Foto: Index
GOTOVO je vještačenje u istrazi koja se od konca 2010. godine vodi protiv bivših direktora škvera Gorana Vukasovića i Domagoja Klarića te vlasnika Skladgradnje Slavena Žužula. Kao što je poznato, Županijsko državno odvjetništvo u Splitu sumnjiči ih za izvlačenje novca iz Brodosplita, preskupo naplaćene radove i štetu od oko 11 milijuna kuna.
Vještaci dali za pravo osumnjičenicima
Vještaci Tonči Ninčević i Stjepan Kolovrat morali su u svom vještačenju dati odgovore na ključna pitanja za ovaj postupak. Njihov nalaz nije potvrdio sumnje Državnog odvjetništva da je Skladgradnja preskupo izvodila radove, štoviše dao je za pravo osumnjičenicima koji su tvrdili da nije bilo izvlačenja novca, odnosno, preskupo naplaćenih radova.
Vještaci su usporedili troškove na inkriminiranim novogradnjama 441 - 444 sa sličnim brodovima koji su se u Brodosplitu radili prije 2005. godine, a uspoređeni su i troškovi antikorozivne zaštite u drugim brodogradilištima.
Razlika od 10 milijuna kuna pokrivena većom kvadraturom odrađenih površina
Utvrđeno je da je Brodosplit za novogradnje 441 - 444, inače tankere za Stenu, kooperantima platio gotovo 10 milijuna kuna više od ugovorenog iznosa, no razlika je pokrivena većom kvadraturom odrađenih površina, zaključili su vještaci.
Ponudili su i obrazloženje zbog čega je došlo do povećanja troškova za AKZ zaštitu i bojanje. Proračun se u splitskom škveru izrađuje godinu dana prije početka gradnje brodova, a u tom trenutku službe Brodosplita nemaju ništa bolje od grubih nacrta. Čak i kada se sklopi ugovor sa izvođačima i kada su detalji poznati, dolazi do velikih odstupanja između ugovorenih i ostvarenih površina za AKZ zaštitu, navode vještaci.
BIS jeftiniji i od Uljanika i od Brodotrogira
Pokazalo se i da su cijene radova u pulskom Uljaniku veće od onih u splitskom škveru, i to za 4 - 7 posto. Otprilike je slična situacija i s Brodotrogirom, dok su radovi najjeftiniji u riječkom 3. Maju.
Zanimljivo je i da u inkriminiranom razdoblju 2005. - 2010. godine nije porastao udio Skladgradnje u antikorozivnim poslovima u odnosu na ostale kooperante. Skladgradnja je, naime, s gotovo 50 posto udjela u 2005. iz godine u godinu padala da bi 2010. godinu dočekala sa 32,66 posto udjela.
Možda je od svega ipak najznačajnije to što su vještaci utvrdili je da je Brodosplit inkriminirane novogradnje izgradio jeftinije nego slične brodove 2003. i 2004. godine, i to za 11 posto, a kada se u obzir uzmu i stimulacije, odnosno, penali, čak 23 posto! Razlika je značajnija kada se ima u vidu da su plaće radnika porasle za preko 17 posto.