IZVRŠNI direktor kompanije Boeing u ponedjeljak je rekao da su sigurnosni sustavi na zrakoplovima 737 Max ispravno dizajnirani te da piloti nisu "u potpunosti" slijedili preporučene postupke za hitne situacije, javlja CNN.
Dennis Muilenburg je na godišnjem sastanku dioničara Boeinga u Chicagu promijenio priču oko ispravnosti softvera Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Naime, više ne stoji iza tvrdnje koju je izjavio početkom travnja kada je rekao da su preliminarna izvješća istrage ustvrdila da je obje nesreće uzrokovao sporni softver.
Prije mjesec dana priznao pogrešku
“Vlada će obavijestiti javnost o svim detaljima povezanim uz ove dvije tragične nesreće u svom službenom izvješću. No zbog preliminarnog izvješća istrage uzroka pada zrakoplova kompanije Ethiopian Airlines, postalo je očito da je obje nesreće uzrokovao softver Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS)“, rekao je Muilenburg početkom ovog mjeseca .
“Kao što su nam objasnili piloti, MCAS sustav riskantan je za putovanja. Naša je odgovornost da eliminiramo taj rizik. Mi vam to dugujemo i znamo kako to napraviti“, tada je zaključio.
Piloti ipak nisu "u potpunosti" slijedili procedure
No, izvršni direktor Boeinga jučer je pred dioničarima bio mnogo rezerviraniji glede prihvaćanja odgovornosti kompanije za tragične nesreće. Rekao je kako je MCAS ispunio Boeingove kriterije za dizajn i sigurnost te da se kompanija pridržavala protokola o certificiranju. Dodao je kako Boeing nije uspio pronaći nikakvu "tehničku pogrešku ili propust" u dizajnu softvera MCAS, ali da i dalje radi na unaprjeđenju tog sustava.
Muilenburg je kazao da piloti ipak nisu "u potpunosti" slijedili procedure koje je Boeing naveo kako bi se spriječila vrsta kvara koji je vjerojatno uzrokovao pad zrakoplova kompanije Ethiopian Airlines 10. ožujka.
Izvješće otkrilo kako se srušio Boeing 737 u Etiopiji
Podsjetimo se, podaci iz crnih kutija Boeinga 737 MAX 8 koji je pao 10. ožujka u Adis Abebi, kada je poginulo 157 osoba, pokazuju jasne sličnosti s padom zrakoplova istog tipa indonezijske kompanije Lion Air u listopadu prošle godine, kada je poginulo 189 putnika i članova posade.
Prema preliminarnom izvješću o rušenju aviona Ethiopian Airlinesa, piloti su se borili s automatskim sustavom u avionu gotovo cijelo vrijeme tijekom 6-minutnog leta.
Piloti, koji nisu mogli stabilizirati Boeing 737 Max 8 čak ni nakon što su slijedili preporučene postupke za ovu situaciju, pokušali su zajedničkim snagama podignuti nos aviona tijekom posljednjih trenutaka leta.
"Povuci prema gore"
Pilot je tri puta povikao "povuci prema gore" kako bi kopilota uputio da podigne nos zrakoplova, no ni jedan ni drugi pilot nisu uspjeli povratiti kontrolu nad avionom.
Sedamdeset sekundi nakon polijetanja iz Međunarodne zračne luke Bole u Adis Abebi 10. ožujka jedan od senzora slao je krive informacije sustavu u zrakoplovu, ukazujući pilotima na neizbježan gubitak uzgona.
Zbog neispravnog očitanja gubitka uzgona automatski sustav unutar zrakoplova spuštao je nos zrakoplova četiri puta tijekom leta, onemogućujući pilotima da isprave problem.
Isključili su sustav, ali je već bilo kasno
Piloti su, nakon što su uočili problem s automatskim sustavom uspostave ravnoteže, slijedili preporučene hitne procedure i isključili sustav, stoji u izvješću. Pokušali su ručno uspostaviti ravnotežu, ali je avion prebrzo letio te je ručno podešavanje bilo fizički nemoguće.
Manje od dvije minute kasnije let 302 Ethiopian Airlinesa srušio se i poginulo je 157 putnika i članova posade.
Pad prihoda kompanije
Kompanija Boeing prije nekoliko dana izvijestila je o padu prihoda i dobiti u prvom kvartalu, što se dijelom pripisuje troškovima vezanim uz program zrakoplova tipa 737 MAX, prizemljenih diljem svijeta nakon dvije nesreće u kojima je poginulo više stotina ljudi.
Poslovno izvješće za prvo ovogodišnje tromjesečje pokazuje pad dobiti za 13,2 posto u usporedbi s godinom ranije.