Ilustracija: Index (Fah)
Ni jedan aerodrom u Hrvatskoj nije bio otvoren iza 22 sata
Podsjetimo, zrakoplov Croatia Airlinesa Airbus A320 reg.9A-CTJ na redovnom letu iz Zagreba prema Dubrovniku u petak na kraju je sletio u Rimu. Zrakoplov zbog jake bure nije mogao sletjeti u Dubrovnik, pa je posada planirala povratak u Zagreb.
Zračna luka Zagreb - Franjo Tuđman odbila je primiti zrakoplov uz obrazloženje da "nemaju dovoljno ljudi za prihvat zrakoplova". Iz Croatia Airlinesa objasnili su kako su zrakoplov preusmjerili u Italiju jer iza 22 sata u Hrvatskoj nije bila otvorena ni jedna Zračna luka.
Riječ je o velikom skandalu u tijeku turističke sezone jer bi Međunarodna zračna luka u Zagrebu morala biti operativna, odnosno raditi 24 sata na dan. Tako je predviđeno ne samo koncesijskim ugovorom nego i posebnom uredbom Ministarstva prometa koja je objavljena u Narodnim novinama 29. ožujka 2017. godine.
Peović: Netko će morati platiti štetu
Peović, s kojim smo danas razgovarali, bio je predsjednik uprave Zračne luke Zagreb sve do listopada 2012. godine odnosno do dolaska stranog koncesionara.
Peović u razgovoru za Index naglašava kako je izgledno da se u ovom slučaju od prošlog tjedna nisu poštovali kako hrvatski zakoni, a tako ni odredbe o koncesiji te je Međunarodna Zračna luka Zagreba morala raditi u to vrijeme.
Peović kaže kako će se sada sigurno slijediti istraga te je uvjeren da će se ispitavati je li došlo do štete jer očekuje ne samo od putnika nego i od Croatia Airlinesa da će pokrenuti postupak za naknadu štete zbog preusmjeravanja zrakoplova u Rim.
Kaže da u cijelom slučaju postoji i određena odgovornost Croatia Airlinesa jer su morali provjeriti hoće li se moći vratiti u Zagrebu ako ne budu mogli sletjeti u Dubrovnik, no najveća je odgovornost, čini se, na zagrebačkoj Zračnoj luci.
Vlada je plaćala naknadu za otvorenost 24 sata
"Što se sve dogodilo te noći pokazat će istraga. No, ono što treba naglasiti je to da Vlada RH prije isplaćivala naknadu Zračnoj luci u Puli da budu otvoreni 24 sata na dan jer je uvijek jedna Zračna luka u državi morala biti operativna. Zašto se od toga odustalo, ne znam. No prema propisima Zračna luka u Zagrebu morala je raditi te noći", kaže Peović na kraju.
Naglasimo se kako se Međunarodna Zračna luka Zagreb odbila očitovati o cijeloj slučaju, već su najavili posebno priopćenje sutra u ponedjeljak.
Ministarstvu prometa uputili smo jučer upite o incidentu, no očitovali su se tek danas i to vrlo šturim objašnjenjem.
Ministar Oleg Butković prvo je u izjavi medijima istaknuo kako Zračna luka u Zagrebu mora biti otvorena 24 sata te da je to kršenje naredbe, najavivši da će od Agencije za civilno zrakoplovstvo zatražiti istragu o događaju.
Ministarstvo: Ugovor oi koncesiji je jasan, Zračna luka mora neprekidno raditi
"Ugovorom o koncesiji za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb između Republike Hrvatske i Međunarodne zračne luke Zagreb d.d. propisano je, između ostalog, kako je Koncesionar suglasan da će osigurati da će Zračna luka biti otvorena i neprekidno raditi tijekom cijelog vremena Razdoblja koncesije", napominju iz Ministarstva.
Podsjetimo kako francuski koncesionar ZAIC kojem je Vlada Zorana Milanovića dala na 30-godišnje upravljanje Zračnu luku Zagreb veće godinama zadovoljno trlja ruke zbog odličnog posla u Hrvatskoj.
Bogate plaće ali na ostalom se štedi
Prije dvije godine objavili smo kako pet stranaca - članova menadžmenta koji su vezani poslovima za Zračnu luku Zagreb imaju ukupnu godišnju naknadu od 1,5 milijuna eura. Odnosno, u kunama, njihove mjesečne naknade iznose najmanje 171 tisuće kune do najviše 222 tisuće kuna! Godišnje se tako za pet plaća uprave koncesionara izdvaja 11,8 milijuna kuna.
Prema ugovoru kojeg smo objavili krajem 2014. godine predsjednik Međunarodne zračne luke Zagreb Bruno Mazurkiewicz ima naknadu od 350 tisuća eura godišnje, što bi značilo da ima plaću veću od 220 tisuća kuna mjesečno.
No, na svemu drugom se čini se štedjelo. Od četvrte smjene u Zračnoj luci koja je postala preskupa pa do drugih detalja.
Evo gdje smo uhvatili u "prekomjernoj" štednji
Društvo je tako potrošilo oko 330 milijuna eura za uređenje Međunarodne zračne luke u Zagrebu, no vizualni identitet Zračne luke, odnosno logotip nisu posebno plaćali. Jednostavno su skinuli onaj besplatni s interneta.
"Ovo je vrhunsko rješenje koje predstavlja spremnost MZLZ-a za stvaranje lokalnih partnerstava i interesa u ekonomskim izazovima regije", stavili su francuski koncesionari u priopćenju dodajući da logo kojeg su besplatno skinuli s interneta "predstavlja snažnu vrijednost i znanje osoblja". No, to nije bila jedina štednja.
Prilikom slijetanja zrakoplova na novom je terminalu navodno je popucalo staklo na zgradi, što je Uprava MZLZ-a u posebnom odgovoru Indexu demantirala. Liftovi su napravljeni premali, odnosno preuski, a u njih stane svega četvero ljudi.
Nisu stavljene trake kao po ostalim svjetskim aerodromima, nego su ugradili obične pokretne stepenice na koje također stanje manje ljudi nego na traci. Iako su trebali napraviti podzemne spremnike za gorivo to nije učinjeno. Umjesto toga gorivo će dovozi i toči iz cisterni. Problem su bile i nadstrešnice na stajalištu za autobuse.
Podsjetimo kako je i svojedobno predsjednik Gradske skupštine Darinko Kosor optužio francuske koncesionare da su promijenili projekt gradnje terminala, pa je on na kraju ispao manji.
> Ministarstvo se napokon oglasilo o avionu koji je sletio u Rim umjesto u Dubrovnik
> Franjo Tuđman zaspao na dežurstvu
> SKANDAL U TURISTIČKOJ ZEMLJI Nakon ponoći nije radila nijedna zračna luka u Hrvatskoj
> Javio nam se putnik iz Rima, nitko im nije objasnio zašto su završili u Italiji umjesto u Dubrovniku
> NEMAJU POJMA S Tuđmana se oglasili o putnicima koji su završili u Rimu umjesto Dubrovniku