Hrvatske autoceste donijele su odluku o odabiru izvođača za novi sustav naplate cestarine i nabavu rezervne opreme.
Odabrani Česi
U postupku pregleda i ocjene odabrana je ekonomski najpovoljnija ponuda Zajednice ponuditelja SkyToll, a. s. (Bratislava, Slovačka) i TollNet a.s. (Prag, Češka), s cijenom ponude bez PDV-a u iznosu od 79.913.480,52 eura, s rokom dovršetka radova od 24 mjeseca od sklapanja ugovora. Na nadmetanje je pristiglo deset ponuda.
Iz HAC-a podsjećaju da će "novi sustav naplate cestarine koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije":
- DSRC tehnologija (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja;
- ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila.
Novi sustav naplate temelji se na slobodnom protoku vozila - nema zaustavljanja na naplati, čime se povećava protočnost.
Novi sustav tek 2026.
Sredstva za uvođenje novog sustava naplate cestarine, a koji će biti uveden na svim autocestama u Republici Hrvatskoj (autoceste pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj), osigurana su kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO), kažu iz HAC-a.
Novi model na autocesti trebao bi se, prema ranijim najavama iz HAC-a, uvesti za godinu dana, no sada se spominje rok od dvije godine. To bi značilo da beskontaktni sustav naplate sasvim izgledno nećemo vidjeti do 2026.
Premda se u velikoj Indexovoj anketi 89 posto od 90.000 građana koji su u njoj sudjelovali izjasnilo da umjesto vladinog modela elektroničke naplate želi elektroničke vinjete, u realizaciju kreće vladin model naplate po kojem će se cijena cestarine i dalje obračunavati na identičan način kao do sada, samo će vam se novac skidati s bankovnog računa ili ENC uređaja bez prolaska kroz kućice.
Ili kupite ENC ili upišite model naplate i tablice vozila u sustav HAC-a
A evo kako je HAC zamislio da sve funkcionira. Na hrvatske ceste bi također trebali stići portali koji će očitavati podatke s vozila, čime će automatski obračunavati i naplaćivati cestarinu. Koliko kilometara prođete, toliko ćete i platiti.
Iz HAC-a poručuju da će građani trebati odabrati ili ENC ili registraciju tablica, no taj ENC nije više onaj stari ENC, već stiže novi, moderniji uređaj prilagođen skenirajućoj rampi. Prednost ENC-a je ta da ga možete koristiti u više vozila, što naravno nije slučaj s drugom opcijom - prepoznavanjem tablica i vezanjem tablica uz bankovni račun.
"Odaberete želite li da rampa očitava vaše tablice ili da očitava moderniju inačicu ENC-a, koji ćete trebati kupiti ako ne želite očitavanje tablica. Registracija će se moći obaviti online. Bit će i fizički punktovi, ali sada još nemamo sva konkretna rješenja jer će se ona odrediti u dogovoru s ponuđačima, putem javnog natječaja. Sve će biti user friendly, sustav će definitivno biti protočniji, smanjit će se gužve. Kroz naplatnu kućicu u sat vremena može maksimalno proći 300 vozila, a s rampama podižemo broj na 3000 vozila na sat", pojasnili su nam novi model iz HAC-a.
Valja naglasiti da birati mogu jedino vlasnici lakih vozila, dok će teška vozila morati uzeti ENC.
Kako će cestarinu plaćati turisti
Za turiste je, pojašnjavaju iz HAC-a, procedura ista.
"Turisti će se prijaviti online i tamo, ako žele, mogu registrirati tablice, a ako ne, mogu kupiti ENC. Recimo, da sada idete u Austriju, želite kupiti vinjetu i ona će se očitavati, tako imamo ovo. Postojat će i mogućnost da se cestama vozite i s ENC-ovima drugih operatera, ali samo onih s kojima HAC sklopi ugovor. Zasad smo dogovorili suradnju s talijanskim Telepassom", kažu iz HAC-a.
U planu je sklapanje ugovora s još operatera. Time će se turistima, ali i našim putnicima, dati dodatna mogućnost izbora, najavili su.
"Najjednostavnije rješenje je upisivanje podataka s bankovne kartice online"
Ideja HAC-a je da se oni koji će koristiti hrvatske autoceste, dakle i domaći i stranci, registriraju putem web stranice ili aplikacije za pametne telefone i poštom ili preko ovlaštenog prodavača dobiju ENC uređaj. Povremeni korisnici, odnosno oni koji se odluče za očitavanje tablica, također će se moći registrirati preko interneta, plaćati i provjeravati stanje računa.
Procedura registracije tablica još nije toliko razrađena. No na web stranici gdje ćemo registrirati registracije trebali bismo upisivati i podatke bankovne kartice kako bi se naplata automatski mogla obavljati.
"To bi bilo najjednostavnije rješenje, ali i to je detalj koji će se doznati tek u dogovoru s ponuđačima, kad se okonča natječaj. Trenutni ENC sustav uveden je 2004. godine i predstavljen dvije godine kasnije. To je sustav koji je dao svoje i definitivno je vrijeme za napredak tehnologije", kažu iz HAC-a.
Usluge će se osim online moći naručiti i putem pozivnog centra ili na prodajnim mjestima u blizini državnih granica na kojima se mogu registrirati korisnici, prodavati ENC uređaji i dobiti izvješća o stanju računa, kažu iz HAC-a.
Mijenja se tehnologija naplate, ali ne mijenja se princip naplate koji ne potiče vožnju autocestama
Dakle, može se iz svega ovoga zaključiti kako se mijenja samo tehnologija naplate, i to se predstavlja kao moderniji sustav. Točno je da je moderniji jer Hrvatska i dalje ima zastarjeli sustav naplatnih kućica od kojeg je sve modernije.
Novi sustav kakav su zamislili vlada i HAC trebao bi riješiti problem ogromnih gužvi na naplatnim kućicama u turističkoj sezoni, koji je itekako aktualan i ove godine, nakon šengenskog otvaranja granica prema Sloveniji i Mađarskoj. No princip naplate se ne mijenja.
I dalje će se plaćati svaki prijeđeni kilometar, umjesto da se ljudi potiču da više koriste autoceste. Još se ne zna ni hoće li ostati popust na ENC-u ili će se ukinuti pa će za one koji u sadašnjem sustavu koriste ENC, vožnja autocestama postati - skuplja.
Uvođenje vinjeta vjerojatno bi potaklo i strane turiste koji koriste automobil da posjete više toga u Hrvatskoj, no još važnije, hrvatskim građanima omogućilo bi da puno više koriste autoceste, posebno u mjesecima izvan udarne turističke sezone, što bi se postiglo godišnjim ili polugodišnjim vinjetama.
No od vinjeta u Hrvatskoj, sada je posve sigurno, neće biti ništa. I to bez da su vladajući za to dali ikakvo razumno objašnjenje.