Foto: Hina
Predsjednik HUBOL-a dr. Trpimir Goluža istaknuo je da su te dvije tvrtke, ne želeći otkriti koje, samo na četiri natječaja Ministarstva zdravlja sklopile s dotičnim Ministarstvom posao ukupne vrijednosti 104.000.000,00 kuna. Radilo se o natječaju za UZV uređaje (od 16.05.2012.), ECMO uređaje (od 24.12.2012. i 27.03.2013.) i operacijske stolove (od 06.09.2013.).
U HUBOL-u su analizirali ove sumnjive postupke javne nabave čiji su se tvrde, natječaji obavljali bez natjecanja i s potpunom eliminacijom konkurencije.
Javnog nadmetanje za nabavu 58 komada UZV opreme podijeljeno je kažu, u grupe po kliničkim potrebama, a ukupna vrijednost nadmetanja bila je 59 milijuna kuna.
"Kriterij za odabir bili su najniža cijena ili ekonomski najpovoljnija ponuda pri čemu su se bodovala cijena i rok isporuke. Ugovorilo se 5 skupina UZV uređaja (grupiranih prema vrsti uređaja: srce, abdomen, dojka, ginekologija i opstetricija, endoskopija). Od ugovorenih 5 skupina uređaja preferirani ponuditelj dobio je posao za 4 skupine, a za 5. skupinu uređaja PP nije niti mogao dobiti posao jer u tom trenutku proizvođač kojeg zastupa ni ponuditelj u svom proizvodnom programu nije niti imao konkurentan uređaj.
Preferirani ponuditelj "prošao" je na natječaju u svim skupinama u kojim je i istaknuo svoju ponudu. Od ukupnih 59 milijuna kuna ugovorio je posao u vrijednosti većoj od 50 milijuna kuna (81 posto nabavljene opreme).
U ovom natječaju posebno je sporno što je kriterij roka isporuke bio presudan pri određivanju najpovoljnije ponude. Od ukupnih 100 bodova ponuda s najkraćim rokom isporuke dobivala je čak 20 bodova.
Za pojedine grupe uređaja (npr.skupina 1 - echokardiografija i skupina 3 – abdomen, krvne žile, površni organi) koji stoje 35 milijuna kuna odabrani ponuditelj nije imao niti jednog konkurenta, jer konkurencija nije ispunjavala specificirane tehničke karakteristike ili je imala nedostatke u formalnom dijelu dokumentacije", rekao je dr. Goluža.
Apsurd s ECMO uređajima
Dodao je pritom kako je na hrvatskom tržištu nazočno čak osam velikih proizvođača ultrazvuka pa je čudno da niti jedna od tih tvrtki nije zadovoljavala kriterije natječaja.
HUBOL je još u vrijeme mandata bivšeg ministra Ostojića prozivala zbog sumnjive nabavke ECMO uređaja. Još jednom su naveli da je nabavka 35 ECMO uređaja od kojih su bolnički 20 komada, a transportni (portabilni) 15 komada kruna neodgovornost, pa čak i bahatosti u gospodarenju državnim novcem.
"Stručno neutemeljeno i bespotrebno potrošeno je 30-ak milijuna kuna. Većina kupljenih uređaja do sada uopće nije korištena, a oni drugi korišteni su znatno manje nego što to nalažu postavljeni standardi. Za sve uređaje ugovoreno je i redovito servisiranje kroz šest godina, a cijena servisiranja je fiksna i neovisna o tome koristi li se uređaj ili ne. Tako danas plaćamo servis uređaja koje uopće ne koristimo, što više, neki su još uvijek neraspakirani", kazao je dr. Goluža.
Da apsurd kupovine bude veći, kaže kako siromašna Hrvatska danas na 100.000 stanovnika ima tri i pol puta više ECMO uređaja nego bogata Njemačka.
