lettsa "Kolovoz u okrugu Osage", "priču o tome što smo (si) sve spremni učiniti kad ne znamo kako voljeti".

Tekst je proglašen "najuzbudljivijom novom dramom koju je Broadway vidio posljednjih godina", te "zapanjujućom kreacijom" koja može stajati uz bok "velikim američkim obiteljskim dramama".

Kako se ističe u najavi, riječ je o "čvrsto oblikovanu komadu, cinično duhovitom i potresno tužnom, smještenom u međuprostor između (crne) komedije i melodrame" i "izvrsno napisanih, sočnih likova kakve bi svaki glumac poželio igrati".

Za kraj sezone, u travnju 2015. u Gavelli će Franka Perković režirati "Othella" Williama Shakespearea, jedno od središnjih djela klasične dramske literature.

U programu su i reprize brojnih uspješnica toga kazališta iz prethodnih sezona, kao i tradicionalne 29. Gavelline večeri, koje će se ove godine održati od 13. do 23. prosinca.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.