TRAGIČNA nesreća u kojoj je prije pet dana 20-godišnji Marin Kamenički nabrijanim Mercedesom usmrtio dvije žene ponovno je otvorila pitanje treba li nekako regulirati kakve automobile smiju voziti mladi i neiskusni vozači, ali i treba li kažnjavati roditelje koji djeci u ruke daju automobile kakav je vozio 20-godišnjak.
>> Čime se bave roditelji mladića koji je skupim Mercedesom skrivio strašnu nesreću
>> Divljaci za volanom siju smrt na cestama, a kazne su nikakve
>> Kamenički je vozio bijesni Mercedes od 510 konjskih snaga
"Mladi vozači u takvim automobilima nemaju osjećaj brzine"
Prometni stručnjak s Prometnog fakulteta u Zagrebu Marko Ševrović smatra da problem nije samo u silovitom ubrzanju takvih automobila nego i u tome što u njima nema osjećaja stvarne brzine, što posebno dolazi do izražaja kod mladih, neiskusnih vozača.
"Nedovoljno iskustvo u kombinaciji s automobilima u kojima nema osjećaja brzine je pogubno. Takvi auti daju i osjećaj lažne sigurnosti. Kada se vozite u takvom autu, vi mislite da ste potpuno sigurni, što naravno nije slučaj. Nikad nije problem u samom autu nego u vozaču. Stvar je u tome što takve automobile kupuju vozači koji su skloni brzoj vožnji", rekao je za Index.
Ševrović kaže da razumije da roditelji žele omogućiti svojoj djeci ono što požele, ali smatra da roditelji koji djeci u ruke daju automobile poput Mercedesa C63 S AMG, kojim je Kamenički usmrtio dvoje ljudi, uopće ne razumiju o kakvoj se opasnosti zapravo radi.
"Kad sam sa 16 godina želio motor, roditelji su mi rekli: 'Ubit ćeš se.' Možda su mi spasili život"
"I ja sam roditelj i mogu razumjeti da roditelji koji si to mogu priuštiti žele ispuniti želje svoje djece. No čini mi se da uopće ne razumiju koju opasnost to predstavlja. Možda oni voze brze automobile i ništa im se nije dogodilo pa misle: 'Zašto i moje dijete ne bi vozilo brzi auto?' No to je potpuno pogrešno. Nisam siguran da roditelji trebaju kazneno odgovarati za ono što naprave njihova punoljetna djeca, ali moraju biti svjesni opasnosti koju predstavlja davanje izrazito snažnih automobila u ruke mladim i neiskusnim vozačima. Mogu vam ispričati svoje iskustvo, ja sam sa 16 godina silno želio motor, ali mi ga roditelji nisu htjeli kupiti. Rekli su: 'Ubit ćeš se.' Nikad nećemo znati, ali možda su mi spasili život. Danas kada znam sve što znam, nikada ne bih vozio motor", ispričao nam je Ševrović.
Zakonske zabrane u Hrvatskoj bile su loše, postoje pametnija rješenja
Iznio je i svoju ideju za puno učinkovitije zakonske mjere za mlade vozače.
"Zakonske zabrane koje smo imali pokazale su se lošima. Ograničenje koje smo imali za mlade vozače bilo je toliko nisko da niste mogli voziti normalan auto. Mladi vozač tako nije mogao voziti jedan jedini auto u obitelji zbog možda dva kW koji su bili iznad propisane granice. Ali postoje puno učinkovitiji načini. U Engleskoj je premija osiguranja za mlade vozače vezana uz uređaj koji se instalira u auto. On registrira svako prekoračenje brzine i ne prijavljuje ga policiji, nego kod registracije automobila za svako to prekoračenje poskupljuje premiju osiguranja", objasnio je prometni stručnjak.
"Takva vožnja se na neki način približava terorizmu"
Ševrović podsjeća na ono što smo imali prilike vidjeti, da neiskusni vozači u kombinaciji sa snažnim automobilima predstavljaju opasnost ne samo za sebe nego i za druge.
