KINESKI politički i poslovni lideri već više od desetljeća investiraju diljem svijeta. Od Azije do Afrike preko Sjedinjenih Država i Latinske Amerike rezultati su vidljivi i teško ih je ignorirati, pošto se Kina afirmirala kao rastuća svjetska sila. Manje je poznat raspršen, ali širok trag koji je Kina ostavila u Europi, piše Bloomberg.
Nasrtaj kineskih ulagača na europsko tržište
Studije koje se bave kineskom prisutnošću u Europi pokazale su da je Kina kupila ili uložila kapital u imovinu u vrijednosti od najmanje 318 milijardi dolara tijekom posljednjih deset godina. Prema dostupnim podacima, u Europu se u tom periodu slilo gotovo 45 posto više kineskog kapitala nego u SAD, izraženo u dolarima.
Obujam i priroda nekih investicija, od infrastrukture na istoku i jugu Europe do visokotehnoloških poduzeća na zapadu, podigli su uzbunu na razini Europske unije. Europski lideri na čelu s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel i francuskim predsjednikom Emanuelom Macronom zajedničkim snagama rade na strategiji suzbijanja kineskog prodora u Europu, uz sitne otpore s periferije, ističe Bloomberg.
London – meka za kineske ulagače
Bloomberg je proveo analizu podataka za 678 poslovnih dogovora u 30 zemalja od 2008. godine za koje su izdana financijska izvješća. Analiza je pokazala da su kineske državne i privatne kompanije sudjelovale u poslovima vrijednim najmanje 255 milijardi dolara širom Europe. Kina je navodno preuzela 366 kompanija, od talijanskog proizvođača guma Pirelli & C. SpA do irske zrakoplovne kompanije Avolon Holdings Ltd., a Kinezi su dijelom ili u cijelosti vlasnici najmanje četiriju aerodroma, šest luka i vjetroelektrana u najmanje devet zemalja te 13 nogometnih klubova.
Činjenice ukazuju na to da dostupni podaci podcjenjuju pravu veličinu i opseg kineskih ambicija u Europi. Oni ne uključuju 355 spajanja poduzeća, investicija i zajedničkih ulaganja – glavnih tipova poslovanja obuhvaćenih istraživanjem za koje nisu bili objavljeni uvjeti. Bloomberg procjenjuje da su između kineskih i europskih partnera sklopljeni deseci još unosnijih poslova s dodatnom vrijednošću od 13,3 milijarde dolara. Kina je svoj biznis osobito fokusirala na London. U poslovnim četvrtima britanske prijestolnice otvoreno je desetak novih ureda i poslovnih prostora.
Pokoravanje jezgre Europe
Više od polovice sveukupnih poznatih kineskih investicija koncentrirano je na području pet najjačih europskih gospodarstava: samo u Ujedinjenom Kraljevstvu Kinezi su sudjelovali u investicijama vrijednim 70 milijardi dolara. No Kinezi su jedan od najvećih infrastrukturnih projekata ostvarili upravo na periferiji Europe – otkupili su Pirej, najveću luku Grčke.
Njemačka, Francuska i Italija zalažu se za mehanizam kontrole ulaganja unutar Europske Unije, dok su vlade u Grčkoj, Portugalu i Cipru skeptične prema takvom potezu, smatrajući da on može narušiti njihovu sposobnost privlačenja prijeko potrebnog kapitala.
Kineske investicije nagomilale su se u nekoliko osnovnih industrijskih grana. Kinezi su otkupili udio u njemačkom proizvođaču industrijskih robota Kuka AG, skandinavskom proizvođaču automobila Volvo i proizvođačima energije poput švicarske kompanije Addax Petroleum Corp.
Od 2008. godine, više od 670 kineskih poduzeća uložilo je svoj kapital u Europu. Od njih je gotovo 100 kompanija u vlasništvu države ili investicijskih fondova, koji su zajedno bili povezani s transakcijama vrijednim najmanje 162 milijardi dolara, prenosi Bloomberg.
Slika kineskog financijskog interesa u Europi ne bi bila potpuna bez razmatranja dva dodatna tipa transakcija: kupnje velikog broja dionica na otvorenom tržištu, poput poslovanja kineske tvrtke Ping An Insurance Group Co. Of China Ltd s bankom HSBC Holdings Plc vrijednog 10 milijardi dolara, ili razvoja zelenih površina te graditeljskih projekata na prethodno nerazvijenim ili nedovoljno iskorištenim zemljištima.
Rastući interes i na periferiji Europe
Kineske kompanije pokazale su interes za mnogo europskih investicijskih projekata koji još nisu bili službeno objavljeni na temelju Bloombergovih izvještaja i podataka. Taj interes uključuje ulaganje u izgradnju nuklearnih elektrana u Rumunjskoj i Bugarskoj, kupnju hrvatskog terminala za kontejnere i izgradnju švedske luke, preuzimanje češkog proizvođača automobila Skoda Transportation AS te proizvođača nafte i plina sa sjedištem u Irskoj, ulaganje u francuskog proizvođača skijaških vučnica Compaigne des Alpes i njemačku elektroenergetsku mrežu te financiranje izgradnje mosta u Hrvatskoj i željezničke pruge između Beograda i Budimpešte, prenosi Bloomberg.