Foto: Za grad
Stvorena je tako stranka "Za grad", prva stranka koja građane Zagreba planira u potpunosti uključiti u funkcioniranje gradske vlasti i baviti se isključivo pitanjima koja su bitna za svakodnevni život u gradu Zagrebu. Na pitanja koja smo im poslali e-mailom zajedno su odgovorili supredsjednici stranke "Za grad" Iva Kvakić i Marko Gregović.
Na koji način se nova politička stranka izrodila iz Sindikata biciklista?
Dio članova Sindikata biciklista, poučeni svojim iskustvom u komunikaciji s gradom i predlaganjem dobrih i konkretnih ideja, odlučili su se usprotiviti trenutnom sistemu i građanima ponuditi opciju koja će upravo njima dati glas u Gradskoj skupštini. Iako se i dalje smatramo biciklističkim aktivistima, nova stranka nije samo biciklistička stranka nego želimo pružiti platformu svim građanima koji kao i mi osjećaju je vrijeme da dobre ideje dobiju glas.
Koliko članova imate?
Osnivačku skupštinu održalo je 116 članova i članica. Zahtjev za registraciju je podnesen Ministarstvu uprave, a nakon što nam formalno odobre upis u registar (što bi trebalo biti tijekom ovog tjedna) članovima će moći postati svi koji su zainteresirani sudjelovati ili podržati inicijativu.
Kada ste i zbog čega odlučili da se želite upustiti u politiku?
Odluka o ulasku u politiku bila je nagla i rodila se iz frustracije zbog manjka komunikacije s gradskim vlastima, nepostojanja kvalitetne političke opcije i opće građanske apatije. Nakon dugog razmišljanja kako se nositi s činjenicom da će tko god pobijedi vrlo vjerojatno na glasače zaboraviti barem na tri godine (do iduće predizborne kampanje), odlučili smo ne samo podići zahtjeve na višu razinu političkim angažmanom, već i drugim građanima pružiti mogućnost da zaista imaju svog predstavnika/cu u skupštini sve četiri godine mandata.
Hoćete li djelovati samo na području Grada Zagreba ili planirate i širenje? Hoćemo li vas uskoro možda vidjeti i na parlamentarnim izborima ili izborima za EU parlament?
Kako je inicijativa vrlo mlada, a krenuli smo u Zagrebu, zasada nam je cilj izaći samo na izbore za Gradsku skupštinu i poneki mjesni odbor u slučaju da na najnižoj razini nađemo partnere, no dugoročno ćemo zasigurno razmišljati i o širenju na nacionalni nivo. Za EU parlament se nismo kandidirali ove godine jer smo procijenili da je sada najvažnije fokusirati se na lokalne izbore, s obzirom da smatramo da najveće promjene kreću od lokalnog nivoa i samih građana.
Izlazite li na izbore u Zagrebu samostalno? Tko bi vam bili poželjni koalicijski partneri?
Prije izbora ne planiramo ni sa kime koalirati jer ne poznajemo druge opcije dovoljno dugo kako bi bili sigurni da dijele naše vrijednosti (poput transparentnosti i participacije građana). Sigurni smo da ćemo u skupštini naći saveznike u raznim temama, no ono što će nam uvijek biti prioritet su potrebe građana i nećemo ulaziti u političke trgovine koje bi te potrebe mogle ugroziti.
Jeste li razmišljali o koaliranju s Piratskom partijom, koja je također nova pojava na političkoj sceni koju pokreću mladi ljudi?
Piratska partija je dosta bliska našim vrijednostima u tome da se zalaže za korištenje informatičkih tehnologija kako bi omogućila stalnu komunikaciju s biračima. No, kao što smo naveli, iznimno nam je važno da bilo koji koalicijski partner dijeli naše osnovne vrijednosti i stavove prema participaciji, transparentnosti, prometu i okolišu, te ne želimo olako koalirati isključivo zbog povećavanja vjerojatnosti prolaska na izborima.
Kakav rezultat očekujete na lokalnim izborima?
Sigurno ulazimo u skupštinu, samo je pitanje s koliko mjesta.
Koji su politički ciljevi vaše stranke? Za što ćete se točno zalagati?
