BIVŠI ravnatelj Agencije za zaštitu okoliša Mario Šiljeg upozorava da bi zbog trajektne linije Komarna - Brijesta, koja bi se trebala uspostaviti umjesto gradnje Pelješkog mosta, mogla biti pogubna za Malostonski zaljev.
"Trajekti bi poremetili kvalitetu mora i ravnotežu u podmorju"
Dodaje da je župan Dobroslavić već upozorio na izgledna onečišćenja Malostonskog zaljeva, a i da stručna javnost opravdano strahuje da će trajekti štetiti te dugoročno čak i uništiti "ovaj posebni prirodni rezervat, kao i ekonomsku perspektivu stanovništva koje tu obitava".
"Malostonski zaljev najvažnije je uzgajalište školjkaša u našoj zemlji. Još iz vremena Rimljana ovdje se uzgajaju kamenice, dok se organiziran uzgoj i izlov školjaka prati sustavno još od 16-tog stoljeća i vremena Dubrovačke Republike. Zato nije čudno što je godine 1983 ovaj prirodni biser proglašen rezervatom prirode u moru", objašnjava Šiljeg te dodaje kako je Neretvanski kanal vrlo uzak i plitak pa bi trajekti "intenzivnim prometovanjem vrlo brzo poremetili kvalitetu mora kao i općenito ekološku ravnotežu i život u podmorju".
Incidenti su opasnost za više od 80 vrsta školjaka
Smatra kako veliku opasnost predstavljaju moguće havarije pa čak i manja istjecanja nafte ili otpadnih fekalnih voda što nije rijetka pojava u drugim trajektnim pristaništima. "Svaki takav incident, koliko god da se činio benignim, zbog specifičnosti ovog područja velika je opasnost za više od osamdeset vrsta školjaka, od kojih su nam danas najpoznatije kamenice i mušule", piše Šiljeg i dodaje da je Malostonski zaljev već ugrožen pogoršanom kvalitetom voda rijeke Neretve koja je u velikoj opasnosti zbog realizacije projekta "Gornji horizonti" u Republici Srpskoj.
"Rezultati nedavnih praćenja sanitarne kakvoće uzgajališta u Malostonskom zaljevu ukazuju na ozbiljna pogoršanja na većini mjernih postaja zaljeva. Primijećen je i veći broj toksičnih i potencijalno toksičnih vrsta, naročito vrste roda Dinophysis. Koncentracije fekalija u moru u kojem se uzgajaju školjkaši, također na pojedinim mjernim postajama prelaze maksimalno dozvoljene vrijednosti. Sanitarna kakvoća školjkaša niti na jednoj ispitivanoj postaji nije u potpunosti zadovoljavala naše nacionalne kriterije. Teški metali pronađeni u tkivu školjkaša u Malostonskom zaljevu, još su uvijek u dovoljno niskim koncentracijama, što omogućava njihovo korištenje u gastronomiji", kaže Šiljeg.
Ako se uvede trajekt možemo zaboraviti na "malostonske delicije na tanjuru"
Upozorava da možemo zaboraviti na "malostonske delicije na našem tanjuru" samo par godina nakon uspostave moguće trajektne linije, zato što su vrijednosti izmjerene u školjkašima koji obitavaju blizu već postojećih pristaništa mnogo veće. "Važna činjenica koju ministar zaboravlja, je i ta da je izgradnjom trajektnih pristaništa, neophodno osigurati i odvodnju oborinskih voda sa izgradnjom separatora ulja i masti. Za takve objekte potrebno je izmijeniti prostorne planove, što je sve skupa nemoguće uraditi u rokovima koji su zamišljeni", piše Šiljeg i dodaje kako bi zbog svega toga Vlada trebala odustati od ovog "za Malostonski zaljev ubitačnog zahvata".
"Privremeno rješenje do izgradnje pelješkog mosta, može biti trajektna linija Ploče - Trpanj, gdje se već nalazi izgrađeno pristanište, a tako ušteđeni novac bi se mogao utrošiti i na prijeko potrebnu obnovu pelješke ceste", na kraju predlaže Šiljeg.