Foto: FaH/Index
Po njihovom mišljenju, Josipovića treba tužiti zbog “duboke povrijeđenosti načinom na koji dr. Ivo Josipović tretira religijsku pripadnost i vjerske osjećaje velike većine građana Hrvatske”, pa su u svrhu svoje kampanje sakupljanja sredstava za možebitni proces pokrenuli i internetsku stranicu proces-josipovic.hr.
No, kada se na toj stranici pogleda rubrika “Narativ”, postaje jasno da Vigilare ima mnogo dalekosežnije ciljeve od sudskog progona bivšeg predsjednika. U “Narativu” se navodi kako je Josipović na svom Facebooku napisao “Hrvatska je sekularna država. Nije katolička džamahirija”, a Vigilare onda konstatira sljedeće: “Smatramo nedopustivim ovakvu konstrukciju koristiti u javnom diskursu. Ovakav govor u sebi sadrži opasne predrasude o katolicima kao potencijalnim teroristima i totalitaristima.” Oni de facto zagovaraju to da se u javnosti uopće ne smije ubuduće koristiti izraz “katolička džamahirija”, jer je to “protudemokratska poruka” i “jezik mržnje” te “vulgarni i ismijavajući jezik”.
Vigilare sustavno poistovjećuje sebe sa svim katolicima u Hrvatskoj
U cijelom tekstu objavljenom u rubrici “Narativ” Vigilare poistovjećuje sebe sa svim ili većinom katolika u Hrvatskoj, te tako svaku kritiku svojeg klerikalnog aktivizma želi predstaviti kao napad na Crkvu i sve hrvatske katolike.
Znakovito je i što u trećoj točki narativa Vigilare navodi sljedeće: “Na svom Facebook profilu 24. kolovoza 2017. godine, nastavljajući svoj osobni obračun s predsjednikom Udruge Vigilare, dr. Josipović na podrugljiv način komentirao je obećanje koje katolici pripisuju Majci Božjoj, da ne postoji niti jedan problem u svijetu koji se ne bi mogao riješiti molitvom krunice. Ovaj komentar pokazuje spremnost dr. Josipovića da se u svakoj prilici naruga katolicima i katoličkoj vjeri, radeći javnu sprdnju od onoga što je katolicima najsvetije.”
Vigilare konstrukcijom “obećanje koje katolici pripisuju Majci Božjoj” zapravo priznaje da nema nikakvih dokaza da je Isusova mama Marija doista nešto tako obećala katolicima - uostalom, zašto je to obećala samo katolicima, a ne svim kršćanima? - nego da oni to njoj “pripisuju”. Moglo bi se zaključiti da je netko nekad izmislio to navodno obećanje gospođe Marije i onda joj ga, eto “pripisao”, a ako se o tome kaže nešto kritički ili podsmješljivo, to je onda “javna sprdnja onoga što je katolicima najsvetije”.
Namjera cenzuriranja javnosti
Vrijedi primijetiti i da Vigilare stalno inzistira na pojmu “javno” te da u svojem narativu izražava snažnu težnju da se govor, koji se Vici Batarelu i ekipi ne sviđa, protjera iz javnosti. To je posve u skladu sa svojedobnim antidemokratskim izjavama Tomislava Karamarka da se o Franji Tuđmanu i Gojku Šušku u javnosti smije samo lijepo govoriti, a da je kritika spomenutih dozvoljena samo unutar vlastita četiri zida. Očito je da bi takva situacija u društvu značila da ono nije demokratsko, ako je ljudima zabranjeno da javno iznose kritiku političara, vjerskih institucija i slično.
Na kraju svojeg narativa Vigilare piše da “cijeli niz uvredljivih, podrugljivih, mrzilačkih i ismijavajućih izjava u vezi sa svime što katolici drže važnim i svetim, pokazuje uzorak ponašanja nedopustiv za pripadnika političkih i akademskih elita, čije riječi i poruke mogu imati znatne posljedice”. Podsjetimo, “sve što katolici drže važnim i svetim” je u verziji Vigilarea časopis Glas koncila, navodno obećanje koje se pripisuje Isusovoj mami i program HTV-a na Veliku Gospu.
Kafkijanski proces
Nejasno je kakve to “znatne posljedice” imaju Josipovićeve riječi - tuče li netko katolike na ulici, dobivaju li otkaz, deložira li ih netko iz stanova, ubijaju li ih u Hrvatskoj? No, ono što se zapravo otkriva jest da Vigilare preko tužbe protiv Josipovića želi ograničiti i akademsku slobodu i kritičko razmišljanje u vezi bilo čega povezanog s Katoličkom Crkvom i religijom. Ne može biti slučajno da je Batarelova družba službenu stranicu ove kampanje nazvala "Proces Josipović"; nehotično signaliziraju da je cijela stvar kafkijanska.
Iako je Vigilareova kampanja protiv Josipovića na nivou argumentacije smiješna i neuvjerljiva, ona je zastrašujuća u implikacijama ciljeva ove klerikalne i ultrakonzervativne udruge. Josipovićeva prominentnost kao bivšeg predsjednika koristi se kako bi se i svim drugim građanima Hrvatske ozbiljno pokušala ograničiti sloboda izražavanja pod prijetnjom tužbe. Koliku podršku Vigilare za svoje stavove ima među deklariranim katolicima u Hrvatskoj, ova će kampanja prikupljanja novaca prilično jasno pokazati. U Hrvatskoj je oko 86 posto deklariranih katolika. Kada bi, recimo, njih 3 milijuna podržalo ovu akciju Vigilarea i svaki od njih donirao 10 kuna za sudski progon bivšeg predsjednika, Vigilare bi raspolagao budžetom od 30 milijuna kuna za proces.
Vigilare potencijalnom tužbom protiv Josipovića želi zapravo svima u Hrvatskoj onemogućiti da javno mogu reći “katolička džamahirija”, a ako bi im to uspjelo, onda bi bilo doista neprijeporno da je Hrvatska postala - katolička džamahirija. Zato treba podsjetiti što se Josefu K. dogodi na kraju Kafkinog "Procesa" - po njega dođu dvojica muškaraca u crnim odijelima, odvedu ga na usamljeno mjesto i zakolju "kao psa". Posljednja mu je misao kako je "stid u njemu jači od smrti", zato što se bez otpora prepustio svojim dželatima.