"Odgovorni za ovu kupovinu i dalje tvrde da je kupovina opravdana jer su to uređaji koji spašavaju živote. Da, ali ako su uređaji kupljeni u broju koji je potreban i ako se koriste na način i u mjeri koju nalažu stručni standardi. U suprotnom, ugrožavaju živote, jer je njihova nepotrebna kupnja onemogućila nabavu prijeko potrebne medicinske opreme i lijekova, a njihova nedovoljna primjena povećava rizik komplikacija. Kupljeno je barem 25 uređaja previše, prema standardima visoko razvijenih europskih i svjetskih država", zaključuje dr. Goluža.
Sumnjivo je dodaje i javno nadmetanje za nabavu 21 komada operacijskih stolova, za koje je jedini kriterij pri ocjenjivanju ponuda bila cijena.
Ministarstvo zdravlja odabralo 40 posto skuplju ponudu
Javila su se tri ponuditelja , odnosno tvrtke HILUS d.o.o. (s proizvodom TRUMPF), MTF d.o.o. (s proizvodom Maquet) i tvrtka Zuccon d.o.o.
"Prvi ponuditelj je odbačen zbog formalnih nedostataka u priloženoj dokumentaciji, drugi ponuditelj (koji zastupa proizvođača TRUMPF – poznatog europskog proizvođača operacijskih stolova) bila je za 40 posto jeftinija od ponude preferiranog ponuđača, no odbačena je zbog neispunjavanja specificirane tehničke karakteristike. I na ovom natječaju nije bilo natjecanja jer je bila samo jedna valjana ponuda, tj. tražena specifikacija napravljena je prema unaprijed određenom proizvodu", rekao je Goluža.
U ime HUBOL-a Goluža zaključuje da postoji visok stupanj sumnje da se u navedenim postupcima javnog nadmetanja na više načina pogodovalo dvjema tvrtkama te da im je omogućeno da praktično bez konkurencije sklope posao s Ministarstvom zdravlja.
"Javni natječaji su pomno organizirani tako da na njima uopće nema natjecanja već su pretvoreni u formalno prihvaćanje jedine valjane ponude. Pri tome su se koristile razne metode: prilagođavanje specifikacije natječaja tehničkim karakteristikama pojedinog uređaja; omogućavanje da kriterij roka isporuke bude odlučujući faktor u određivanju ponuđača čije će ponuda biti prihvaćena.
Cijene za koji su kupljeni uređaji također bi valjalo provjeriti i vidjeti jesu li u skladu s prosječnim cijenama na međunarodnom tržištu.
Ukupni iznos, dobivenog posla s državnim institucijama, od preko 100 milijuna kuna u samo četiri natječaja u periodu od godinu i par mjeseci, na način provođenja natječaja bez natjecanja ukazuje na nužnost temeljite istrage poslovanja između Ministarstva zdravlja i ove dvije vrlo bliske tvrtke", rekao je Goluža.
"Javna nabava je karcinom našeg društva"
Pavo Kostopeč na konferenciji je pak upozorio na postupak javne nabave za pranje rublja u Klinici za tumore i Klinici za traumu za potrebe KBC Sestre milosrdnice.
Nabava je procijenjena na 2,64 milijuna kuna.
"Otvaranje ponuda za natječaj koji vrijedi godinu dana je bilo čak 5 mjeseci nakon objave natječaja, pristigle su tri ponude, prva na 2,09 milijuna kuna, druga na 2,4 milijuna i treća na 3,08 milijuna kuna. Treća ponuda koja je na kraju odabrana je čak 47 posto skuplja od prva ponude, s tim da je bilo žalbi pa je KBC Sestre milosrdnice još morao isplatiti i 58 000 kuna žaliteljima. Na kraju je 1. lipnja 2014. potpisan ugovor s najskupljim ponuđačem", rekao je Kostopeč.
U zaključku je naveo kako se u javnoj nabavi u sustavu zdravstva zbog nekompetencije, nebrige i korupcije godišnje izgube stotine milijuna kuna, dok se zbog nedostatka novca dovodi u pitanje plaćanje sanitetskog materijala, prijeko potrebnih lijekova i prekovremenog rada zdravstvenih djelatnika.
"Ako ne postoje elementi kaznenog postupanja, neosporna je materijalna šteta i odgovornost vodstva bolnice. Ovaj primjer je još jedan dokaz da je javna nabava karcinom našeg društva", rekao je Kostopeč.
