Ilustracija: 123rf
NOVINAR BBC-ja, Bryan Borzykowski, u nedavnom članku iznosi osobine koje odlikuju kvalitetnog direktora uspješnog poduzeća te ruši mitove o tome kakav uspješan direktor treba biti. U nastavku prenosimo dijelove njegovog članka.
"Andrew Silvernail odrastao je u malom gradu u američkoj državi Maine, a jedini veći poslodavac u njegovoj okolini bila je lokalna tvornica papira.
Ispočetka nikada nije razmišljao o poduzetništvu, nego je htio postati liječnik. Tijekom studija zainteresirao se za poslovanje nakon što je pomagao lokalnom poduzetniku u obiteljskom građevinskom poduzeću. Taj ga je direktor inspirirao jer su ga pokretale vlastite vrijednosti i htio je podići svoju kvalitetu života.
Kasnije je radio i u financijskom poduzeću, gdje su mu savjetovali da jednog dana pokrene vlastiti posao, ali to nije htio napraviti jer je u to vrijeme velik broj direktora imalo autokratski način vodstva, što se njemu nije sviđalo.
Ipak, s vremenom je shvatio da su predodžbe o tome kakav uspješan direktor treba biti, dobrim dijelom pogrešne. On je danas izvršni direktor korporacije IDEX koja vrijedi 8.6 milijardi dolara. Kaže da za kvalitetno vodstvo nije bitno jeste li introvert ili ekstrovert, pa čak ni to imate li karizmu. Nego je ključ u tome kako postupate sa zaposlenicima, koja je svrha vašega rada te skromnost.
Poduzeće ghSMART, koje se bavi savjetovanjem u menadžmentu, provelo je 10-godišnju studiju o tome što čini kvalitetnoga direktora u kojoj su sudjelovale tisuće direktora te je otkrilo brojne zablude oko stvarnih kvaliteta potrebnih za taj položaj.
Mit 1: Direktor mora biti karizmatičan
Ispalo je da je karizma precijenjena. Introverti su na tim položajima ostvarivali čak i nešto bolje dugoročne rezultate od ekstroverata, iako se ekstroverti možda isprva doimaju samopouzdaniji i prijazniji.
Mit 2: Direktor ne smije priznati kada je u krivu
Nekima je priznavanje pogreške znak slabosti, a drugi se brinu kako bi mogli reagirati dioničari ili članovi uprave. No, neuspjeh je zapravo ključ uspjeha jer se ozbiljne pogreške mogu analizirati i na njima se može naučiti lekcija za buduće poteze. Oni direktori koji su tako postupili, kasnije su radili najbolje.
Mit 3: Direktor mora imati iskustva u određenom sektoru
Ne mora, jer ljudi izvana često znaju donijeti novu perspektivu, nove vještine i nove ideje za poduzeće, a vještine bitne za određeni sektor mogu se naučiti.
Mit 4: Direktor mora biti diktator
Autokratsko vodstvo zapravo šteti poslovanju. Uspješni direktori jesu odlučni, ali oni ne donose te odluke samostalno, nego u dogovoru i na temelju odnosa sa zaposlenicima, dioničarima i upravom.
Najbolje je pronaći zlatnu sredinu, kako bi svi dijelovi poduzeća mogli funkcionirati.
Mit 5: Direktor mora biti vrhunski obrazovan
Iako je diploma plus, ona nije najbitnija. Važnije su intelektualna snaga i snalažljivost.
Silvernail, koji je izvrstan direktor, tvrdi da se donošenje izvršnih odluka temelji na tri stvari: poboljšanju kvalitete života zainteresiranim stranama (dioničarima, zaposlenicima i zajednici), dubinskom razumijevanju posla i usredotočenosti na ljude", navodi se u članku.