Imamo dva temeljna načela i dvije točke konkretnog programa temeljene na našem znanju i iskustvu. Glavni cilj nam je povećati mogućnost sudjelovanja građana u odlukama koje ih se direktno tiču putem sudioničke (participativne) demokracije. Zalažemo se za uključivanje građana u razvoj vlastite zajednice kroz interakciju građana i njihovih predstavnika, stvaranjem jednog novog oblika politike kojemu je cilj stvoriti političku okolinu koja motivira građane da participiraju u donošenju odluka na lokalnoj razini. To ćemo postići stalnom komunikacijom s građanima putem našeg web servisa i u našem uredu. Osim što želimo dati građanima glas u skupštini, želimo biti ‘zviždači’ koji će aktivno informirati građane o onom što se događa u skupštini kako se ne bi ponavljali štetni projekti za grad kojima smo donedavno često svjedočili. Vodit ćemo zapisnike, izvještavati naše ali i ostale birače kako skupština funkcionira, kako se ponašaju ostali članovi skupštine i kojim temama se bave - činjenica je da trenutno vrlo malo ljudi uopće može nabrojati nekoliko skupštinara, a kamoli da nešto znaju o temama o kojima se raspravlja.
Programski smo prvenstveno usmjereni na rješavanje gorućih pitanja mobilnosti i okoliša jer u njima i sami imamo stručno znanje i iskustvo, a tiču se svih građana bez obzira na starost, ekonomski status ili obrazovanje. Zagrebačke gradske vlasti još uvijek inzistiraju na zastarjeloj prometnoj piramidi u kojoj je automobilski promet na vrhu, dok su pješaci, javni prijevoz i biciklisti na dnu piramide. Naša vizija grada usmjerena je tako da u fokus stavlja osobe s invaliditetom i pješake, potom dolazi efikasni prijevoz poput tramvaja, autobusa i bicikala, a tek na kraju sredstva poput automobila. Da bismo unaprijedili kvalitetu života, smanjili buku, gužvu i zagađenje, potrebno je stimulirati održive načine prijevoza, a destimulirati one koji dovode do gužvi.
Problem gospodarenja otpadom je proizašao iz sustavnog ignoriranja okoliša kao teme kojom se horizontalno moraju baviti svi gradski uredi. Umjesto toga, grad je navedene probleme rješavao na ad hoc način bez dugoročne strategije održivog razvoja grada. Pročišćivač se radio kao brzo rješenje za gorući problem otpadnih voda, no nije se razmišljalo o mulju koji je sada postao teret svim građanima i koji se pokušava riješiti brzom izgradnjom spalionice. Umjesto ovakvog pristupa, cilj naše inicijative je zalagati se za princip kružne ekonomije (eng. circular economy) kojem je cilj odmaknuti se od tradicionalnog linearnog viđenja ekonomije koja troši resurse i stvara otpad. Umjesto toga cjelokupnom analizom sustava pokušavaju se identificirati tokovi materijala koji se mogu povezati. Primjer toga je korištenje odvojeno sakupljenog biootpada za proizvodnju bioplina koji može služiti kao gorivo za postojeće ZET-ove autobuse na stlačeni prirodni plin. Takav projekt ne samo da bi smanjio količinu otpada za zbrinjavanje nego bi i uštedio gorivo i tako smanjio upotrebu resursa.
Općenito se zalažemo za grad koji će planirati dugoročno uz jasnu viziju održivog razvoja umjesto baviti se megalomanskim projektima i probleme rješavati ad hoc i grad koji će o svakom pitanju važnom svim građanima dugoročno promišljati umjesto trošiti vrijeme na politička prepucavanja.
Koji je po vašem mišljenju trenutno ključni problem Grada Zagreba? Što želite promijeniti?
Osim mnogih gorućih pitanja poput prometa, okoliša, ekonomske krize i slično, prvenstveno smatramo da se političko odlučivanje treba približiti građanima jer oni najbolje znaju koje su njihove potrebe. Kada se postigne aktivna komunikacija, može se pristupiti dugoročnoj i strateškoj analizi važnih problema i identifikaciji održivih rješenja.