Kada je nizozemska zračna kompanija KLM izašla s oglasima koji pozivaju putnike da "lete odgovorno" i promisle o utjecaju na okoliš prije nego što rezerviraju let, priopćila je da time pokazuje predanost ciljevima održive budućnosti.
No oglašivačka kampanja iz 2019. izazvala je kritike, a aktivisti su prošle godine podnijeli tužbu protiv KLM-a tvrdeći da je njihova kampanja zavaravajuća jer sadrži lažne tvrdnje o dobrobiti njihove prakse za okoliš.
"Jedini način da se odgovorno leti jest da se ne leti"
Tužba koju je podnijela udruga Fossil Free Netherlands (FFN) - Nizozemska slobodna od fosilnih goriva - na najbolji način predstavlja dilemu s kojom se suočavaju zrakoplovne kompanije koje nastoje potaknuti rast dobiti za dioničare, ali također uvjeriti javnost da poduzimaju korake prema smanjenju emisija ugljikovog dioksida.
Kritičari tvrde da su te poruke nepomirljive te je sve više tužbi, prigovora potrošača i pravila oglašivačkih regulatora kojima se nastoji kompanijama ograničiti zavaravajuće reklame i poruke vezane uz održivi razvoj.
"Trenutno jedini način da se odgovorno leti jest da se ne leti", rekla je Hiske Arts, koja vodi kampanju za FFN.
KLM: Namjeravamo biti predvodnik industrije u smanjenju emisije štetnih plinova
KLM, koji priprema odgovor na tužbu, poručuje da namjerava biti predvodnik industrije u smanjenju emisije štetnih plinova i komuniciranju problema održivosti.
Također ističe da su u svojoj kampanji putnicima preporučili korištenje vlakova ili kupnju tzv. ugljikovog offseta, što znači da se emisije nastale u jednom sektoru mogu kompenzirati smanjenjem emisija u drugom sektoru.
Ta kompanija svoj prvi službeni odgovor na tužbu trebala bi podnijeti okružnom sudu u Amsterdamu do 27. rujna. Ročište je zakazano za 6. prosinca, a presuda se očekuje u veljači.
Europska udruga za prava potrošača podnijela je EK prigovor protiv 17 aviokompanija
U lipnju je europska udruga za prava potrošača BEUC podnijela Europskoj komisiji prigovor protiv 17 aviokompanija zbog obmanjujućeg i nepoštenog korištenja riječi "održiv", "odgovoran" i "zelen".
"Razlog zbog kojeg smo se okomili na aviokompanije je vjerojatno zato što je to najočitiji sektor koji se koristi metodom zavaravajućih tvrdnji o utjecaju na okoliš u svom oglašavanju", rekao je Dimitri Vergne iz FFN-a.
On ističe da tehnologije za niske stope emisije CO2 u zrakoplovstvu ili ne postoje ili su godinama udaljene od komercijalizacije.
KLM tvrdi da namjerava ostvariti klimatske ciljeve do 2030. kupnjom učinkovitijih aviona
Vlasnik KLM-a, Air France-KLM, u svom godišnjem izvješću 2022. upozorava da im je zbog negativne reputacije vezane uz okoliš ugrožena poslovna aktivnost i da bi mogli izgubiti potporu javnosti i politike.
Nizozemska vlada je 1. rujna najavila da će na KLM-ovom matičnom aerodromu Schiphol u Amsterdamu ograničiti broj letova na 9.5 posto ispod razina iz 2019., prvenstveno zbog zvučnog zagađenja te u cilju smanjenja emisija CO2.
Air France-KLM i ostale aviokompanije poručile su da namjeravaju tu odluku osporiti na europskoj razini. KLM tvrdi da namjerava ostvariti klimatske ciljeve do 2030. kupnjom učinkovitijih zrakoplova i postupnim prijelazom na biogorivo.
Na svojim mrežnim stranicama sada umjesto poruke "letite odgovorno" KLM putnicima poručuje: "Putovanje zrakoplovom trenutno nije održivo. Provjerite što činimo da se poboljšamo."
"Aviokompanije treba tretirati kao duhansku industriju"
Hiske Arts smatra da bi zračne kompanije trebalo tretirati kao duhansku industriju, da bi im trebalo zabraniti oglašavanje i da na kartama treba pisati upozorenje.
Aviokompanije odbacuju bilo kakvu usporedbu s duhanskom industrijom i tvrde da zračni prijevoz ima jasnu ekonomsku korist, dok s pušenjem to nije slučaj.