"Novac iz zdravstva ide kriminalcima, a zdravstvene djelatnike proglašava se parazitima proračuna"
Ada Barić iz HUBOL-a progovorila je o odgovornosti zdravstvene administracije. Navela je primjer OB Pula koji je proveo natječaj za građenje i odabrao izvođača te na kraju žaliteljima morao isplatiti preko 200 tisuća kuna za koje nitko nije odgovarao.
"Stručnu studiju za Outsourcing Ministarstvo zdravlja platilo je 700 tisuća kuna i onda se odustalo, a za izradu Masterplana platili su 200 tisuća eura stranoj tvrtki i zasad se i od te provedbe odustalo", rekla je Ada Barić i navela procesuiranog sad već nagađanja su bivšeg sanacijskog upravitelja OB Sisak Damira Pahića koji je pogodovao sinu i osigurao mu dobit od 663 tisuće kuna i za to dobio kaznu dobrotvornog rada.
Zbog svih ovih slučajeva HUBOL zaključuje kako novac neophodan sustavu ide u ruke kriminalaca, a zdravstveni sustav postaje neučinkovit i stvara gubitke.
Liječnici i ostali zdravstveni radnici tvrde, prikazuju se kao paraziti državnog proračuna, a pacijenti ne dobivaju zajamčenu i potrebnu im zdravstvenu skrb.
Zato HUBOL predlaže stvaranje cjelovitog registra medicinske opreme u javnim zdravstvenim ustanovama RH, prepoznavanje prioriteta u nabavi i pravovremeno planiranje nabave barem godinu unaprijed.
"Stručna povjerenstva za provedbu postupaka javne nabave, čiji su članovi sad tajni, treba birati iz redova kompetentnih stručnjaka. Jedna osoba može biti imenovana u samo jedno Povjerenstvo tijekom jedne godine. Članovi povjerenstva potpisuju izjavu kojom za svoj rad jamče pod punom moralnom, kaznenom i materijalnom odgovornošću, uključujući i novčanu penalizaciju razmjernu eventualnim štetnim posljedicama po državni proračuna. Kod svakog natječaja osigurati da se mogu javiti barem tri ponuđača i osigurati potpunu transparentnost u svakoj fazi provedbe natječaja uključujući nadzor nevladinog sektora", rekao je na kraju Goluža.
Ministarstvo: Za reviziju završene javne nabave nadležan Ured za reviziju
Iz Ministarstva zdravlja poručili su danas da ministar Siniša Varga nije najavio reviziju završenih postupaka javne nabave, jer je to u ovlasti Državnog ureda za reviziju, pozivajući Hrvatsku udrugu bolničkih liječnika (HUBOL) da se sa svojim sumnjama u korupciju obrate nadležnim institucijama.
Upitani za komentar optužbi HUBOL-a o navodnim slučajevima pogodovanja u javnoj nabavi medicinske opreme u vrijeme bivšeg ministra Rajka Ostojića, iz Ministarstva odgovaraju da je riječ o isporučenoj opremi, za čiju reviziju oni nisu ovlašteni.
HUBOL je danas upozorio na slučajeve pogodovanja u javnoj nabavi medicinske opreme, navodeći primjer dviju tvrtki u vlasništvu supružnika, prijavljenih na istoj adresi u Zagrebu, koje su tijekom petnaest mjeseci s Ministarstvom zdravlja sklopile poslove vrijedne 104 milijuna kuna.
Iz Ministarstva ponovno pozivaju članove HUBOL-a, ali i ostalu zainteresiranu javnost da se u slučaju saznanja o koruptivnim aktivnostima u postupcima javne nabave obrate nadležnim tijelima.
Podsjećaju i da se odluka ministra zdravlja Siniše Varge od 1. kolovoza ove godine o privremenom zaustavljanju postupaka javne nabave medicinske opreme i medicinskih uređaja odnosila isključivo na postupke koji su bili u tijeku.
Bivši ministar zdravlja Rajko Ostojić, za vrijeme čijeg mandata su bila provedena sporna javna nadmetanja i isporučena oprema, nije danas bio dostupan za komentar.