Foto: FAH, Bloomberg
Agrokoru trebaju milijuni turista koji svake godine nahrupe u hrvatska ljetovališta kako bi trošili svoj novac u Konzumovim trgovinama roba, najvećeg generatora novca za grupu. No, sada čak i domaće stanovništvo izbjegava njegove prodavaonice, okrećući se konkurenciji.
"Nekad sam kupovao u Konzumu, ali sada vidim da su Lidlovi proizvodi bolji i jeftiniji", rekao je vodoinstalater Nebojša Kovačević, prije nego što je skočio na motor i odvezao se prema Lidlu na otoku Krku.
Konzum se suočava s Lidlom i zaboravom
Njegov izbor, piše novinarka Jasmina Kuzmanović, simbolizira opasnost s kojom se suočava Agrokor, nekada najmoćniji konglomerat na zapadnom Balkanu. To je suočavanje s konkurencijom i - zaboravom. Ako je dolazak konkurenata kao što je Lidl potkopao njihove financije, Agrokorova neumjerena implozija potkopala je njihove kupce. Konzumova prodaja pala je za 11 posto u prvih pet mjeseci ove godine te tako pomogla proklizavanju kompanije, što je smanjilo vrijednost obveznica za više od 80 posto.
Poslovanje Konzumovih prodavaonica ovog ljeta bit će najvažnije jer Agrokor ulazi u ključan dio restrukturiranja. Lanac je godinama bio glavno odredište prehrambenih namirnica za milijune turista na 5.800 kilometara hrvatske obale, što je svako ljeto osiguravalo matičnoj tvrtki snažan priljev gotovine.
Sada, snažna konkurencija i loš publicitet rastjeruju kupce, a sposobnost tvrtke da odgovori je ograničena s obzirom na to da je vladin povjerenik zatrpan zahtjevima dobavljača i vjerovnika.
Fižulić: Konzum ne može održavati svoj poslovni model
Dok se broj Agrokorovih problema dodatno komplicira priznanjem da njegova financijska izvješća nisu pouzdana, maloprodaja donosi veliku većinu prihoda, Konzum je ključni brand. Budući da Agrokor dobiva hitne zajmove tijekom restrukturiranja koje provodi država, ne može si priuštiti gubitak kupaca, piše Bloomberg. Poteškoće u opskrbnom lancu mogle bi Konzum ostaviti posebno ranjivim na vrhuncu turističke sezone, iako su problemi daleko veći, rekao je Goranko Fižulić, bivši ministar gospodarstva koji sada radi kao analitičar.
"Konzum ne može održavati svoj maloprodajni model jer je on pod opsadom", rekao je Fižulić. "Uz visoku poslovnu maržu, troškove najma i broj zaposlenika, Konzum se ne može natjecati s Lidlom i ostalima, neće moći zadržati svoj tržišni udio. Natjecanje je još teže u ljetnim mjesecima kada će strani turisti kupovati u trgovinama koje već poznaju", kazao je.
Ante Ramljak, povjerenik Agrokora kojeg je imenovala vlada, priznao je da konglomerat vjerojatno više neće postojati u svojoj trenutnoj formi jednom kada završi državna uprava od 15 mjeseci.
Agrokorova krovna kompanija bit će likvidirana, a njegova tri segmenta - maloprodaja, hrana i ne-temeljno poslovanje - bit će prodani za financiranje plaćanja vlasnicima obveznica, bankama i dobavljačima, rekao je Ramljak u intervjuu 13. lipnja.
Konzum zatvara 100 trgovina
U međuvremenu, transformacija je već u tijeku. Konzum će zatvoriti čak 100 od svojih oko 700 prodajnih mjesta u Hrvatskoj, izjavio je izvršni direktor Slavko Ledić 21. lipnja. Ministrica gospodarstva Martina Dalić obećala je da će Ramljak učiniti "sve što može" kako bi spasio zaposlenike preraspodjelom iz trgovina koje će biti zatvorene.
Ramljak je uočio neke od problema Agrokora, koji je započeo kao obiteljska kompanija s prodajom cvijeća prije 40 godina, rekavši da je "bio vođen više kao mali obiteljski dućan, nego kao moderna korporacija i da se njime potpuno pogrešno upravljalo. Kako možete upravljati takvom tvrtkom na takav način? Nemoguće je", dodao je.
Što će se prvo prodavati?
Pod Agrokorovim kišobranom u državama različitog financijskog zdravlja, u državama bivše Jugoslavije ima 143 poduzeća. Prednost će imati prodaja ne-temeljnog poslovanja, uključujući zdravstvenu kliniku u Zagrebu i četiri kino dvorane u Beogradu, rekao je Ramljak. Proizvođači hrane i poljoprivredna gospodarstva bit će grupirani ili prodani zasebno, kazao je, kao i trgovački lanci Konzum i Mercator.
"Tvrtka je toliko velika i toliko važna da je imala ogroman utjecaj, pa su joj mnoge odluke političara na kraju omogućile da naraste tako velika", izjavio je Lutz Roehmeyer iz Landesbank Berlin Investment. "Mislim da Agrokor neće ostati u jednom komadu. Bit će razbijen."
Još uvijek se raspravlja o tome hoće li Konzum, koji ima 30 posto tržišnog udjela u Hrvatskoj, opstati kao brand i u budućnosti, čak i kod novog vlasnika. Todorić se drži podalje od javnosti u svojemu dvorcu na padinama iznad Zagreba. Odbio je Bloombergov zahtjev za intervjuom.
Nacionalni ponos ili ljutnja građana
Budući da vladini dužnosnici i vjerovnici nastavljaju razgovore, građani su sve više ljuti na to što Agrokor ima povlašteni tretman i zabrinjava ih da bi oni mogli platiti račun.
Za Jadranku Jakopović, kemijsku inženjerku koja je izlazila iz Lidla na Krku, kupovina nije stvar nacionalnog ponosa. Hrvatska je postala kapitalistička zemlja, a nacionalizam nad lokalnim brendovima zastario je na način koji Todorić više ne razumije, rekla je.
"Ako Konzum nestane sutra, to ne bi povrijedilo moj nacionalni ponos", rekla je. Na pitanje je li ona zabrinuta zbog toga što Agrokor još uvijek duguje dobavljačima ili zbog stanja u gospodarstvu, rekla je: "Samo ako ljudi moraju platiti cijenu. Građani uvijek plaćaju na kraju. "