USPRKOS ozbiljnim problemima s proračunom i nedostatku novca, Hrvatska je odlučila kupiti višenamjenske borbene avione kojima bi zamijenila zastarjele i islužene MiG-ove 21. Prije nešto više od mjesec dana u Ministarstvo obrane predane su četiri ponude, dvije za rabljene i dvije za nove avione.
>> Stigle četiri ponude za avione
Francuzi i Izraelci nude rabljene avione
Francuska i Izrael nude polovne avione. Francuzi su se na natječaj javili s moćnim rabljenim Rafalima koji po mogućnostima premašuju stvarne hrvatske potrebe, a Izraelci su drugi put odlučili okušati sreću s polovnim F-16 Baracima. Posljednji put natječaj je propao kada se Hrvatska odlučila baš za izraelske nadograđene F-16, ali su Sjedinjene Američke Države kao izvorni proizvođač tih aviona odbile dati suglasnost za taj posao.
>> Krstičevićevih 11 laži o avionima
Šveđani i Amerikanci krenuli u nagovaranje
Nove avione ovoga puta Hrvatskoj nude Sjedinjene Američke Države i Švedska. Hrvatska je inzistirala na tome da se posao sklapa izravno među državama bez posrednika. Iako se ne zna kada će Hrvatska odlučiti koje avione želi i može kupiti, Amerikanci i Šveđani su krenuli u agresivnu kampanju reklamiranja svojih aviona.
Američko veleposlanstvo počelo je na društvenim mrežama puštati videa u kojima hvale svoje F-16, a SAAB, proizvođač Gripena, odlučio se za malo drugačiji i direktniji pristup.
Mađarski general hvalio Gripen
U Zagreb su doveli bivšeg pilota švedskog ratnog zrakoplovstva da objasni zašto je Gripen najbolji izbor, a angažirali su i aktivnog generala mađarskog ratnog zrakoplovstva da ispriča svoja iskustva o prelasku s MiG-a na Gripen te kako švedski avion funkcionira unutar NATO sustava. Pridružili su se videovezom i proizvođači trenutno najnaprednijeg raketnog sustava srednjeg dometa Meteor, razvijenog upravo na Gripenu.
Cijena još uvijek tajna
Svi oni su uvjeravali da je švedski avion najbolji i najpovoljniji izbor za Hrvatsku, ali, naravno, bez spominjanja cifre koju bi Hrvatska morala iskeširati. O iznosu ponuda se još uvijek samo nagađa, ali ako se odluči za bilo koji od dva nova aviona, Hrvatska će morati pronaći više od milijarde dolara.