"Takva vožnja na neki se način približava terorizmu. U većini slučajeva motiv nije izazivanje straha kao kod terorizma, ali posljedica je upravo to - izazivanje straha. Ljudi se boje kada vide da se netko tako vozi i osjećaju se da su u opasnosti. Iz mog iskustva, policija u Hrvatskoj radi jako dobar posao. No problem je sudstvo. Policija prijavi nekoga i onda on nekoliko mjeseci i godina kasnije i dalje vozi, ima vozačku dozvolu... U tome je problem. Mi kao društvo moramo suzbiti taj društveno opasan problem", rekao je Ševrović.
"Kazne trebaju biti vezane za vrijednost vozila"
Kaže da se to može učiniti jedino kaznama.
"Za izrazito snažne automobile trebalo bi drastično poskupiti registraciju. Često se priča o CO2, ali učinkovitije bi moglo biti određivanje naknade prema snazi automobila. No problem je što će, koliko god to bilo skupo, uvijek neki to moći platiti. Trebalo bi kod prometnih prekršaja uvesti kažnjavanje prema dohotku, no pitanje je u kojoj mjeri država zna koliko tko ima u Hrvatskoj jer neki voze luksuzne aute, a ispada da su socijalni slučajevi. Zato treba uvesti kažnjavanje u određenom postotku vrijednosti vozila, ovisno o težini prekršaja. Podatke o vrijednosti vozila porezna već ima. Posebno bi se oštro trebalo kažnjavati ponavljače prekršaja jer svatko može pogriješiti, ali problem su recidivisti. Za najteže prekršaje moralo bi se oduzimati vozilo jer to više nije samo prometni prekršaj nego općeopasna radnja", smatra prometni stručnjak.
Osvrnuo se i na tragičnu nesreću u Ilici u kojoj su poginule dvije žene.
"Taj mladi vozač Mercedesa, koliko se moglo čuti, dosad nije imao prekršaja. To što je napravio je grozna, kardinalna pogreška, ali ne slažem se s onima koji kažu da mu treba zauvijek oduzeti vozačku dozvolu, iako to potpuno shvaćam s pozicije obitelji žrtava. Njega treba rehabilitirati. No to treba učiniti tako da potpuno promijenimo koncept uvjetnog kažnjavanja. On bi po meni mogao dobiti vozačku samo uvjetno, a ako ga se uhvati u prekoračenju brzine, treba ga poslati u zatvor", rekao je Ševrović.
"Po smrtnosti na cestama smo među najgorima u Europi"
No ovaj prometni stručnjak smatra da je problem i širi od toga.
"Ovo nije prva takva strašna nesreća na Ilici, odnosno na Aleji Bologne. Tamo je odavno trebala biti postavljena ograda između dvije prometne trake. I to naravno nije jedina cesta koja ima neodgovarajuću infrastrukturu. Također, krajnje je vrijeme da kod ljudi osvijestimo neke stvari. Mi smo na smrtnosti po cestama među najgorima u Europi. Ljudi se vežu da ne dobiju kaznu, a ne da si spase život, iako je smrtnost kod onih koji su vezani pojasom izrazito mala. Mi smo u posljednjih nekoliko dana u Hrvatskoj imali dvije tragične prometne nesreće s poginulim osobama. U njima smo vidjeli dva ekstrema. Imali smo mladog vozača u brutalno jakom autu i starog vozača koji u tim godinama opće ne bi godinama smio voziti. Moramo nešto kao društvo poduzeti'', zaključio je u razgovoru za Index prometni stručnjak Marko Ševrović.
Što vi mislite? Trebaju li na sudovima, uz mlade vozače koji divljajući bijesnim automobilima ubijaju ljude po cesti, kao suučesnici kazneno odgovarati i roditelji koji im poklone takve automobile ili im daju da ih voze? Recite nam u anketi!