Foto: FAH
DA JE Hrvatsko gospodarstvo sustavno povezano uz njemačko, zaključak je koji se gotovo podrazumijeva. No nova analiza Hrvatske gospodarske komore potvrđuje to statističkim podacima i pritom donosi neka zanimljiva saznanja.
Kako piše Deutsche Welle, analiza objavljena pod naslovom „Utjecaj njemačkoga gospodarstva na gospodarstvo Hrvatske“ pokazuje da Hrvatska predstavlja tek jedno od manjih tržišta za moćnu njemačku privredu koja je i dalje pod određenom državnom zaštitom.
Politički utjecaj Berlina na Zagreb
Neravnopravan odnos političkih snaga naše zemlje i Njemačke dobro se vidio kad je njemačka kancelarka Angela Merkel u više navrata od hrvatskih vlasti javno zahtijevala povlaštenu poziciju za Deutsche Telekom u Republici Hrvatskoj.
Isto tako, brojni analitičari smatraju da je interes Njemačke i drugih velikih europskih izvoznika diktirao dugoročnu hrvatsku monetarnu politiku u njihovu korist, umjesto u korist hrvatske proizvođače.
Njemačka za Hrvatsku 4., Hrvatska za Njemačku tek 70. po robnoj razmjeni
Što se same robne razmjene tiče, Njemačka je jedna od četiri najvažnije destinacije za Hrvatsku. No za Njemačku, Hrvatska roba zauzima 70. mjesto po zastupljenosti, barem prema podacima do 2015. godine.
U izvozu usluga, prvenstveno onih u turizmu, stvari su znatno bolje: Nijemci biraju Hrvatsku kao peto najčešće odredište. To se itekako osjeća u Hrvatskoj; potrošnja njemačkih gostiju čini više od jedne četvrtine ukupnih hrvatskih prihoda od turizma.
Ove pokazatelje je za DW komentirao Zvonimir Savić, direktor Sektora za financijske institucije, poslovne informacije i ekonomske analize Hrvatske gospodarske komore (HGK).
„Visoki udjeli njemačke potrošnje u našem turizmu dovode do snažnog utjecaja kretanja potražnje u Njemačkoj na kretanja hrvatskoga gospodarstva. Naime, ta potražnja, kojom je određena razina izvoza roba i usluga prema Njemačkoj, čini oko 16 posto inozemne potražnje za robama i uslugama iz Hrvatske, odnosno oko pet i pol posto ukupne domaće i inozemne potražnje u strukturi hrvatskog BDP-a pa stoga znatno određuje njegovo kretanje“, tumači Savić, dodajući i kako zbog tako velikih prihoda od njemačkih turista, Hrvatska prema Njemačkoj već duži niz godina ostvaruje suficit u razmjeni roba i usluga. On je tako 2015. iznosio oko pola milijarde eura.
Tvrtke kao AD Plastik jako dobro posluju u Njemačkoj
Nakon ulaska Hrvatske u EU došlo je i do rasta izvoza u Njemačku. Tako, primjerice, solinska kompanija AD Plastik, izdanak nekadašnje Jugoplastike koji izvozi u više europskih zemalja, posebno dobro posluje u Njemačkoj. „Njihove kompanije, za razliku od ostalih, traže pouzdane partnere s kojima mogu ostvariti dugoročnu suradnju. Kod njih nije jednostavno dobiti priliku jer nerado mijenjaju uhodane odnose", objasnio je voditelj prodaje za njemačko tržište Kristijan Žaper za DW.
Nijemci su specifični, dodaje Žaper, po tome što vode pedantne zapisnike sastanaka, cijene korištenje njemačkog jezika u svakodnevnoj komunikaciji i brz odaziv na iznenadno sazvan poslovni susret.
A na pitanje o tome što poduzetnici očekuju od hrvatske države, Žaper odgovara: „Možda treba preslikati rješenja zemalja u okruženju, npr. Češke i Slovačke koje, osim što imaju nešto niža davanja, daju visoke poticaje za proizvodnju i izvoz.“