Kako je nastala Lujzijana, jedna od najvažnijih cesta u hrvatskoj povijesti

FOTO: Wikipedia, Shutterstock

Na današnji dan 1811. godine puštena je u promet važna cesta koja je povezivala hrvatsku unutrašnjost s primorjem. U pitanju je poznata Lujzijana, cesta koja je povezivala Karlovac i Rijeku. Bila je to u tadašnjoj Habsburškoj Monarhiji jedna od najmodernijih cesta te je predstavljala jedan od najvećih investicijskih projekata toga vremena. Dobila je ime po kćeri austrijskog cara Franje I., Mariji Lujzi.

Teren Gorskog kotara kao najveći izazov za izgradnju nove ceste

Za projektiranje i izgradnju ceste bio je zadužen podmaršal Filip Vukasović. On je s radovima započeo 1803. godine u kanjonu Rječine prema Grobničkom polju. Veliki izazovi za Vukasovića počeli su od prvoga dana, jer je cestu trebalo izgraditi po nepristupačnom i neravnom terenu Gorskog kotara. 

Gradnja ceste trajala je 8 godina, uz povremene prekide kada se ratovalo s Napoleonom. Do 1807. godine cesta je bila izgrađena do Vrbovskog, a 1809. projektu se napokon nazirao kraj kada je dovršeno kopanje po Gorskom kotaru. Trebalo je samo još izgraditi cestu do Karlovca. Širina ceste u zavoju bila je 8.2 metra, a u oštrim zavojima čak 14.4 metra. Nagib je na određenim dijelovima ceste bio do 6%. 

Miljokaz kod Nadvučnika

Projekt je uključivao i izgradnju velikih potpornih zidova. Zidovi su izrađeni od kamenih blokova klesanaca. Izvedeni su u nagibu, a na pojedinim mjestima prisutne su bile kontrafore kako bi se postigla puna stabilizacija zida. 

Važnost Lujzijane od izgradnje do danas

Lujzijana je omogućila bolju trgovačku povezanost Rijeke s unutrašnjosti te dala gradu Rijeci na još većoj važnosti. Ta je važnost prekinuta 1920-ih kada je Rijeka pripala Italiji, a Lujzijanom se tada slabo prometovalo.

Međutim, u razdoblju od 1947. do 1954. godine Lujzijana je nekoliko puta nadograđivana i rekonstruirana. Projektanti u Jugoslaviji uglavnom su nastojali obnoviti zidane stupove i konstrukcije u području Gorskog kotara kako bi se izbjeglo eventualnu urušavanje ceste. Izgrađeno je puno novih i malih prometnica koje su povezivale okolne kotarske gradove, primjerice Delnice.

Lujzijana je ostala važnom prometnicom za Hrvatsku sve do 2004. godine kada je izgrađena autocesta Zagreb-Rijeka. Lujzijana time gubi na svojoj važnosti, a danas ju koristi uglavnom lokalno stanovništvo, koje dosadni autoput zamjenjuje pitoresknim prizorima šuma, planina i potoka Gorskog kotara.

Miljokaz kod Kamenjaka


 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.