Odluka američkog regulatora o prizemljivanju Boeinga 737 MAX 9 nakon najnovijeg incidenta u SAD-u pokrenula je val reakcija regulatora i prijevoznika. I europska EASA prihvatila je odluku o prizemljivanju, naglasivši ujedno da ih prijevoznici iz članica u EU ne koriste.
Nakon ispadanja vrata pod tlakom usred leta i prisilnog povratka zrakoplova Alaska Airlinesa u luku u Portlandu, američki regulatori privremeno su prizemljili Boeingove zrakoplove 737 MAX 9 radi sigurnosnih provjera. Istražitelji su objavili da su problemi s tlakom u avionima bili zabilježeni danima prije incidenta u petak. Predstavnica FAA-e rekla je na tiskovnoj konferenciji da su piloti prijavili svjetla upozorenja za tlak na tri prethodna leta koja je odradio Boeing Max 9 Alaska Airlinesa, koji je bio uključen u incident.
Prije gotovo pet godina regulatori širom svijeta povukli su iz prometa sve Boeingove zrakoplove 737 MAX zbog dvije nesreće u kojima je poginulo 346 ljudi. Trenutno svjetski prijevoznici koriste oko 215 Boeingovih mlažnjaka tipa 737 MAX 9, pokazuju podaci analitičke tvrtke za zrakoplovstvo Cirium, a oko 170 njih ima vrata koja su u subotu otpala usred leta Alaska Airlinesa.
Ostali modeli imaju drugačiji tip vrata za evakuaciju.
United Airlines pronašao labave vijke na više Boeinga 737 Max 9
United Airlines i Alaska Airlines objavili su i da su pronašli neučvršćene dijelove na više prizemljenih zrakoplova MAX 9, što je izazvalo novu zabrinutost o kvaliteti proizvodnje najprodavanijih mlažnjaka.
Alaska Airlines priopćio je kasno sinoć da su prva izvješća njegovih tehničara pokazala da su neki "labavi dijelovi" bili vidljivi na nekim zrakoplovima tijekom provjere flote. Tvrtka čeka dokumentaciju od Boeinga i američke Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA) prije nego što započnu službene inspekcije.
United, drugi američki prijevoznik koji leti ovim modelom Boeinga s panelima, rekao je da su preliminarne provjere pronašle vijke koje je trebalo zategnuti na nekoliko panela. Izvor upoznat s ovim pitanjem rekao je da je United do sada tijekom preliminarnih provjera pronašao desetak aviona s olabavljenim vijcima, u odnosu na početnih pet o kojima je izvijestila industrijska publikacija The Air Current, a brojka bi se mogla povećati.
Još uvijek su u tijeku razgovori između Boeinga, FAA-e i zrakoplovnih kompanija o preciznim smjernicama za inspekciju.
Revidiranje smjernica
Očekuje se da će Boeing revidirati te smjernice koje je dostavio zrakoplovnim prijevoznicima ranije u ponedjeljak, a FAA bi morala potpisati njihove izmjene prije nego što zrakoplovni prijevoznici mogu započeti popravke, rekli su izvori.
Boeing je rekao da ostaje u bliskom kontaktu sa zrakoplovnim tvrtkama i da će pomoći klijentima da riješe što god nađu tijekom inspekcija.
"Posvećeni smo osiguravanju da svaki Boeingov zrakoplov zadovoljava specifikacije dizajna i najviše standarde sigurnosti i kvalitete", rekao je proizvođač aviona. "Žao nam je zbog utjecaja koji je to imalo na naše klijente i njihove putnike."
Nekoliko izvora iz industrije reklo je da zrakoplovne tvrtke izvještavaju o zabrinutosti putnika za sigurnost zrakoplova iako sporni MAX 9 koristi samo nekolicina prijevoznika.
"Ovo se puno mijenja jer je to sada problem flote. To je problem kontrole kvalitete", rekao je američki stručnjak za sigurnost zrakoplova John Cox. Dionice Boeinga potonule su osam posto u ponedjeljak.
Reakcije diljem svijeta
Britanska uprava za civilno zrakoplovstvo izvijestila je u subotu da u Velikoj Britaniji nisu registrirani zrakoplovi na koje se odnosi FAA direktiva. Dodali su i da će od svih operatera zrakoplova 737 MAX 9 koji uđu u britanski zračni prostor tražiti poštivanje uredbe američkog regulatora. Kineski regulator zatražio je pojedinosti o incidentu, rekao je u subotu upućeni izvor. Bloomberg je ranije izvijestio da Kina još nije odlučila hoće li nešto poduzeti.
Europska agencija za sigurnost zrakoplovstva (EASA) usvojila je u nedjelju uredbu američkog regulatora o privremenom prizemljivanju Boeingovih zrakoplova 737 MAX 9. Napomenuli su ipak da nijedan prijevoznik članica EU nema u floti zrakoplov 'prizemljene' konfiguracije.
Brazilski regulator ANAC objavio je u nedjelju da se odluka američkog FAA automatski primjenjuje na sve letove u Brazilu. Napomenuli su da zrakoplove tog tipa na međunarodnim letovima na relaciji prema zračnoj luci Guarulhos u Sao Paulu koristi samo Copa Airlines.
Transport Kanada izvijestila je u nedjelju da kanadski prijevoznici ne koriste zrakoplove Boeing 737 MAX 9. Regulator Ujedinjenih Arapskih Emirata naglasio je u nedjelju da nijedan njihov nacionalni prijevoznik ne koristi zrakoplove na koje se nalog američkog regulatora odnosi.
Indijska uprava za civilno zrakoplovstvo (DGCA) priopćila je u ponedjeljak da su Boeingovi zrakoplovi 737 MAX 8 'prošli' provjeru. Dodali su i da nijedan indijski prijevoznik ne koristi 737 MAX 9.
Otkazuju se letovi
Zrakoplovna tvrtka Alaska Airlines prizemljila je u subotu svih 65 zrakoplova MAX 9, a nakon propisanih provjera i radova na održavanju, vratila je u promet njih 18. U nedjelju su otkazali 170 letova i još 60 u ponedjeljak, nakon naloga FAA.
Među američkim prijevoznicima Boeinge 737 MAX 9 koristi još samo United Airlines, koji je u subotu priopćio da privremeno obustavlja sve njihove letove radi inspekcije. U nedjelju su otkazali 230 letova.
Panamski prijevoznik Copa Airlines u subotu je priopćio da je privremeno prizemljio 21 zrakoplov 737 MAX 9, dodavši da "očekuje da će ih "sigurno i pouzdano vratiti na raspored letova u roku od 24 sata". Očekuju se kašnjenja i otkazivanja, dodali su.
Na kraju rujna United Airlines imao je u floti 26 zrakoplova tipa Boeing MAX 9, ali ih koristi u dvije različite konfiguracije.
FlyDubai priopćio je u nedjelju da se uredba američkog regulatora ne odnosi na njihova tri zrakoplova Boeing 737 MAX 9. Zrakoplovna kompanija Turkish Airlines izvijestila je u nedjelju da je povukla iz prometa pet zrakoplova radi inspekcije.